Necesitatea de a avea o identitate a apărut, de-a lungul vremurilor, ca urmare a dezvoltării relațiilor din cadrul societății umane. În acest mod, fiecare persoană este individualizată în raporturile juridice civile. Omul, ca actor social, trebuie individualizat pentru reflectarea actelor şi faptelor sale, în raport cu statul și societatea. În ziua de astăzi, în acest scop, au fost dezvoltate structuri care au ca menire tocmai aceste sarcini. În acest număr, vă prezentăm un prim episod din laborioasa activitate de evidență a persoanelor.

În Ilfov, Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor a fost înființat în anul 2005, conform  HG nr. 84/2001, prin comasarea serviciilor de stare civilă de la nivel județean și serviciilor de evidență din cadrul IGP. Serviciul este subordonat Consiliului Județean. De partea logistică se ocupă Ministerul de Interne, prin Direcția de Evidență a Persoanelor și Actualizare a Bazelor de Date (DEPABD) aceasta însemnând asigurarea materialelor pentru cărțile de identitate, cărțile de alegător, asigurarea tipizatelor pentru stare civilă, certificate de naștere, registre de atare civilă, etc. Registrele de stare civilă sunt completate în dublu exemplar. Unul rămâne în localitatea de naștere, căsătorie și deces, iar celălalt se regăsește în arhiva serviciului județean de evidență a persoanelor. În aceste registre sunt înscrise toate datele despre cetățenii județului, de la naștere până la moarte, iar SPCEP le păstrează dimp de 100 de ani, după care sunt depuse la Arhivele Naționale. Principala sarcină a SPCEP Ilfov este coordonarea activității Servicilor Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor (SPCLEP). Serviciul are în componență 22 de angajați și este condus de directorul Gheorghe Sima.

SPCEP Ilfov, mai aproape de cetățean

În anul 2005, existau pe teritoriul județului doar 7 centre de evidență a populației. „Începând cu 2010, am demarat o campanie de apropiere de cetățeni, în sensul că am înființat încă 7 SPCLEP. Urmează ca, la începutul lunii august, să inaugurăm și serviciul din comuna Chiajna. Am luat această decizie din cauza faptului că unii cetățeni trebuiau să se deplaseze la mare distanță de domiciliu, pentru a-și întocmi actele de identitate. Așadar, acum locuitorii scutesc timp și bani pentru a intra în posesia cărții de identitate. Un alt rezultat pozitiv este și acela că a scăzut semnificativ numărul „expiraților”, adică al celor cu documente de identitate care au depășit termenul de valabilitate. Totodată, serviciile de evidență locale desfășoară o activitate intensă în acest sens. Astfel, se formează echipe care se deplasează la domiciliul celor cu probleme de mobilitate, iar aici sunt fotografiați și se verifică documentele necesare întocmirii cărții de identitate. Mai mult, solicităm sprijin de la primării să-i ajute pe cei cu venituri mici, pentru care taxele legale constituie un efort financiar apreciabil. Între 1 iunie 2012 și 30 iunie 2014, au fost întreprinse 125 de acțiuni cu camera mobilă și au fost puse în legalitate 2.736 de persoane”, ne povestește Gheorghe Sima, directorul SPCEP Ilfov.

Vechile buletine, cu „liniuță” la data expirării, nu mai sunt valabile

Puțini știu că printre „expirați” se numără și cei care au buletine de identitate vechi, care la rubrica „data expirării” au o liniuță. Aceștia figurează, în baza de date a serviciului de evidență a persoanelor, ca având actul de identitate expirat. „Am reușit să scădem numărul acestor persoane de la 12.000 la 9.000. La o populație de 350 de mii de locuitori, 9.000 de „expirați” ar putea părea mult, dar nu este așa. Din cei 9.000, cam 7.000 au buletine fără termen. În acest sens, un ajutor îl vom primi și de la Casa de Pensii, sau de la primăriile care acordă ajutoare sociale, care vor condiționa aceste drepturi de deținerea unui act de identitate valabil. Astfel, cei aflați în această situație vor fi obligați să-și schimbe aceste documente cu unele noi. În perioada 1 iunie 2012 – 30 iunie 2014 am trimis 4.930 de invitații persoanelor care nu s-au prezentat la timp pentru prescimbarea actului de identitate expirat. În aceeași perioadă, serviciul nostru a eliberat un număr de 85.345 de cărți de identitate”, spune Gheorghe Sima.

