Premierul a fost criticat în legătură cu recentele schimbări de prefecţi

Premierul Dacian Cioloş a explicat deputaţilor că a fost deturnat spiritul iniţial al corpului înalţilor funcţionari publici, din care sunt selectaţi, prin mobilitate, prefecţii şi subprefecţii, astfel încât, a schimbat din funcţie prefecţi care nu erau competenţi sau aveau simpatii politice.

”Teoretic, cei care fac parte din această categorie ar trebui să reprezinte o resursă umană de calitate, testată corespunzător, pe care să o folosim ca atare. Aceasta cred că a fost intenţia iniţială a legislatorului, atunci când s-a definit cadrul de recrutare şi de numire a ­înalţilor funcţionari şi a inspectorilor guvernamentali. Am constatat însă, că avem de-a face cu o legislaţie al cărei spirit iniţial a fost deturnat, prin numeroase modificări‘‘, a declarat premierul. El a indicat Legea 888/99, privind Statutul Funcţionarilor publici şi HG 341/2007 privind intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici.

”La început, categoria înalţilor funcţionari publici a fost gândită unitar, în care să se acceadă în baza unui concurs naţional, pe o funcţie vacantă de inspector guvernamental. Ulterior, prin mobilităţii puteau fi ocupate funcţii publice de nivel superior, inclusiv de prefect sau subprefect‘‘, a adăugat Cioloş.

El a mai spus că, în prezent, se fac concursuri pe post, nu un concurs naţional.

”În opinia noastră, nu este normal acest lucru şi de aceea, analizăm care e cea mai bună soluţie pentru a reveni cel puţin la spiritul reglementărilor iniţiale, dacă nu chiar să le îmbunătăţim‘‘, a subliniat premierul.

Referindu-se la numirile şi eliberările din funcţiile de prefect şi subprefect, Dacian Cioloş a afirmat că schimbările au fost făcute ca urmare a unei analize permanente a Guvernului.

”Am ajuns la concluzia că, până în prezent, ca şi cei care vor urma, fie nu au performat anterior, fie nu au reuşit să susţină corespunzător politica Guvernului în teritoriu, fie nu au respectat echidistanţa politică. Să nu fim ipocriţi: sistemul de numire al prefecţilor şi subprefecţilor a permis numirea aproape sistematică a unor oameni cu simpatii politice sau chiar membri de partid. Pentru că acesta a fost sistemul – în ultimii ani toţi cei recrutaţi pe posturi de conducere deconcentrate sau prefecţi aveau foarte puţine şanse să fie numiţi dacă nu aveau susţinere politică sau nu erau membri de partid‘‘, a explicat Cioloş.

 

El a mai spus că în procesul de selecţie a celor numiţi în aceste funcţii s-a avut în vedere, printre altele, experienţa şi probitatea morală. Cioloş a arătat că, din 2009, nu a mai fost organizat niciun concurs pentru intrarea în rândul inspectorilor guvernamentali, iar numirile au fost făcute, în general, prin excepţie de la prevederile legale.