Praguri maxime pentru emisiile de CO2 ale noilor autoturisme

Potrivit proiectului de Ghid de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului, din acest an, se vor introduce praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare, plecând de la 130 g/CO2/km în anul 2017 până la o valoare de maxim 95 g/CO2/km în anul 2019. Valoarea primei de casare pentru Programul „Rabla” va fi, în 2017, de 6.500 de lei.

Conform documentului, fi­nanțarea acordată prin prezentul program, care va avea caracter multianual, reprezintă o strategie pentru o perioadă de 3 ani (2017 — 2019), prin care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) își propune să contribuie la încurajarea achiziției de autoturisme noi din ce în ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului.

Pragul emisiilor va scădea anual

Noutatea programului este că, începând din 2017, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare. Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei și se va acorda în funcție de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziționat, în regim de funcționare mixt, după cum urmează: în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km; în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km; în anul 2019 pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km. La prima de casare de 6.500 de lei, în 2017
s-ar putea adăuga un ecobonus de 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcționare mixt. Același ecobonus se va corda și în 2018, dar pentru o mașină nouă care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcționare mixt, urmând ca, în 2019, acest ecobonus de 1.500 de lei să se acorde la cumpărarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcționare mixt.

Ecobonus de 2.500 de lei, pentru autoturismele hibride

Totodată, în cazul achiziției unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, valoarea ecobonusului va fi de 2.500 de lei.

Prima de casare și ecobonusul se scad de către producător din prețul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul acordat în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, în condițiile prevăzute prin ghidurile celor două programe. În această situație, cumularea ecobonusului este exclusă.

Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.343