Orașul Chitila, împreună cu Comuna Mogoșoaia, și-au propus să îmbunătățească actualele condiții de transport public de călători și să asigure un serviciu eficient în acest domeniu.

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 421, ediția print

Acesta este și motivul pentru care o delegație formată din oficialități ale comunei Mogoșoaia și orașului Chitila, condusă de primarul Paul Precup, cât și consultanții de specialitate din domeniul transporturilor și mobilității urbane, Ion Dedu și Gheorghe Udriște, a participat, la Berlin și la Hanovra, la InnoTrans 2018, cel mai mare târg internațional specializat în tehnologia transporturilor și, respectiv, la IAA Commercial Vehicles 2018, cel mai mare târg comercial din lume pentru mobilitate, transport și logistică. Obiectivul oficialilor ilfoveni a fost de a studia oferta pieței de profil și soluțiile tehnologice existente în prezent, dar și de a stabili contacte cu furnizorii de autobuze electrice și stații de încărcare. Șeful delegației din Mogoșoaia, Paul Precup, s-a întâlnit în cadrul InnoTrans și cu ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, prezent la Berlin pentru întrevederea miniștrilor de finanțe, membri ai Partidului Socialiștilor Europeni (PES), cât și cu ministrul Transporturilor, Lucian Șova și ambasadorul României la Berlin, Emil Hurezeanu. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a avut, de ­altfel la Berlin întâlniri cu reprezentanți ai industriei feroviare din România, prezenți la târg, cât și o întâlnire bilaterală cu ministrul federal pentru transport și infrastructură digitală, Andreas Scheuer, având în vedere pachetul Mobilitate și dosarele pe care România va trebui să le gestioneze în timpul președinției Consiliului UE, începând cu 1 ianuarie 2019. De altfel, oficialii din Mogoșoaia ne-au precizat că întâlnirile tehnice s-au desfășurat atât pe zona de mobilitate, cât și pe zona de căi ferate, având în vedere că un alt obiectiv al îmbunătățirii sistemului de transport are în vedere dezvoltarea infrastructurii feroviare în zona Mogoșoaia, pe o rută care să includă traseul București – Mogoșoaia – Chitila – Băneasa. Delegația s-a întâlnit și cu reprezentanții ADITP și STB.

Târgul internaţional InnoTrans reuneşte anul acesta un număr record de expozanți, peste 3.000 de companii din 61 de țări, şi este lider la nivel mondial pentru tehnologia transportului, subansamble şi componente, vehicule şi sisteme. Informațiile obținute în Germania vor fi analizate și folosite pentru elaborarea caietului de sarcini privind achiziționarea a 36 de autobuze electrice ce vor deservi mai multe trasee din zona Chitila și Mogoșoaia.

Transportul public modern, o prioritate

Primarii celor două co­munități, Paul Precup, primarul comunei Mogoșoaia și Emilian Oprea, primarul orașului Chitila,  știu foarte bine cât de important este transportul public și tocmai de aceea și-au canalizat eforturile pentru a influența pozitiv politica de transport a călătorilor transpusă în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).

Autoritățile locale au finalizat strategia privind dezvoltarea transportului în comun ecologic și au ales soluții ecologice care vor include atât achiziția a 36 de autobuze electrice, cât şi sisteme conexe, așa cum sunt cele de informare a călătorilor și cele de siguranță și securitate. În acest sens, autoritățile au aplicat pentru achiziționarea de autobuze nepoluante și au înființat un operator de transport public pentru a opera linii de transport în comun denumit ECOTRANS STCM, care va fi condus de reprezentantul comunei Chitila, Melin Murat. O altă veste bună este faptul că s-au creat linii noi care deservesc cartiere care până acum nu beneficiau de transport în comun.

Zona Chitila – Mogoșoaia s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, astfel că dezvoltarea și modernizarea sistemului de transport public este un obiectiv necesar pentru a-l face mult mai eficient  pentru călători, având în vedere creșterea semnificativă a traficului.

Trasee pentru confortul cetățenilor

După alegerea și achizi­ționarea mașinilor electrice, noua companie de transport va intra în funcțiune. Autobuzele de pe noile linii vor fi de diferite tipuri: de 8, 10 și 12 metri lungime, complet electrice și, potrivit cerințelor edililor, trebuie să aibă dotări complete din punct de vedere al confortului şi comunicării cu călătorul: podea joasă, rampă pentru persoane cu dizabilităţi, camere video interioare şi exterioare, computer de bord, sistem electronic de numărare a călătorilor, aer condiţionat. Vor fi prevăzute, de asemenea, și staţii de încărcare, urmând a exista mai multe linii de transport public pe traseele Păcii-Rudeni-Chitila și retur, Străulești-Chitila și retur, Străulești-Mogoșoaia-Buftea și retur. În plus, s-a solicitat deschiderea unui traseu nou pe ruta: Gara Chitila – str. Islaz – str. Nichita Stănescu – Mogoșoaia și retur, cât și pe ruta Chitila-Mogoșoaia-Terminal Centrul Comercial Băneasa.

Potrivit oficialilor primăriei Mogoșoaia, actualul context legislativ deschide calea spre un transport public bazat pe tehnologii nonpoluante. În ianuarie 2018, a intrat în vigoare Legea nr. 37/2018 privind promovarea transportului ecologic, care impune obligația achiziționării de mijloace de transport acționate prin tehnologii verzi. Prevederile legii se aplică însă începând de anul viitor.

Tehnologiile verzi, o necesitate

Conform acestei legi, auto­ritățile publice locale, regiile autonome și societățile aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale vor achiziționa mijloace de transport călători acționate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat și motoare cu propulsie pe biogaz, în proporție de minimum 30% din necesarul de achiziții viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziționate într-un an.

Asocierea între orasul Chitila și comuna Mogoșoaia a permis realizarea mai multor proiecte pentru a putea fi finanțate prin Obiectivul Specific 3.2 al POR 2014-2020 și care trebuie să răspundă unei/unor priorităţi definite în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), respectiv să se încadreze în nevoile şi în soluţiile identificate în acesta. În acelaşi timp, obiectivele și activitățile proiectului trebuie să fie aliniate cu cele sprijinite prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Astfel, prezentul proiect conţine măsuri care vor contribui la promovarea şi îmbunătăţirea transportului public de călători, implicit la încurajarea şi facilitarea transferului către acesta de la transportul individual cu autoturisme.

Obiectivul general al proiectelor finanțate prin O.S. 3.2 este acela de a asigura un serviciu eficient de transport public de călători şi/sau de a îmbunătăți condiţiile pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.

Dintre obiectivele spe­cifice ale acestui proiect, putem menționa:

 îmbunătăţirea calităţii călătoriilor cu transportul public, prin creşterea standardelor de calitate şi siguranţă în utilizarea acestui mod de transport;

 scurtarea timpului de călătorie pentru transportul public, fără a înrăutăţi condiţiile de trafic în aria de studiu şi în afara acesteia;

 creșterea frecven­ței transportul public, fără a înrăutăţi condiţiile de trafic în aria de studiu şi în afara acesteia;

 reducerea congestiei din traficul rutier, a accidentelor şi a impactului negativ asupra mediului prin scăderea cotei modale a transportului privat cu autoturismele etc.