Marian Dinulescu, comisar şef la Poliţia Transporturi de la Aeroportul Otopeni„Siguranţa călătorilor este ­foarte importantă pentru noi”

Aeroportul este o lume în care oameni diferiţi se intersectează zilnic, în care destinele îşi pot schimba cursul în bine sau rău. Sunt mulţi angajaţii văzuţi şi nevăzuţi care veghează pentru ca drumul vostru, al vecinului sau al surorii să se desfăşoare lin, fără incidente sau accidente. De aceea, pentru a şti exact şi a ne îndrepta către aeroport cu încredere, ne-am adresat şefului Poliţiei Transporturi de la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, comisarul şef Marian Dinulescu. 

Control la societăţile de închiriere maşini

Numit în funcţia de şef al poliției transporturil din aeroport, comisarul Marian Dinulescu conduce departamentul care are un număr suficient de subordonaţi pentru ca activitatea de prevenţie şi control să se desfășoare fără greutăţi. „Avem misiuni atât în interior, în privinţa bagajelor de cală, cât şi în exte­rior, cu tot ceea ce înseamnă transportul de persoane. De aceea, am şi organizat şi coordonat verificarea societăţilor care desfăşoară activităţi de transport în sistem de închiriere de maşini, ceea ce, în termeni internaţionali se defineşte ca fiind rent-a-car. Obiectivele acţiunii Direcției Poliţiei Transporturi din I.G.P.R. au fost combaterea evaziunii fiscale, diminuarea concurenţei neloiale, verificarea existenţei documentelor le­gale în vederea funcţionării societăţilor de închiriere de maşini. Totuşi, pentru că sunt de mulţi ani în poliţie, vreau să precizez pentru cititorii Jurnalului de Ilfov că, mai presus de toate, un obiectiv important al acţiunii de control a fost şi este conştientizarea opiniei publice cu privire la intervenţia punctuală și graduală a poliţiei”, povesteşte comisarul şef.

Concret, Marian Dinulescu şi echipa au cerut documentele fiecărei socie­tăţi de închiriere de maşini şi apoi au procedat la verificarea contractelor de închiriere. S-a făcut şi control tehnic? „Nu, deocamdată ne-am concentrat pe combaterea evaziunii fiscale. Când facem controale în trafic pentru taxiuri, atunci chemăm şi pe cei de la RAR să constate starea tehnică a maşinilor, dar şi pe cei de la Metrologie care să verifice aparatele de taxat.”, ne lămureşte şeful Poliţiei Transporturi.

Desigur, proceduri­le de verificare sunt mult mai complexe decât poa­­­­te spune comisarul-şef, iar acestea se fac în con­­formitate cu Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

Cum s-ar putea face evaziune fiscală?

Cea mai frecventă evaziune fiscală care se practică la societăţile de transport în regim de închiriere este neînregistrarea în contabilitate a perioadei de prelungire a închirierii maşinii. „Concret, un turist – îndeobşte străin – închiriază o maşină pentru 5 zile şi apoi telefonează că prelungeşte perioada de închiriere cu încă, să spunem, 3 zile. În acest caz, cei care au tendinţe către nereguli, înregistrează în evidenţele contabile numai cele 5 zile, dar nu şi sumele provenite de la prelungirea de 3 zile. Aceştia sunt bani care rămân”, mă lămureşte Marian Dinulescu. Şi astfel, la două dintre societăţile de închiriat de maşini din aeroport se conturează, în urma controlului efectuat în zilele acestea,  2 nereguli cu tentă de evaziune fiscală.

Ce se întâmplă cu taxiurile la aeroport?

Era inevitabil să  nu discutăm despre taxiurile de la aeroport. Probleme au fost şi sunt în conti­nuare, pe unele le ştim, pe altele le descoperim.

