Remus Trandafir,directorul Direcției Absorbție Fonduri Interne și Internaționale

Consiliul Județean Ilfov a primit, în calitate de fondator, titlul de ”Incubator de afaceri cu portofoliu mixt”, în conformitate cu prevederile Legii 102/2016 privind incubatoarele de afaceri. Incubatorul de afaceri se numește Ilfov Business Hub, are sediul în orașul Otopeni și primele puncte de lucru vor fi în Măgurele și în Municipiul București.

Articol apărut în nr. 385 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Consiliul Județean Ilfov va asigura, din bugetul propriu, dar și din fonduri europene nerambursabile și guvernamentale, ori din alte surse externe, finanțarea activităților specifice, inclusiv oferirea de granturi persoanelor juridice incubate.

Incubatorul de afaceri va acoperi ciclul de pre-incubare – incubare – accelerare cu scopul selectării și formării unor operatori economici ce vor funcționa inclusiv în cadrul Măgurele Science Park. Această inițiativă continuă o serie de proiecte, cu o valoare totală de 3.300.000 Euro, implementate de Consiliul Județean Ilfov începând cu anul 2014, al căror scop este susținerea mediului de afaceri ilfovean, proiecte prin care au fost înființate și finanțate deja peste 50 de start-up-uri. Totodată, au fost constituite patru Grupuri de Acțiune Locală (GAL), finanțate prin intermediul Programului Național de Dezvoltare Rurală, care își desfășoară activitatea pe teritoriul a 16 localități din Județul Ilfov. Din structura acestora, alături de Consiliul Județean Ilfov și de primăriile celor 16 localități, mai fac parte 9 ONG și 69 de IMM. Valoarea totală a finanțărilor acordate celor patru GAL este de 3.631.134,92 EURO, dintre care 1.963.977,27 EURO au fost alocați finan­țării investițiilor IMM.

Ce este Incubatorul de Afaceri

Structura este creată pentru a sprijini dezvoltarea afacerilor aflate la început de activitate. Firmele selectate sunt găzduite într-un Incubator de Afaceri pe o perioadă determinată de timp (ciclul de incubare), interval în care beneficiază de suport financiar, servicii de consultanță și spații pentru birouri.

Alături de sprijinul logistic necesar demarării activității, Incubatorul de Afaceri oferă un cadru prielnic dezvoltării afacerilor prin conectarea acestora la mediul academic și de cercetare din Regiunea București – Ilfov, în mod special în contextul dezvoltării Măgurele Science Park, prin facilitarea activităților de networking, a transferului de know-how și prin acordarea de sprijin în dezvoltarea de parteneriate.

Firmelor incubate li se va oferi suportul logistic și financiar în vederea participării la training-uri, seminarii și conferințe și vor primi asistență pentru realizarea strategiilor de afaceri, pentru scrierea de proiecte necesare atragerii de finanțare sau în alte domenii relevante.

Directorul Direcției Absorbție Fonduri Interne și Internaționale din cadrul CJ Ilfov, Remus Trandafir, ne-a spus că în perioada 2013 – 2015, fiecare start-up a primit câte 25.000 de euro pentru diverse afaceri în foarte multe sectoare. Afacerile fost implementate în județul Ilfov, municipiul București, dar și în mai multe județe din regiunea parteneră Sud-Vest Oltenia, deoarece regulile programului de finanțare presupuneau să fie mai multe regiuni înfrățite. ”Ca urmare a implementării proiectului, am înființat incubatorul de afaceri cu sediul la Otopeni și am sprijinit încă două, Clusterul de la Măgurele, care face parte din arealul parcului științific și încă un incubator de afaceri din București, Fundația IMM – Institutul Național pentru IMM-uri din România, cu sediu în Calea Șerban Vodă. Am desfășurat activități specifice de incubator, fără însă să funcționăm propriu-zis ca un incubator pentru că nu exista lege. La data înființării Asociației Ifov Business – Hub, nu exista o legislație specifică incubatoarelor, așa că nu puteam să prevedem bani de la Consiliul Județean pentru a putea funcționa ca un incubator privat. Am așteptat să fie publicată Legea 102/2016, Legea incubatoarelor de afaceri, iar în februarie 2017, au fost publicate normele de aplicare care au putut să prevadă modul în care se poate acorda titlul de incubator de afaceri.

