Modernizarea DN5 pe sectorul București – Adunații Copăceni, între km 7+573 și 19+220, a creat o situație deosebit de neplăcută pentru locuitorii din cartierul jilăvean „Grădiniță”, fost „1Mai”: o trecere de pietoni, aflată în imediata vecinătate a stației RATB Nicolae Bălcescu, despre care bătrânii din zonă spun că exista de prin anii `50, a fost desființată, peste noapte.

Articol apărut în nr. 410 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Acum, pentru a traversa drumul național, locuitorii cartierului amintit trebuie să parcurgă aproape 1 kilometru pe jos, dus-întors, până la trecerile de pietoni amenajate de niște proiectanți fără cap la 4-500 de metri de vechea trecere spre București Progresu, respectiv spre Giurgiu. Mai mult, cele două „zebre” noi au fost amenajate în zone industriale nelocuite, unde traficul de pietoni este aproape inexistent… Oamenii se plâng, mai ales cei cu copii mici și bătrânii, că le este greu să parcurgă atât amar de distanță și că numărul accidentelor, și așa foarte multe, va crește, pentru că mulți vor încerca să traverseze drumul tot prin zona vechii treceri.

Zeci de oameni furioși

Puși în fața faptului împlinit, cetățenii s-au revoltat. Ei au formulat o petiție, semnată de 143 de locuitori, către autorități – Primăria Jilava, IPJ Ilfov, CNAIR – prin care cer ca trecerea să fie reînființată. Pentru a-i sprijini în cererea lor, primarul și consilierii comunei i-au invitat pe locuitorii din acel cartier la o întâlnire în cadrul ședinței de Consiliu local, convocată miercuri, 3 iunie 2018.

Iar aceștia s-au prezentat în număr mare – peste 30 de persoane, cu speranța că autoritățile locale îi vor ajuta în demersul lor. Jurnalul de Ilfov a fost, la rândul lui, prezent la această întâlnire, la invitația primarului Elefterie Ilie Petre. Fotografiile pe care le-am făcut cu această ocazie sunt grăitoare: au participat oameni de toate vârstele, de la bărbați și femei în vârstă, poate cei mai afectați de desființarea trecerii, până la mame cu copii ­de-o șchioapă, care acum sunt nevoiți să străbată distanțe lungi pentru a traversa drumul național.

Ei și-au exprimat profunda nemulțumire față de această decizie și le-au solicitat reprezentanților administrației locale să întreprindă toate demersurile necesare pentru rezolvarea situației.

„Eu sunt din `50 aici. Acolo au circulat tramvaie, autobuze, dar trecerea nu a fost desființată niciodată! Chiar nu a văzut nimeni că acolo locuiește o mulțime de oameni? Sunt oameni bătrâni, copii ­mici care merg la școală… În spatele cartierului mai funcționează și o fabrică – Ducatex. Sunt mulți oameni care foloseau trecerea aia!”, a spus Florica Voinea, o locuitoare a cartierului.

Nimeni nu i-a consultat pe cetățenii sau pe edilii comunei

Primarul comunei, Elefterie Ilie Petre, ­le-a comunicat cetățenilor prezenți la întâlnire că primăria nu a stat cu mâinile în sân. Astfel, pe data de 19 iunie a.c., în urma petiției depuse de cetățeni, autoritățile locale au înaintat o adresă către IGPR – Direcția Rutieră, IPJ Ilfov – Serviciul Rutier, Ministerul Transporturilor și CNAIR în care se arată că cetățenii care locuiesc pe străzile N. Bălcescu, Trifoiului, Ana Ipătescu și Vasile Roaită sunt nemulțumiți de desființarea trecerii de pietoni și mutarea acesteia, fără ca locuitorii sau UAT Jilava să fie consultați cu privire la această decizie, iar „deplasarea până la noul amplasament al trecerii se face cu mare risc de accidentare, pe carosabil, dat fiind că încă nu există trotuar pietonal” se spune în adresă. Mai mult, este subliniat și faptul că zona este cunoscută ca având un potențial ridicat de accidente, uneori soldate cu pierderi de vieți omenești, iar mutarea trecerii poate duce la creșterea numărului de accidente mortale. „Pentru motivele expuse mai sus, dar și pentru evitarea unor manifestări de nemulțumire prin blocarea DN5 de către locuitorii zonei respective, Primăria Jilava consideră oportună realizarea, în perioada imediat următoare, a unei întâlniri la care să participe reprezentanții instituțiilor dvs., ai constructorului Eurocogen SA, ai Primăriei Jilava și ai locuitorilor din zonă, care să conducă la găsirea celei mai bune soluții pentru siguranța cetățenilor din localitate”, se propune în finalul adresei. Primarul a mai adăugat și faptul că există confirmări de primire a acestei adrese.

Edilul le-a explicat oamenilor că, înainte de a recurge la soluții extreme, este bine să fie parcurse toate etapele legale pentru a se ajunge la un dialog și la o soluționare favorabilă a problemei și i-a asigurat de tot sprijinul din partea sa și a Consiliului local.

Un dialog al surzilor

Acest demers nu este unic. În urmă cu trei luni, Primăria Jilava a mai organizat o întâlnire cu reprezentanții ­CNAIR, RAR, IPJ Ilfov – Serviciul Rutier, constructorul Eurocogen și cu această ocazie au fost stabilite o serie de lucruri. „Noi am mai avut întâlniri cu constructorul și CNAIR, cel puțin 10, dacă nu 20. Încercăm în acest moment să găsim soluții avantajoase pentru noi. Eu vreau să-i aduc aici, să discute și cu dvs., să vă afle nemulțumirile și propunerile. Eu vă susțin în toate demersurile. Proiectul de modernizare a DN5 este vechi de 10 ani, a fost realizat în anul 2008 și este pus în practică de-abia acum! Atunci nimeni nu s-a consultat cu cetățenii sau administrația locală. L-au făcut de capul lor și ni s-a spus că nu poate fi modificat. Ori, este un un proiect vechi de 10 ani, este uzat moral, pentru că nevoile care erau atunci nu mai corespund cu cele din ziua de azi. Populația comunei a crescut, numărul de locuințe a crescut și el, apar agenți economici noi… Primăria a amendat deja CNAIR cu 100.000 de lei. Au venit cu trotuarul peste canalizare! Este o bătaie de joc!”, le-a spus primarul cetățenilor.

Consilierul Badea Cris­tea a confirmat, și el, atitudinea negativă a celor implicați în proiect. „Săptămâna trecută am vorbit cu dirigintele de șantier. L-am întrebat de ce s-au mutat trecerile? Mi-a răspuns că nu e treaba noastră, ca primărie!”, a povestit acesta.

Concluzia este cât se poate de clară: cei care administrează acest drum trebuie să-și plece urechea la nevoile oamenilor și să modifice proiectul inițial care, iată, provoacă atâtea neplăceri locuitorilor din zonă. În caz contrar, așa cum au declarat la întâlnirea cu edilii locali, sunt pregătiți să iasă în stradă, cu mic cu mare, și să blocheze circulația.