Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, își propune să lupte împotriva firmelor care contestă rezultatul licitațiilor pentru lucrările majore de infrastructură având drept rezultat blocarea acestor investiții pe termen îndelungat. El a cerut directorului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să îi întocmească o listă cu companiile care fac contestații la licitații „de dragul de a le face”, pentru a le da numele publicității.
Răzvan Cuc a dat ca exemplu execuția pasajului rutier de la Domnești, care a fost blocat din cauza contestațiilor mai bine de doi ani.
„Din păcate, se continuă cu blocarea investițiilor majore în infrastructură, prin contestații. Un exemplu este Pasajul de la Domnești, proiect pe care am reușit să îl deblocăm și, în două săptămâni, semnăm contractul pentru execuție. Era blocat din cauza contestațiilor. Procedura este în felul următor: se desemnează un câștigător, o altă firmă face contestația, se duce la CNSC, stă o perioadă de 20 de zile, după care se emite o decizie a CNSC, după care contestatarul este îndreptățit să se adreseze unor instanțe superioare, proiectul practic rămânând blocat. (…) Am vorbit și cu directorul CNAIR, l-am rugat să îmi întocmească o listă — să vedem și noi — cu toate acele companii care fac contestații, care
pierd pe varii motive, să le facem publice, să arătăm și noi românilor care sunt firmele care fac contestații de dragul de a le face, fără sorți de izbândă”, a spus Cuc, la TVR 1.
Guvernul caută soluții
Potrivit lui Răzvan Cuc, guvernul lucrează la un proiect pentru achiziții strategice, unde vor fi incluse și investițiile în infrastructură, care are în vedere ca, după o anumită perioadă de contestare, să se continue implementarea proiectului. „Tocmai asta spunea și premierul Sorin Grindeanu, că lucrăm la un proiect pentru achizițiile strategice în care practic vor fi încorporate și investițiile din infrastructură, astfel încât să încercăm ca, după o anumită perioadă de contestare, să putem merge mai departe cu proiectul și să nu rămânem blocați până la hotărârea unei instanțe, cel puțin pe partea de transport lucrurile astea fiind devastatoare. Întârziem un obiectiv doi ani de la implementare pentru niște contestatari…”, a explicat ministrul.
Standarde pentru studiile de fezabilitate
În altă ordine de idei, șeful de la Transporturi a mai spus că studiile de fezabilitate nu vor mai avea doar un cadru ilustrativ, ci vor conține standarde minime care trebuie respectate.
„Studiul de fezabilitate, de acum înainte, nu va mai avea doar un cadru ilustrativ, ci va fi o condiție categoric impusă de standarde minime care trebuie respectate. Până acum, avea cadru ilustrativ și antreprenorii puteau să modifice și în jos calitatea lucrărilor și în sus. Acum condiția minimă este impusă de studiul de fezabilitate”, a precizat el.
Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, numărul 349