Marian Petrache și Gabriela Firea, împreună pentru rezolvarea unei mari probleme - transportul local între Ilfov și Capitală

Autoritatea Metropolitană de Transport București a fost desființată, iar atribuțiile acesteia au fost preluate de Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov

Guvernul a adoptat, în şedinţa din 10 mai, o ordonanţă de urgenţă prin care atribuţiile Autorității Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, care a fost desființată, au fost preluate de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (ADITPBI).

Articol apărut în nr. 402 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Premierul Viorica Dăn­cilă a explicat măsura pornind de la faptul că sistemele de transport public de călători sunt organizate şi funcţionează sub autoritatea administraţiilor locale, iar acest lucru se dorește și pentru România. “De ce s-a luat această decizie? Pentru a se asigura cadrul necesar pentru punerea în practică a unor proiecte importante ale municipiului Bucureşti şi ale judeţului Ilfov, în privinţa asigurării serviciilor de transport public eficient, integrat şi durabil, cu beneficii pentru toată regiunea”, a completat Nelu Barbu, purtătorul de cuvânt al Executivului, după ședința de guvern. Acesta a adăugat că astfel se asigură cadrul legal de aplicare a regulamentelor europene în materie. ”Atât regulamentele europene, cât şi legislaţia românească prevăd (…) că, la nivel local, se asigură, se organizează, se reglementează, se coordonează prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate”, a spus Barbu. “Din momentul desfiinţării AMTB, atribuţiile pe care le avea aceasta vor fi transferate ADITPBI, iar exercitarea acestor atribuţii se va face cu respectarea principiului autonomiei locale, de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) şi Consiliul Judeţean Ilfov (CJI)”, a mai spus Barbu, precizând că patrimoniul fostei AMTB revine Ministerului Transportului, iar personalul angajat în cadrul autorităţii va fi preluat de ADITPBI.

”Moment istoric”, la finalul unui drum anevoios și plin de nemulțumiri

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, se plângea, în 2017, de atitudinea funcționarilor din Ministerul Transporturilor (în subordinea căruia a fost înființată, în 2013, AMTB), spunând că aceștia încearcă să blocheze proiecte. ”Ne-am lovit de o reacție negativă și chiar dură (a celor din Ministerul Transporturilor – n.r.) spunându-ne că noi vrem să stricăm obiceiuri împământenite în București de ani de zile… O autoritate de monitorizare, de mobilitate a traficului local nu are cum să fie la un minister, ci e normal să fie la municipiu. Noi a trebuit să înființăm de la zero o astfel de autoritate metrolitană pentru transport, în loc să o preluăm pe cea de la Ministerul Transporturilor, cum ar fi fost logic, pentru că sunt funcționari care ne blochează, sunt oameni care ne amenință că dacă îndrăznim să preluăm această autoritate la primărie o să ne pună în cap toți transportatorii. Noi ­ne-am întâlnit cu asociațiile de transportatori, le-am explicat ce dorim să facem și au înțeles. Nu ne putem permite să perpetuăm poluarea și aglomerația în acest oraș. Le-am explicat că îi vom sprijini să-și relocheze aceste autogări improvizate și ilegale din mijlocul Bucureștiului”, spunea Gabriela Firea.

Și Marian Petrache, președintele CJI, spunea, de asemenea, că activitatea de transport public între București și Ilfov trebuie organizată de autoritățile locale și semnala, la rândul său, mai multe încălcări ale legii de către autoritatea din subordinea Ministerului Transporturilor. Petrache a susținut mereu că soluția pentru creșterea calității transportului public în zona București-Ilfov este trecerea acestei activități la autoritatile locale. ”CJI, CGMB și consiliile locale din Ilfov au adoptat hotărâri prin care au aprobat asocierea lor în vederea înființării Asociației de Transport Metropolitan București (inițial asocierea așa a fost denumită și urma să preia atribuțiile deținute de AMTB, de la Ministerul Transporturilor și să-și desfășoare ac­tivitatea în subordinea autorităților publice locale). Au fost semnate actele constitutive ale acestei asociații dar, în urma schimbărilor survenite la nivelul conducerii municipiului București (arestarea primarului Capitalei de la acea vreme, Sorin Oprescu), documentele semnate la începutul lunii septembrie 2015 nu au mai putut fi depuse la instanța competentă pentru înregistrarea asociației, urmând a fi refăcute. În iulie 2017, în prezența primarului general Gabriela Firea, a fost semnat actul constitutiv al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov, moment apreciat de edilul Capitalei drept unul ”istoric”.