Lovitură de succes, dată interlopilor
24 de suspecţi reţinuţi. 24 de percheziţii domiciliare. 22 de delincvenţi sunt în arest preventiv, pentru 29 de zile. Sunt în faza de cercetare penală. Cazurile sunt instrumentate solid. Îi paşte închisoarea.
Poliţiştii au identificat 23 de infracţiuni de tâlhărie şi 53 de înşelăciune. Plus furtul calificat şi lipsirea de libertate. Au dat 1.717 sancţiuni, mai ales trepăduşilor interlopi, de tipul: “Domnu’, un taxi”?
“Unde e poliţia? De ce nu face nimic? Totul e sub nasul lor şi iată unde s-a ajuns. Tâlharii îşi văd de treburile lor murdare, nestingheriţi de nimeni! E ţara fărădelegii?”
Cei mai mulţi am reacţionat aşa, ori de câte ori un act banditesc petrecut în zona aeroportului, sau plecat de acolo, ajungea până la noi, ca ştire.
Prima acţiune poliţienească de anvergură
Comisarul şef Marian Dinulescu a fost numit la începutul anului să conducă structura Poliţiei Transporturi a Aeroportului Internaţional „Henri Coandă”, Otopeni. Ea acoperă toată aria aeroportuară. De la el am aflat detaliile reuşitei acestei operaţiuni poliţieneşti, complexe.
„În primul rînd este vorba despre o izbândă colectivă. La ea au participat echipe combinate de profesionişti. Ne-am unit forţele cu cele ale colegilor de la Capitală şi IGPR.
Încă din primăvară am decis că se impun măsuri drastice, ample, construite cu atenţie şi migală. Menirea lor? Eliminarea faunei de infractori, mulţi deghizaţi în taximetrişti. De vreme îndelungată îşi făceau veacul aici. Stricau până şi bruma de imagine pozitivă a ţării, în lume. Unii dintre ei aveau legături infracţionale complice, chiar cu angajaţi ai unor firme de taxi. Lucrurile nu au fost deloc simple”, spune comisarul şef Dinulescu.
De la tâlhării cu violenţă şi sechestrări, la crimă
Totul căpătase dimensiunea unui întins câmp, aflat la voia fărădelegilor. Turiştii străini erau victimele preferate ale actelor banditeşti. Vulnerabili? Desigur.
A şocat anul trecut cazul studentei japoneze, în vârstă de 20 de ani, violată şi ucisă de către un ticălos smintit, care agăţa clienţi pentru şmecherii de la volan. De la „Doamnă, domnu’, un taxi”…până la viol şi omor, n-a fost decît un pas.
Jafurile, tâlhăriile la drumul mare erau la ordinea zilei.
Cum proceda fauna de haimanale?
Cetăţeanul străin era ademenit să urce într-o maşină cu însemne false de taxi, sau chiar fără ele. Şi, odată captiv în automobil, era forţat să plătească sume enorme pentru cursa efectută. „Șoferul bloca uşile maşinii. Şi împreună cu ademenitorul clientului treceau la ameninţări. Dacă omul ezita, n-aveau nici o jenă să-l brutalizeze, cu violenţă, storcându-l de bani. De la 200-300 de lei, până la câteva mii. Unul a cerut 900 de lei, pentru un drum până în centrul Capitalei. Altul câteva zeci de mii pînă la Ploieşti. Un cetăţean din Occident – victimă sigură – a cerut să fie dus chiar până în Bulgaria. Cine să-i reclame pe infractori? Turistul aterizat într-o ţară străină lui? Cu legi pe care nu le ştie, cu stresul necunoaşterii locurilor, al parităţii monedei noastre, al tarifelor pentru servicii, cum este cel al transportului…”, constată comisarul şef.
Amenzile nu au rezolvat nimic
Cele date (potrivit Legii nr. 38/2003 a taximetriei) până în primăvara asta, nu au îndreptat situaţia. De la Marian Dinulescu am aflat că, la un moment dat, un interlop strânsese 200 de sancţiuni contravenţionale. Toate neplătite. Se adunaseră în debite. Şi sumele nu erau chiar mici. Dacă înmulţeşti 500 de lei, pentru fiecare amendă cu câte avea el, se fac 100.000 de lei. Adică un miliard de lei vechi. Şi nici nu puteau fi recuperaţi aceşti bani. Omul n-avea proprietăţi, stătea cu chirie, maşina nu era a lui…
N-aveai ce să-i iei.
Amploarea şi detaliile operaţiunii de anihilare
Împotriva reţelelor de tâlhari şi mafioţi trebuia construită cu grijă o replică pe măsură. Comisarul Dinulescu recapitulează reperele importante: „Am început seria unor activităţi specific poliţieneşti. Probarea vinovăţiilor este de cea mai mare importanţă. Esenţială. Dar şi o misiune extrem de grea. Existau sesizări în Bucureşti şi alte oraşe. Pe de altă parte, unii cetăţeni străini depuseseră câteva plângeri. Cei mai mulţi, nu.
Pentru început, am decis pornirea acţiunii la noi, la nivelul Poliţiei Transporturi a Aeroportului Otopeni. Peste 3 luni am strâns date operative folositoare. După care, împreună cu colegii noştri de la Capitală, serviciul de investigații criminale, care instrumentau şi ei cazuri sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 – ne-am unit forţele. Am conexat dosarele pe cazuistică, indivizi şi perioade. Rezultatele au fost semnificative.
Totul a durat cam cinci luni. De curând am încheiat această operaţiune. Dar să nu-şi închipuie nimeni, mai ales alţi infractori, că ne oprim aici”.
Percheziţii şi arestări
Împreună cu colegii lor, la 15 octombrie, poliţiştii au efectuat 24 de percheziţii.
De ce? Comisarul răspunde: „Pentru identificarea mijloacelor materiale de probă, înscrisuri şi altele. Asta pentru că unii clienţi cereau chitanţe. Suspectul o scria de mână şi gata, banii treceau în buzunarul infractorului. Apoi, au mai fost şi aparatele de taxat, care au intrat la verificări.
După toate astea i-am ridicat şi pe suspecţi, acolo unde probele le indicau, limpede, vinovăţia. Pe mulţi, îi cunoşteam din aeroport”.
La Aeroportul Otopeni e linişte şi pace
Cum poate astăzi un pasager să ia un taxi?
Comanda nu este telefonică, ci on-line. Sunt instalate automate, în sala de asteptare a aeroportului, pentru toate companiile care au dorit să asigure aceste rute de transport. Taximetriştii au aplicaţia electronică respectivă. Toţi competitorii au şanse egale. Alegerea este exclusiv a clientului, ţinând cont de firmă şi preţul pe kilometru afişat.
Automatul îi eliberează clientului un bon, cu numărul taxiului ce va veni să îl transporte. Automobilul pleacă din locul unde e parcat, trece bariera de acces către estacadă și ajunge în locul în care este aşteptat de cel care a dat comanda.
Două sfaturi ale comisarului şef Dinulescu
„Primul: Oamenii să fie foarte atenţi în ce taxiuri urcă, nu numai la aeroport. Să fie atenţi la viaţa şi bunurile lor!
Al doilea: Infractorii de orice fel, vechi sau noi, să ştie că suntem cu ochii în patru, la tot ce se întâmplă pe aeroportul nostru. Cine ne contrazice, riscă”!