Problema transportului RATB agită spiritele în orașul Pantelimon

Așa ar suna, astăzi, titlul piesei lui Tenessee Williams, în orașul Pantelimon. Urbea se confruntă cu o situație absurdă, care, din păcate nu prea are sorți de rezolvare: transportul în comun cu autobuzele RATB a fost desființat de ceva vreme, în ciuda faptului că localitatea se află la doar o azvârlitură de băț de Capitală. Am putea spune, folosind o figură de stil, că Pantelimonul este practic sudat de marele oraș.

Doi kilometri. Cam atât măsoară distanța dintre București și orașul Pantelimon. O distanță ridicol de mică, pentru unii, dar de dimensiuni cosmice, pentru alții… Pentru că, de ani de zile, Regia Autonomă de Transport București nu găsește mijloacele necesare pentru reînființarea liniei de autobuze 404, care exista în trecut. Motivele ridicate de aceasta sunt multiple. De la condițiile în care se găsește infrastructura rutieră, la lipsa de mijloace de transport ș.a.m.d. De ani de zile, edilii orașului fac demersuri care se lovesc de un zid al refuzurilor din partea RATB. Cei care suferă din cauza acestei situații sunt, însă, doar locuitorii, care se văd obligați să circule în condiții necorespunzătoare cu vehiculele firmei de transport maxi-taxi care deține licența pe traseul către București.

 

Promisiuni amăgitoare, speranțe deșarte

În ultimele zile, însă, spiritele s-au încins, în oraș. Totul a pornit de la afirmațiile unuia dintre candidații la fotoliul de primar al Pantelimonului, Mihai Culeafă. Domnul Culeafă a lansat afirmația, în mijloace media și pe rețelele de socializare, că este pe cale să rezolve problema transportului în comun, în Pantelimon. „Am făcut primul pas pentru a aduce RATB în Pantelimon!”, se laudă „catindatul” Culeafă, într-un interviu. Din păcate, îi va fi imposibil să-l facă și pe următorul, pentru că primarul Răzvan Sava este doar interimar, iar peste 2 luni nu va mai fi deloc. Cum va reuși el să-l mai sprijine pe ipoteticul primar Culeafă, dacă nu va mai avea nicio atribuție în acest sens? O afirmație, așadar, după părerea mea, nesusținută de realitate. O mare „gogoașă” electorală, servită de Mihai Culeafă celor mai puțin informați! 

 

Culeafă dezinformează alegătorii

Dar domnul Culeafă este și un maestru al dezinformării. Spune domnia sa: „Fiecare zi în care acest proiect este amânat este o zi în care interesele oamenilor sunt ignorate, de aceea îi solicit primarului Marian Ivan și consilierilor locali PSD-iști să lase orgoliile și interesele personale deoparte și să adopte de urgență hotărârea menită să reintroducă autobuzele RATB la noi în oraș”. Combate bine, nenea Mișu! Bate-n ciocoi… Numai că „uită”, bineînțeles fără intenție, că nimeni nu a amânat niciodată nimic, ba dimpotrivă. Proiectul de hotărâre privind introducerea transportului RATB există deja și a fost dezbătut în Consiliul Local în amănunțime. El stabilește traseele liniei 404, capetele de linie, stațiile, orarul, prețul călătoriei și al abonamentelor etc. O dovadă că edilii din Pantelimon nu au neglijat această problemă, cum afirmă domnul Culeafă, este și adresa cu nr. 30367 înaintată de Primărie către RATB, din data de 21.03.2016, în care se solicită reanalizarea, de către conducerea Regiei, a solicitării de a se reintroduce linia de autobuze cu numărul 404, din nou, în orașul Pantelimon.

Răspunsul RATB: S-a rezolvat! Nu se poate!

Răspunsul RATB, din data de 06.04.2016, este foarte tranșant. Se rezolvă, dar nu se poate! Spicuim din motivația reprezentanților Regiei: „(…) O condiție necesară pentru funcționarea transportului public este legată de infrastructura rutieră, care trebuie să permită circulația autobuzelor, fără a fi afectată starea tehnică a acestora. În urma verificărilor efectuate pe teren, s-a constatat că pe unele artere din orașul Pantelimon circulația rutieră este restricționată total, din cauza lucrărilor de reabilitare a carosabilului, coroborate cu cele de reamenajare a trotuarelor. De asemenea, din cauza lucrărilor ample de modernizare din zona terminalului „Granitul”, acest capăt de linie, prevăzut în Anexa I, parte integrantă a HCGMB 261/2010, nu este funcțional. După soluționarea aspectelor legate de infrastructura rutieră, vom reanaliza solicitarea dumneavoastră, care poate fi onorată favorabil cu respectarea cadrului legal în vigoare, în funcție de parcul de autobuze disponibil și de subvenția acordată de Primăria Municipiului București pentru această activitate de transport.” Cât se poate de limpede! Se vede treaba, din acest răspuns, că, din păcate, „pila” domnului Culeafă la primarul interimar Sava nu a funcționat și nu sunt semne că ar da roade vreodată. Dar, vorba aceea, „promettre c’est noble!”…

 

„Aria Calomniei”

Candidatul nostru nu se dă înapoi de la nicio metodă de a-și discredita contracandidații. Calomnia este la loc de cinste în panoplia armelor  candidatului Culeafă, deși mă îndoiesc că ar fi ascultat vreodată celebra arie din „Bărbierul din Sevilla”, de Rossini.  Ce spune Culeafă: „În prezent, în Pantelimon, există o singură firmă de transport, o firmă privată care aparține apropiaților actualului primar și care stabilește prețul după bunul plac, iar lucrurile nu mai pot să continue așa!” Minciunică!!! Licențele de transport nu au fost acordate de Primăria Pantelimon, ci de AMTB, împreună cu Consiliul Județean! Primarul Ivan n-are nici în clin nici în mânecă cu atribuirea licenței de transport! Mai mult, Primăria Pantelimon a amendat de nenumărate ori firma de maxi-taxi, și a făcut zeci de sesizări  la ANAF, Ministerul  Transporturilor și Autoritatea Rutieră Română, în legătură cu neregulile constatate la această firmă.

 

RATB este falimentară

La faptul că șansele ca transportul RATB să revină la Pantelimon sunt foarte mici, dacă nu inexistente, contribuie și situația dezastruoasă în care se află Regia de transport a Capitalei. Potrivit unor date, doar zece la sută din parcul de autobuze al RATB mai este cât de cât funcțional. Există o criză acută de piese de schimb, de anvelope etc. și nu se întrevede, deocamdată, vreo portiță de ieșire din această criză. Compania este într‑o „comă” profundă și func­țio­nează (oare până când?), la limita minimei rezistențe. Falimentul bate la ușă. Toată lumea este de acord că este nevoie de o restructurare profundă, dar factorii decizionali se codesc „să ia taurul de coarne”, cel puțin până acum.

În aceste condiții, suntem foarte curioși cum va reuși candidatul Culeafă să producă minunea mult dorită de toți locuitorii Pantelimonului, în frunte cu edilii orașului? Sau, nu cumva totul este doar demagogie electorală bună de sucit mintea alegătorului? Vă las pe dumneavoastră să trageți concluziile.