Bătaia de joc pe care trebuie s-o îndure ilfovenii care călătoresc către Capitală și înapoi, mă face să revin la acest subiect. De mai bine de un an, autoritățile și instituțiile statului nu reușesc să rezolve o problemă care, în alte părți ale Europei a fost de mult pusă la punct. La mijloc, gândesc eu, se află fie prostia și incompetența, fie (varianta cea mai plauzibilă) interesele financiare ale puzderiei de operatori de maxi-taxi care împânzesc șoselele județului, fie amândouă, amestecate. Pentru că eu consider că trebuie să fii bătut în cap să creezi o Autoritate Metropolitană de Transport București-Ilfov (AMTBI) și s-o pui sub tutela Ministerului Transportului, care habar nu are despre problemele cu care se confruntă locuitorii Ilfovului, în privința transportului de persoane. Rezultatul se vede de la o poștă. Vestita AMTBI nu este în stare să elaboreze un sistem integrat de transport între Capitală și Ilfov. Pun rămășag că niciunul dintre cei 6 „speriați”, care taie frunza la câini prin birourile AMTBI, nu a avut curiozitatea să se suie într-unul dintre coșciugele pe roți care circulă prin județ și să meargă până la Nuci, spre exemplu. Sau credeți că a catadicsit careva de la Autoritate să întrebe vreun primar care ar fi nevoile localității pe care o conduce? Pușchea pe limbă! Ce să caute ditamai funcționarul prin comunele ilfovene?

Până una, alta, licitațiile pentru atribuirea licențelor de transport sunt suspendate, iar vechile licențe au fost prelungite cu încă 6 luni. Motivul? Ilegalitățile existente în caietele de sarcini ale aceleiași AMTBI. Aici, cum spuneam mai sus, se întâmplă o anomalie: conform Directivei 1.370 al CE, serviciile publice, inclusiv cele de transport, ar trebui să se afle sub „pălăria” autorităților locale. Dar la noi, ca la nimenea. Păi să nu devii paranoic și să te-ntrebi dacă nu cumva e ceva putred la mijloc și anumite interese ale operatorilor de transport trebuie protejate? 

Dar, se întreabă ilfovenii, de ce nu mai pot fi reintroduse cursele RATB, ca pe vremuri? Există mai multe motive. Pe de o parte, RATB cere primăriilor un preț mare pe kilometru, pe care acestea nu îl pot suporta, mai ales că cetățenii nu se înghesuie să-și plătească călătoria. Pe de altă parte, aceeași RATB nu se arată prea interesată de reintroducerea curselor sale, probabil din aceleși motive arătate mai sus. Cert este că, la ora actuală, găina moartă see află în grădina AMTBI. Singurii care mai încearcă ceva sunt membrii Grupului de Mobilitate, care vor să aducă AMTBI acolo unde îi este locul, adică sub tutela CGMB și a Consiliului Județean Ilfov. Totul este ca cineva, de acolo de sus, să vrea lucrul acesta.

Până atunci, transportul ilfovean rămâne „de căruță”. Locuitorii județului se vor mai chinui, mult și bine, după cum se arată lucrurile, să călătorească, înghesuiți în „cașcarabetele” în prag de dezmembrare, conduse de șoferi mitocani și să mai și plătească o groază de bani pentru condițiile oferite. Apropo de bani. Îi pasă cuiva de uriașa evaziune fiscală pe care o fac operatorii de transport persoane, în Ilfov? O întrebare la care, sunt convins, nimeni nu va răspunde!