Chiar și în perioada 2015-2017, în lipsa titlului de incubator, noi am defășurat activități specifice, bineînțeles fără costuri. Ca urmare a proiectului, avem obligația ca timp de trei ani, adică până la finalul anului 2018, să supraveghem modul în care firmele funcționează, își păstrează echipamentele și alte obligații specifice.

Se caută profilul afacerii de succes

Pentru a fi incubate, firmele ar trebui să în­de­plinească mai multe condiții prevăzute în Legea 102. În primul rând, să fie start-up, adică o firmă nouă înființată. În perioada de preincubare pot veni și persoane fizice care doresc să deschidă o afacere, dar nu știu cum. Pot învăța și află dacă ideea lor poate fi transformată într-o afacere, își deschid firmă și apoi intră în programul de incubare.

”Nu am hotărât încă ce domenii să finanțăm pentru că am vrea în primul rând să analizăm cu și mai mare atenție care ar fi profilul celor mai de succes afaceri din județul Ilfov și din Municipiul București. Secundar acestei strategii, ar fi legătura cu construirea Parcului Științific de la Măgurele. Se dorește să fie formate o parte dintre firmele care își vor defășura activitățile în acest parc, în așa fel încât să fie identificate între primele firme incubate și potențialii utilizatori ai parcului științific. Vor fi luate în considerare și firmele deja finanțate”, a precizat Remus Trandafir.

Selecție cât mai clară și transparentă

Activitatea incubatorului va începe în două etape. Imediat după aprobarea bugetului de către Consiliul Județean, ar trebui să înceapă activitățile generale de promovare și pregătire a incubatorului, respectiv organizarea de evenimente, conferințe, ateliere de lucru, întâlniri cu potențiale firme incubate. În cea de a doua parte a anului, ar urma selecția viitorilor incubați.

”Vrem să creăm o procedură de selecție cât mai clară și transparentă, în așa fel încât să nu existe nici cel mai mic dubiu asupra modului în care selectăm firmele. Dar, pe de altă parte, vrem să ne asigurăm că firmele care vor fi selectate, vor fi printre cele mai bune, sau printre cele mai bune idei pe care le putem identifica. De aceea, vom pune foarte mare accent pe promovare și pe comunicare în următoarele șase luni”.

Conform Legii 102, trebuie să existe cel puțin 16 firme incubate. Un număr maxim nu am fost stabilit, fapt ce ține și de infrastructură și capacitatea de finanțare. Vorbind despre suma alocată, aceasta va fi mai mică, aproximativ 10.000 de euro și, spre deosebire de anul anterior, se cere și cofinanțare din partea firmei. ”Am observat că această cofinanțare, oricât ar fi ea, contează, pentru că implică firma foarte mult. Trebuie însă subliniat că principalul beneficiu al oricărui incubat este că primește consiliere, banii reprezintă un plus, un fel de angajament al incubatorului că avem încredere în firma respectivă și că o susținem pe mai departe”, ne-a spus Remus Trandafir.

Cei interesați sunt sfătuiți să urmărească pagina de Facebook și de web a programului, pentru că toate informațiile vor fi postate acolo în legătură cu toți pașii ce trebuie urmați, adică termene de depunere a dosarelor, documente necesare, perioade de înscriere, selectare etc.

O analiză a anului 2017 arată că trei sferturi dintre afacerile care au trecut prin incubator încă funcționează la parametri acceptabili, adică cel puțin plătesc salariile și dările la stat. În prinvința succesului, e dificil de apreciat, trei ani fiind considerată perioada standard pentru ciclul de incubare.