Nici piața auto nu mai este ce a fost odată. Astfel, conform APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule), vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale au scăzut cu 18,5% în primele şapte luni din acest an, la 50.003 unităţi, fapt care demonstrează perioada grea pe care o traversează sectorul auto din Ro-mânia, dar şi necesitatea unor măsuri urgente de stimulare a vânzărilor de autovehicule noi.

La autoturisme vândute în primele şapte luni, pe primul loc apare Dacia, cu 11.006 mașini (26,5% din total), urmată de Volkswagen cu 4.745 și (11,4%), Skoda cu 3.958 unităţi ( 9,5%), Renault cu 2.787 unităţi (6,7%), Ford cu 2.727 unităţi (6,6%) şi Hyundai cu 1.778 unităţi (4,3%). Dacă ne uităm la modele, pe primul loc apare Dacia Logan, 5.534 mașini vândute, urmat de Dacia Duster cu 3.118, și Skoda Octavia  cu 2.089 . În ceea ce privește vânzările efectuate în funcţie de tipul de combus-tibil, deși motorina este mai scumpă, raportul dintre diesel şi benzină este favorabil motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piaţă de 50,3%, faţă de 41,3% în 2011. Livrările către persoanele fizice au scăzut constant până la nivelul lunii iunie, când au înregistrat o cotă de doar 31%, restul de 69% fiind achiziţionate de către persoanele juridice, cotǎ care a rămas nemodificatǎ în luna iulie, potrivit APIA, care susţine că la această situaţie contribuie şi valoarea scăzută a Programului „Rabla” din acest an.

Scăderi și la ­autoutilitare

În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV), acestea au înregistrat în primele şapte luni o scădere de 6,8%, pe mărci primele locuri fiind ocupate de către Ford, Dacia, Renault, Volkswagen şi Fiat, acestea acoperind peste 66% din totalul pieţei. „Deşi în luna iulie s-au produs cu 25% mai multe autovehicule decât în luna precedentă (28.068 unităţi), datorită scǎderilor de până acum, cele 192.658 unităţi fabricate în 7 luni arată o scădere cu 4,3% faţă de perioada similarǎ a anului prece-dent. Este de remarcat la acest capitol faptul că, începând cu această lună, au fost raportate primele unităţi Ford B-Max construite în uzina de la Craiova (546 unităţi). Pe segmente, avem scăderea înregistrată de către autoturisme de doar 2,2%, şi cea mult mai importantă a vehiculelor comerciale uşoare de 28,5%, aceasta din urmă datorată absenţei în 2012 a producţiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut”, se spune în comunicat.

APIA consideră că, în condiţiile în care piaţa înregistrează în continuare scăderi, sunt necesare măsuri urgente de stimulare a achiziţiei de autovehicule noi, în special taxa pe emisii poluante şi programul „Rabla”.