Vă mărturisesc că rareori am văzut un edil care să se consume atât de mult pentru problemele localității, așa cum o face primarul din Popești-Leordeni. L-am întâlnit, de multe ori, înnegurat pentru că nu găsea ieșire dintr-un impas. Pentru că funcția pe care o deține de un an și patru luni, este pentru el o provocare și nu un prilej de a-și burduși buzunarele.
Ultima nemulțumire dar și dezamăgire a lui Petre Iacob este provocată de modul în care concetățenii săi au înțeles să sprijine eforturile financiare ale primăriei, de a avea un transport civilizat cu autobuzele RATB. Timp de aproximativ un an, spune primarul, consiliul local a alocat sume importante de bani pentru ca locuitorii din Popești-Leordeni să circule în condiții omenești către și de la București. Nu același răspuns
l-au primit din partea celor care au beneficat de acest serviciu.
Vine „moaca” sau „gratuita”
Iată ce povestește primarul Iacob: „Noi am avut transport de la RATB pentru o perioadă de aproximativ un an de zile. Dar, din păcate, cetățenii nu au făcut abonamente. Am făcut apel la cetățeni, la biserici, directorii de școli, să-i convingă pe oameni să plătească abonamentul. Consiliul local nu poate suporta întreaga sumă din buget. Plăteam în jur de 4 miliarde de lei, bani vechi, pe lună. Erau scutiți de plata călătoriei persoanele cu handicap, pensionarii. Călătorii porecliseră mijlocul de transport RATB „moaca” sau „gratuita”. Am introdus un control din cadrul primăriei, dar nu aveam nicio bază legală, pentru că autobuzele aparțin unei regii autonome de transport. Am făcut apel la cei de la RATB și mi-au răspuns că nu-i interesează. Ei, oricum, își încasau banii… În cele din urmă am fost nevoiți să renunțăm, pentru că bugetul nu putea face față”, ne spune, supărat, primarul. Și îi dăm dreptate. Transportul nu este un serviciu social, oferit de primărie. De ce, întrebăm noi, cel care se urcă în mijlocul de transport al unui operator privat își achită călătoria? Cumva, pentru că va fi dat jos imediat, dacă încearcă să facă blatul? Totodată, este de neînțeles atitudinea RATB care refuză să efectueze controale în propriile mijloace de transport. Este o atitudine care dovedește dispreț față de banii publici, achitați de primării pentru transport. O atitudine monopolistă, arogantă, de „stat în stat”. Sunt curios, dacă ar fi o simplă societate comercială, în concurență cu alți operatori de transport, ar proceda la fel? În mod sigur, nu, pentru că ar da faliment „în secunda următoare”…
Negocierile dintre CJI și Primăria Capitalei, un dialog al surzilor
Consiliul Județean Ilfov se zbate, de o bună bucată de vreme să rezolve această problemă. Să obțină aprobarea de la CGMB ca RATB-ul să deservească și transportul în județul Ilfov. Argumentele președintelui CJI, Marian Petrache, sunt de bun simț. Zeci de mii de ilfoveni se deplasează, zilnic, în Capitală la locurile lor de muncă. Tot acolo se varsă și taxele și impozitele cuvenite, în urma activității lor. Calculele vorbesc despre vreo 200 de milioane de euro pe an. În aceste condiții, ar fi firesc ca metropola să-și extindă serviciile de transport în întreg județul, mai ales că se discută despre regiunea București-Ilfov. Dar, se pare, că interesele ascunse prevalează bunului simț.
Până una, alta, ilfovenii trebuie să se accepte ce au și să strângă din dinți.
Bătaie de joc și din partea firmelor de maxi-taxi
Nici firmele private de transport nu sunt mai breze. Pe traseele acestora circulă adevărate „sicrie pe roți”, la un preț care nu se regăsește în condițiile de transport. Microbuzele sunt uzate, au vechime mare. „Cetățenii ne asaltează în privința condițiilor de transport. Nu ne mai vine să ieșim pe stradă. Noi după ora 16, mergem în oraș, să vedem cu ce probleme se confruntă cetățenii, ce s-a mai ivit, o groapă, sau altceva. Toți ne întrebă ce facem cu transportul. Licitația a fost amânată, în ideea că CJI va rezolva cu RATB-ul. După cum se desfășoară lucrurile, nu întrevăd nicio speranță. Licitația se va ține peste 6 luni. Ce mă fac eu în iarna asta? Ultimul maxi-taxi pleacă la 9:45 seara de la Big Berceni. Sunt oameni care ies de la serviciu la 11:15-11:30 seara, ei cu ce vin acasă? Asociația noastră cu sectorul 3 și cu alte localități din Ilfov a purtat discuții cu o societate de transport, care a cumpărat 11 autobuze noi și care nu pot participa la licitație, pentru că este blocată. Problema este că, la anul, aceste autobuze nu mai pot participa la licitație pentru că sunt cu motor Euro 5, iar normele UE cer pentru 2014, Euro 6…”, ne spune Petre Iacob.
Situația pare fără de ieșire. Edilii sunt legați de mâini și de picioare. Mingea este în terenul Consiliului Județean Ilfov, care trebuie să găsească, grabnic, o soluție. Altfel, chinul celor care fac naveta în Capitală se va lungi în mod inutil. Și nu credem că cei care își plătesc birurile către stat merită un astfel de tratament…