O companie din Olanda speră să își întreacă concurenții, comercializând începând din 2018 primul model de mașină zburătoare.
După mai mulți ani de teste, compania se pregătește să demareze în octombrie producția unui girocopter cu două locuri și trei roți, certificat pentru a se deplasa atât pe șosele, cât și în aer. Compania olandeză speră să vândă acest vehicul primului client al ei înainte de sfârșitul anului 2018.
Modelul PAL-V nu este singurul vehicul de acest fel: mai multe tipuri de mașini-zburătoare sunt dezvoltate în prezent în Republica Cehă, Slovacia, Japonia, China și Statele Unite. Compania Nirvana Systems din Republica Cehă a conceput un model de „girodrive” — certificat din luna martie — pentru a se deplasa pe șosele și în aer, conform agerpres.
Compania AeroMobil din Slovacia afirmă că a primit deja zeci de comenzi pentru mașina sa înaripată, care este înzestrată cu un turbopropulsor pentru a decola de pe sol, a cărei livrare este prevăzută pentru anul 2020.
Înzestrată cu un motor cu benzină fără plumb ce dezvoltă 100 de cai-putere, mașina PAL-V este capabilă să zboare între 400 și 500 de kilometri la o altitudine maximă de 2.500 de metri. Pe șosea, ea poate să atingă o viteză de până la 170 de kilometri pe oră. Ea necesită atât un permis de conducere a automobilului, cât și un brevet de pilot de avion.
Compania olandeză dorește să producă între 50 și 100 de vehicule în 2019, înainte de a atinge un ritm de producție de „câteva sute” de unități în 2020.
Un astfel de vehicul va fi foarte scump: primul model care va ieși de pe linia de producție, un model de lux, denumit PAL-V Liberty, costă 499.000 de euro. Apoi va fi lansat un model mai puțin luxos, PAL-V Liberty Sport, ce va fi comercializat cu 299.000 de euro. „Nu este mai scumpă decât o mașină sport super drăguță cu toate opțiunile incluse”, s-a justificat directorul de marketing al firmei olandeze.
PAL-V nu este un elicopter, un vehicul ale cărui elice se învârt grație unui motor, ci un girocopter, care folosește vântul pentru învârtirea elicelor sale, a explicat compania olandeză.
Astfel, chiar dacă cele două motoare se opresc, elicele continuă să se învârtă. „Chiar dacă veți avea o viteză nulă, nu veți cădea din cer”, a subliniat Markus Hess.
Compania s-a declarat „mai mult decât satisfăcută” în privința numărului de comenzi primite, refuzând totuși să dezvăluie acest număr.