”Realizarea noii linii de cale ferată (CF) Gara de Nord – Aeroportul Internațional «Henri Coandă», București (AIHCB) continuă în ritm alert. Prima etapă a lucrărilor la conexiunea feroviară o reprezintă «dublarea liniei de cale ferată între Mogoșoaia și Balotești», în lungime de 7,9 km. Pe intervalul Mogoșoaia – Odăile lucrările de infrastructură au fost finalizate și sunt aproape gata și cele două podețe de la km 14+411, respectiv km 14+416. Pe intervalul Odăile – Balotești, continuă lucrările de suprastructură și infrastructură, iar în zona Odăile a început montarea liniei CF și a traverselor. De asemenea, au fost realizate 95% din lucrările la podețul de la km 17+600 și la pasajul inferior de la km 18+600. În prezent se lucrează la pasajul inferior de la km 19+770, podețul de la km 21+359 și la PO Aeroport, unde a fost finalizat zidul de sprijin pentru zona de parcare și fundația clădirii, în desfășurare fiind etapa de betonare a pereților de la parterul clădirii”, ne-a declarat Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 503, ediția print

”A doua etapă o reprezintă racordul CF la Terminalul T1, AIHCB. Aici, lucrările pentru construirea liniei feroviare se desfășoară pe intervalul Halta Odăile – DN1 și DN1 – Terminalul Sosiri AIHCB. Vor fi construite o cale ferată simplă pe 2,95 km, 3 podețe, un viaduct de 1,52 km lungime care supratraversează DN1 și o stație CF cu linie dublă, la Terminalul T1, stadiul fizic de execuție al lucrărilor fiind, în prezent, de 75%.

Cele două obiective de investiţii ”Dublarea liniei de cale ferată Mogoşoia – Baloteşti” și ”Racord CF la Terminalul T1, AIHCB (Faza I)” vor asigura o creştere a calităţii serviciilor de transport feroviar de călători spre şi de la Aeroportul Otopeni, prin introducerea de trenuri cu mers cadenţat, dar și o variantă avantajoasă pentru transportul de navetă”, a mai explicat oficialul.

Dublarea liniei de cale ferată Mogoşoaia – Baloteşti

Lucrările pentru dublarea liniei CF între Mogoșoaia și Balotești reprezintă prima lucrare de construire a unei linii feroviare după 1989, cu finanțare integrală de la Bugetul de Stat. Traseul modernizat cuprinde lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară pe întreaga distanță, prin consolidarea şi lărgirea terasamentului, montarea suprastructurii liniei pentru realizarea căii ferate duble pe cei aproximativ 8 km, lucrări de reparaţii şi consolidare a 4 podeţe, 3 pasaje inferioare şi o trecere la nivel, construirea noului Punct de Oprire Aeroport (PO Aeroport), montarea instalaţiilor de semnalizare, telecomunicații feroviare și instalaţii de energoalimentare pentru PO Aeroport, o construcție nouă pe două niveluri, prevăzută cu peroane în lungime de 150 m și 3 m lățime, scări fixe, scări rulante, lift, inclusiv o parcare auto de 240 mp.

Pe intervalul Mogoșoaia – Odăile, SC WIEBE a finalizat lucrările de infrastructură (100%), inclusiv lucrările de buraj mecanizat și de montare a aparatelor de cale, care asigură racordul cu noul traseu spre Aeroport, în zona km 13+970 – km 16+000. SC PORR a finalizat, în proporție de 95%, lucrările la cele două podețe de la km 14+411, respectiv km 14+416.

Pe intervalul Odăile – Balotești continuă lucrările de suprastructură și infrastructură, iar din zona Odăile a început montarea liniei de cale ferată și a traverselor. SC PORR a finalizat, în proporție de 95%, lucrările la podețul de la km 17+600 și la pasajul inferior de la km 18+600 și, în prezent, lucrează la pasajul inferior de la km 19+770, podețul de la km 21+359 și la PO Aeroport, unde a fost finalizat zidul de sprijin pentru zona de parcare și fundația clădirii, îndesfășurare fiind etapa de betonare a pereților de la parterul clădirii.

Racord C.F. la Terminalul T1, Aeroportul Otopeni

Lucrările pentru construirea liniei feroviare se desfășoară, așa cum arătam mai sus, pe intervalul Halta Odăile – DN1 și DN1 – Terminalul Sosiri AIHCB. Frontul de lucru este asigurat din zona fostei Halte Odăile, unde a fost montat schimbătorul de cale pentru racordul liniei la noul traseu spre Aeroport. Lucrările continuă la suprastructura căii ferate pe zona de racordare, în lungime de aproximativ 600 m și pe zona de consolidare (900 m), de unde traseul liniei intră pe noul viaduct, construit până la pila P24, aproape de DN1. După finalizarea lucrărilor la pila P24 vor începe și lucrările pentru porțiunea de viaduct care va supratraversa DN 1.

Între DN 1 și Terminalul Sosiri, constructorul a montat linia de cale ferată și traversele până la noua stație de călători, în dreptul peroanelor, la capătul cărora au fost montate și s-au făcut probe de funcționare la cele două scări rulante. În ceea ce privește cupola stației de călători, aceasta va fi vitrată pe toată lungimea structurii cu sticlă acrilică transparentă.

Proiectul prevede construirea unei căi ferate duble pe o lungime de 2,95 km, cu 3 podețe, un viaduct de 1,52 km lungime (cu 37 de pile și o culee) care supratraversează DN1 şi Stația CF de la Terminalul T1, stadiul fizic de execuție al lucrărilor fiind de 75%.

Cifre pentru racordul la Terminalul 1

Valoare contract: 398,1 milioane lei,

Sursă de finanţare: fonduri europene nerambursabile,

Contractant: SC ARCADA COMPANY,

Ordin de începere lucrări: iunie 2019,

Durata de implementare: 14 luni (2 luni proiectare, 12 luni execuție),

Constructori pe categorii de lucrări: SC ARCADA (construcții civile/viaduct), SC WIEBE (suprastructură CF), ALSTOM (instalații semnalizare și telecomunicații).

Cifre pentru dublarea liniei

Valoare contract: 50,5 milioane lei,

Sursă de finanţare: Bugetul de Stat,

Contractant: SC PORR CONSTRUCT SRL,

Ordin de începere a lucrărilor: mai 2019,

Durata de implementare: 17 luni (2 luni proiectare, 15 luni execuție),

Constructori pe categorii de lucrări – SC PORR CONSTRUCT SRL (lucrări de artă/construcții civile – PO Aeroport), SC WIEBE (infrastructură/suprastructură) și ISSAF (semnalizare și telecomunicații).