„Taxiurile încă ne creează probleme de vizibilitate, în sensul că, există în aeroport acei abordatori care, la terminalul de sosiri, se duc la călătorii care ies din vamă şi le propun direct transport cu taxiul. Aceasta este o practică ilegală şi facem eforturi s-o combatem. Când declanşezi o acţiune pe linie de taxi, în următoarele 10 minute toţi şoferii de taxi deja ştiu. E dificil să-i prinzi cu „ocaua mică”. Mai sunt unii şi care nu ascultă pe staţii, dar, în general, cei care sunt în ilegalitate, află imediat. Apoi, desigur, din cele sesizate şi de şoferii de taxi, cursele către şi de la aeroport la preţul de 1,40 lei pe kilometru nu se justifică din punctul de vedere al rentabilității”,  precizează Marian Dinulescu.

Unde trebuie să se adreseze un pasager care se consideră înşelat de un taximetrist?

Sigur ştiţi pe cineva dintre cei sosiţi la aeroport care au folosit un taxi şi, odată ajunşi, au fost puşi în faţa unor sume astronomice de plătit. Dar cui reclamăm?

Răspunsul comisaru­lui-şef Marian Dinulescu lămureşte totul: „Ca să spun aşa reclamaţia este în funcţie de sensul de mers. Vreau neapărat să limpezesc această problemă pentru ca toată lumea să ştie ce să facă, în primul rând şi apoi să înţeleagă competenţele fiecărui poliţist de aici, din aeroport. Aşadar, când omul pleacă de la el de acasă şi odată ajuns la aeroport se consideră înşelat de preţul mare al cursei, el are tot dreptul să se adreseze Biroului de Poliţie Transport din aeroport. Dar, când un pasager se urcă într-un taxi şi ajuns în faţa blocului sau al hotelului constată că are prea mult de plătit, el trebuie să se adreseze secţiei de poliţie pe raza căreia se află în acel moment cu taxiul. În acest caz, răspunderea nu aparţine sub nicio formă Aeroportului Henri Coandă”.

Altă abordare de la tragedia japonezei

Nu puteam trece sub tăcere momentul care a adus o mare umbră dar şi multe confuzii şi schimbări, acela al dispariţiei tragice al studentei japoneze care a luat un taxi de la Aeroportul Otopeni.

„Pentru că atunci lucram la Direcţia de investigaţii criminale, la serviciul omoruri şi pentru că am fost timp de 9 ani şeful Poliţiei Judiciare a judeţului Ilfov, cunoşteam persoana Vlad Nicolae. Am primit în consecinţă misiunea de a instrumenta personal dosarul acela, desigur sub coordonarea procurorului de la Parchetul General. Acest dosar a îndurerat multă lume și nu toți cei implicați au fost neapărat vinovați. Desigur că nu există pădure fără uscături, dar politiştii de la aeroport şi-au făcut datoria, conform competenţelor.  Urmare acelui moment, Poliţia şi-a verificat greşelile şi le-a rectificat. Există acum o altă abordare a unor eventuale probleme, punem în aplicare şi alte metode de verificare, metode apărute ca o necesitate, metode la care Poliţia, în ansamblul ei, nu avea cum să le prevadă. Toţi cei din Poliţie vrem să crească real credibilitatea în noi ca instituţie. Este, în fond, acea recompensă pe care o are şi un medic al cărui pacient se însănătoşeşte”, spune comisarul-şef Marian Dinulescu.

Ilegalităţile nu au frontiere

Schimbările estetice şi organizatorice prin care a trecut în ultimii ani cea mai mare poartă aeriană a ţării sunt vizibile şi impresionează plăcut. Furturile din bagaje şi racolarea călătorilor direct din aeroport sunt ilegalităţi care se comit pe multe alte aeroporturi ale lumii cu mult mai mari pretenţii şi nu sunt specifice doar Aeroportului „Henri Coandă”. Şi nu este întâmplător faptul că aeroportul nostru a fost selecţionat (alături de aeroporturile din  Atena, Dublin, Marsilia, Istanbul şi Praga) la premiile „Routes Europe”, care se conferă anual pentru excelenţa în serviciile aeroportuare, acordate conform celor mai profesioniste şi stricte criterii aplicate de companiile aeriene.  A câştigat Atena, dar s-a vorbit în termeni po­zitivi prin Europa despre Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”.