Ofițerii de stare civilă, sub coordonarea SPCEP

Toate datele de stare civilă din cele 40 de localități ilfovene, nașteri, căsătorii, decese, ajung în baza de date a SPCEP. Totodată, ofițerii de stare civilă fac și mențiunea pe marginea actului de naștere. „Aceste înscrisuri, privitoare la nașteri, căsătorii sau decese, sunt trimise, la rândul lor, și în locul de naștere al cetățeanului”, precizează directorul SPCEP.

În cazuri de urgență, actele de identitate se pot elibera rapid

Conform legii, cartea de identitate se poate elibera în termen de 15 zile. La nivelul județului Ilfov, acest termen este mult mai mic. În cazuri de urgență, el poate ajunge la câteva ore. „Am avut un caz, săptămâna trecută, când un cetățean s-a trezit, în ziua în care urma să plece într-o țară din UE, că actul de identitate (C.I.) urma să expire în timpul călătoriei. Conform reglementărilor, însă, documentul trebuie să fie valabil pe toată durata acestei călătorii. A venit, disperat, dimineața, cu toate actele, iar după amiaza, în drum spre aeroport, a trecut pe aici, unde se tipăresc cărțile de identitate și a plecat liniștit către destinație. Cei care se află în astfel de situații sunt ajutați să-și rezolve problemele în timp foarte scurt”, arată Gheorghe Sima. (Va urma).

Serviciile de evidență a populației de pe raza județului Ilfov

● SPCLEP Otopeni – localități arondate: Balotești, Dascălu, Grădiștea, Moara Vlăsiei, Tunari Otopeni / tel./fax 021.350.55.93; Adresa: Primăria Otopeni, str. 23 August nr 10;

● SPCLEP Buftea – localități arondate: Chiajna, Corbeanca, Dragomirești-Vale, Buftea / tel. 0734.33.00.54; 0744.911.515; 021.350.06.67; Adresa: Primăria Buftea, Piața Mihai Eminescu nr 1;

● SPCLEP Jilava – localități arondate: Berceni, 1 Decembrie, Vidra, Copăceni, Jilava / tel. 021.457.11.28 / fax 021.457.11.71; Adresa: Șos. Giurgiului nr. 249;

● SPCLEP Voluntari – localități arondate: Găneasa, Petrăchioaia, Voluntari / tel. 031.437.05.91; 031.437.05.92 / fax 031.437.05.90; Adresa: str. Avram Iancu nr 16;

● SPCLEP Bragadiru – localități arondate: Clinceni, Cornetu, Dărăști, Măgurele, Bragadiru / tel. 021.448.10.61 / fax 021.448.07.95; Adresa: Primăria Bragadiru, Șos. Alexandriei nr. 249;

● SPCLEP Snagov – localități arondate: Ciolpani, Gruiu, Nuci, Snagov / tel. 021. 351.21.79 / fax 021.491.06.53; Adresa. Primăria Snagov, șos. Ghermănești nr. 49;

● SPCLEP Pantelimon – localități arondate: Brănești, Cernica, Dobroiești, Glina, Pantelimon / tel. 021.350.24.13; Adresa: str. Tudor Vladimirescu nr. 20;

● SPCLEP Periș – localități arondate: Periș / tel.021.267.00.96 / fax 021.267.02.10; Adresa: Primăria Periș, str. Principală nr. 211;

● SPCLEP Afumați – localități arondate: Afumați / tel./fax 021.352.30.20; Adresa: Șos. București- Urziceni nr. 130;

● SPCLEP Mogoșoaia – localități arondate: Mogoșoaia / tel./fax 021.351.63.63; Adresa: Șos. București- Târgoviște nr. 46 A;

● SPCLEP Popești-Leordeni – localități arondate: Popești-Leordeni / tel. 021.361.40.48 / fax 021.361.40.25; Adresa: Șos Olteniței nr. 64;

● SPCLEP Chitila – localități arondate: Chitila / tel. 021.436.42.24, Adresa: str Aurel Vlaicu nr. 10;

● SPCLEP Domnești – localități arondate: Ciorogârla, Domnești / tel./fax 021.351.53.03; Adresa: str. Alexandru Ioan Cuza, nr.25-27;

● SPCLEP Ștefăneștii de Jos – localități arondate: Ștefăneștii de Jos / tel. 021.337.97.32; Adresa: str. Zorilor nr.23.