Colaborare de bun augur între Prefectura Ilfov și Direcția Agricolă Județeană
Direcția Agricolă Județeană (DAJ) Ilfov se remarcă, în ultima vreme, printr-o implicare intensă în gestionarea unor teme, programe și proiecte din domeniul specific de activitate.
Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.357
Un exemplu în acest sens poate fi, neîndoielnic, și ședința de informare organizată la inițiativa acestei instituții cu reprezentanții administrațiilor locale ilfovene, desfășurată la jumătatea acestei luni, la sediul Prefecturii Ilfov.
Un sprijin substanțial, în scopul bunei desfășurări a acestei întâlniri și consolidării relațiilor dintre autoritățile administrației publice locale și structurile teritoriale ale MADR, a fost oferit nemijlocit de noul prefect de Ilfov, Cristian Ghincea. Pe lângă primari și responsabili din cadrul a 27 de UAT-uri, la ședință au mai participat Ion Nicuț, directorul CJ APIA Ilfov, Teodora Gheniu și Nicoleta Ciocârlie, reprezentanții OJFIR Ilfov, Paul Dobre, din partea ANIF, dr. Filaret Brădățan – DJSVSA Ilfov , Daniel Petre – OSPA GR-IF, Mariana Mihalache – Direcția Județeană de Statistică și, bineînțeles, inițiatorul acestei activități – Georgiana Ene, dir. DAJ Ilfov. Cu această ocazie au fost abordate o serie de teme de actualitate, cum ar fi atragerea fondurilor europene, întocmirea proiectelor finanțate cu astfel de fonduri, oportunitatea și obligativitatea întocmirii de amenajamente pastorale, avantajele înființării de organizații de îmbunătățiri funciare sau obligativitatea înființării Registrului Agricol în format electronic.
„Am considerat că dăm o altă greutate acestei ședințe dacă o organizăm în cadrul Instituției Prefectului județului Ilfov, iar rolul meu a fost de a arăta că ceea ce s-a spus astăzi este foarte important pentru comunitatea fiecăruia. În discuțiile de după ședință, unii primari mi-au mărturisit că au aflat lucruri noi și vor accesa și ei fonduri pentru infrastructura localității pe care o conduc. De aceea, consider că această întâlnire și-a atins țelul și de aceea vom mai repeta această experiență”, ne-a spus prefectul Cristian Ghincea.
Amenajamentele pastorale, obligatorii
Una dintre temele abordate de dir. Georgiana Ene a fost obligativitatea realizării de amenajamente pastorale, pe teritoriul UAT-urilor, acolo unde mai există teren în acest scop, până la sfârșitul acestui an. „Amenajarea de pășuni este obligatorie pentru fiecare Consiliu local, acolo unde există teren în acest scop, cum ar fi islazele comunale. Există, însă, probleme la nivel de primărie în ceea ce privește terenurile pentru pajiști și pășuni, sau în existența cadastrelor. Proiectul pentru amenajament este gratuit. De el se ocupă Oficiul de Studii Pedologice și Agrochimice (OSPA – n.r.). Odată realizat amenajamentul, primăria poate închiria sau concesiona aceste pășuni crescătorilor de animale, care se vor ocupa de îngrijirea lor. Unul dintre primele de astfel de amenajamente va demara, în curând, la Nuci, unde urmează să se constituie grupul de lucru, cu scopul de a se realiza proiectul de amenajare”, ne-a informat dir. DAJ Ilfov. În prezent, suprafața de teren extravilan din Ilfov pe care se pot efectua amenajamente pastorale, declarată de primării, se ridică 1.072 ha.
Organizații de îmbunătățiri funciare pentru sisteme de irigații
Participanții la întâlnire au mai fost informați că pot accesa fonduri pentru reabilitarea sau înființarea de sisteme de irigații, cu condiția constituirii unor organizații de îmbunătățiri funciare. „Dacă vor irigații și îmbunătățiri funciare, fermierii trebuie să se unească pentru crearea de astfel de organizații! În Ilfov, nu există nicio organizație de îmbunătățiri funciare și nici irigații! De aceea, ne-am propus să mergem în teren, să vorbim cu oamenii, să le explicăm cum pot remedia această situație”, a subliniat Georgiana Ene. „Sunt mai multe zone unde mai există resturi de infrastructură și unde se pot constitui organizații de acest tip, în Ilfov, cum ar fi Buftea, Mogoșoaia, Nuci, Moara Domnească-Găneasa, Berceni, Popești-Leordeni, Vidra și Crețești”, a precizat și prefectul Cristian Ghincea.
Proiecte cu fonduri europene, gestionate de AFIR
Despre cum pot fi accesate fonduri europene în cadrul unor măsuri administrate de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) au vorbit reprezentanții OJFIR Ilfov, Teodora Gheniu și Nicoleta Ciocârlie. Având în vedere faptul că în sală s-au aflat reprezentanți ai unor UAT-uri, primari, secretari sau responsabili cu Registrul Agricol, Teodora Gheniu a pus accent pe prezentarea Submăsurii 7.2 – Investiţii în crearea și modernizarea infrastructurii de bază la scară mică. Astfel, cei prezenți au aflat că pot obține finanțări nerambursabile pentru proiecte care privesc crearea și modernizarea infrastructurii rutiere locale și a sistemelor de alimentare cu apă/apă uzată, care constituie elemente de bază pentru comunitatea rurală, precum și pentru crearea și modernizarea infrastructurii educaționale ante și preșcolară și a infrastructurii de învățământ secundar superior, cu profil resurse naturale și protecția mediului, dar și a școlilor profesionale în domeniul agricol.
„Am încercat să le explicăm oamenilor beneficiile unor astfel de accesări de fonduri, i-am informat că DAJ acordă consultanță și întocmește asemenea proiecte, în special în domeniul agricol. Specialiștii noștri acordă asistență inclusiv pe teren, nu numai la întocmirea proiectului. Facem tot ce ne stă în putință să-i ajutăm pe acești oameni să ducă la bun sfârșit proiectele. Avem deja 6 proiecte realizate pe Submăsurile 6.1 – Instalarea tinerilor fermieri și 6.3 – Sprijin pentru investiții în fermele mici. Mai mult, la DAJ tarifele sunt mult mai scăzute: dacă noi încasăm 1.500 de euro pentru un proiect, un consultant particular ia de trei ori mai mult, adică 4.500 de euro. De aceea, îi sfătuim pe oameni să nu ezite și să vină să ne contacteze la sediul nostru de pe șos. Olteniței nr. 35-37”, a conchis dir. DAJ.
Registru Agricol în format electronic
Ion Nicuț, directorul CJ APIA Ilfov, a făcut o prezentare cu privire la obligativitatea ca Registrul Agricol să fie realizat în format electronic, începând cu 1 ianuarie 2018. Acest lucru va permite o accesare mult mai rapidă a datelor de către instituțiile implicate. De aceea, acest registru urmează să fie „ținut la zi”, iar modificările să fie efectuate de îndată ce apar, proprietarii fiind obligați să anunțe, în termen de 30 de zile, orice schimbare apărută. „Am fost întrebați dacă registrul trebuie ținut numai în format electronic. Nu există această obligativitate, el poate să existe, în paralel, și în varianta clasică”, a mai precizat Georgiana Ene.