Liceul Tehnologic ”Barbu A. Ştirbey”, o ofertă educaţională adaptată pieţei muncii

În anul școlar în curs, oferta educațională a Liceului Tehnologic ”Barby A. Știrbey” din Buftea este una deosebită. Vorbim de aproape 500 de elevi din Buftea (dar și alte localități ilfovene), din București sau din județele Dâmbovița, Prahova etc., școlarizați în prezent, pentru învățământul liceal și/sau profesional (cursuri la zi). Liceenii de la profilul ”Economic” pot obține calificarea de ”tehnician în activități economice”, cei de la profilul ”Turism și alimentație”, calificarea ”tehnician în gastronomie”, iar absolvenții profilului vocațional ”Pedagogic”, calificarea ”învățător-educatoare”. La Școala profesională, cu durata de 3 ani, domeniul acreditat este ”Comerț”, iar calificarea absolvenților este aceea de ”comerciant-vânzător”. Școala profesională are anul acesta două clase pe nivel de studiu (clasa a IX-a), deși inițial s-a propus pentru acest an școlar una singură, însă au fost mai multe solicitări, mai ales că elevii fac mare parte din activitate la agenții economici parteneri ai școlii, unde cei mai mulți dintre ei se și angajează, la finalizarea studiilor.

Mai trebuie menționată Școala postliceală, cu durata studiilor de 2 ani, fiind acreditată o clasă în domeniul ”Turism și alimentație”, calificarea ”Agent de turism – ghid”.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 574

Așadar, calificări profesionale ofertante, adaptate cerințelor actuale de pe piața muncii, susținute de o bază materială bună a Liceului Tehnologic ”Barbu A. Stirbey”, o clădire de patrimoniu, cu o istorie deosebită, care-l menționează printre vizitatorii de seamă, pe însuși Regele Mihai, în cursul anului 1936, cu laborator de informatică cu dotări de ultimă generație, laborator informatizat pentru disciplinele economice, laboratoare moderne de chimie, biologie, fizică, dotate cu echipamentele necesare, cabinete de limba română, pedagogie, geografie, istorie sau limbi străine, atelier dotat la nivel european, cu finanțare ­PHARE, cuprinzând laboratoare de comerț, turism și alimentație, bibliotecă școlară cu un fond de carte de circa 30.000 de volume, teren de sport și sală de sport sau cabinet de consiliere psihologică și cabinet medical. 

Noi calificări acreditate, din anul școlar 2022-2023 și perspectiva dezvoltării învățământului dual

Olivia Mariana Ignătescu este directorul Liceului Tehnologic ”Barbu A. Știrbey” și ne-a dezvăluit că, pentru anul școlar 2022-2023, va fi propusă pentru profilul ”Pedagogic”, calificarea profesională ”educator – puericultor”, activitate care necesită o pregătire adecvată, mai ales în contextul trecerii creșelor în atribuțiile Ministerului Educației. Dar și, în contextul în care aproape fiecare administrație locală a județului Ilfov are în plan dezvoltarea de proiecte de construire de creșe.

”Noi suntem acreditați inclusiv pe domeniul acesta, și o să propunem o clasă de ”educator – puericultor”, în anul școlar următor. Așadar, vom avea două clase de vocațional pentru ”Pedagogic”. Vom forma absolvenți bine pregătiți pentru școlile, grădinițele și creșele din Ilfov și nu numai. Avem Școala profesională pe comerț, iar elevii fac multă practică (în ultima perioadă, e drept, în format online) la agenții economici cu care noi avem încheiate parteneriate. Am semnat un contract cu cei de la Camera de Comerț Româno-Germană și astfel, elevii noștri fac practică la Hornbach, Lidl și ­Penny. Mulți elevi se angajează chiar în locul în care au făcut practică, la finalizarea studiilor. Așadar, nu putem vorbi despre absolvenți care nu-și găsesc locuri de muncă, la terminarea școlii. Avem, de exemplu, o abolventă de la profilul ”Pedagogic”, care, din această toamnă lucrează ca titular la o grădiniță.

Am participat la mai multe discuții în ultima vreme cu reprezentanți ai Consiliul Județean Ilfov și ai Inspectoratului Școlar Județean Ilfov și se conturează planuri interesante, pe care le luăm în considerare. Pentru că avem calificarea de ”cofetar-patiser”, pe care vrem să o propunem tot din anul școlar viitor, și credem că am putea înființa o clasă pentru învățământ dual, existând indicii că deja avem un partener economic interesat să-și califice potențialii viitori angajați.

Apoi, la Școala postliceală de ”agent de turism-ghid”, care funcționează cu două clase pe nivel, avem un parteneriat foarte fain încheiat cu cei de la Complex Cheile Grădiștei Moeciu. Avem profesorii în domeniu și ne-a fost ușor să propunem ghid turistic, iar o parte dintre elevii de la Postliceală sunt chiar foști elevi care au terminat clasa a XII-a la noi și s-au gândit că, fiind în domeniul economic, încă doi ani nu strică să studieze pentru încă o calificare în plus față de calificarea pe care au obținut-o deja la finalizarea liceului.

Acum câțiva ani am avut o colaborare cu o Școală postliceală sanitară, dar nu era școala noastră acreditată. Mă gândesc și acum că ar merge, ca plan de viitor”, ne-a spus Olivia Mariana Ignătescu.

O viziune comună pentru Buftea, care să aducă un plus orașului

”Liceul nostru funcțio­nează într-o clădire care impune, o clădire cu o valoare istorică și o valoare culturală deosebite. Avem semnale că elevii sunt interesați de oferta noastră educațională, iar dacă o să-mi rezulte mai multe clase, sigur se vor aproba. De aceea vreau să pornesc din vreme cu promovarea ofertei de școlarizare, printre cei care acum sunt clasele a VII-a sau a VIII-a. Avem viziune și planuri mărețe. Și, mai ales, nu suntem în concurență cu celălalt liceu tehnologic din Buftea – ”Dumitru Dumitrescu”, dimpotrivă, vrem chiar să creem un parteneriat. Ne dorim să conlucrăm, să gândim o viziune comună pentru Buftea, ambele unități de învățământ putând să aducă un plus orașului nostru. Acesta e lucru pe care trebuie să îl înțeleagă toată lumea. Plus școlile din Buftea, școlile generale care trebuie să vadă potențialul liceelor din Buftea și să îi îndemne pe absolvenți măcar să fie curioși să vadă cum sunt aceste două liceele. Și, în funcție de ce-și dorește fiecare, să poată să aleagă. Sunt doi ani de când pandemia ­ne-a împiedicat să organizăm ”Ziua porților deschise”, dar noi suntem aici, pentru a răspunde oricărei întrebări, pentru a da toate detaliile părinților, elevilor. Toți absolvenții noștri primesc un atestat și o calificare, la finalizarea studiilor. Elevii de la Profesională, pot reveni la cursurile de liceu, începând cu clasa a XI-a și pot, după clasa a XII-a, să-și susțină examenul de Bacalaureat și, eventual, dacă doresc, să meargă apoi la o facultate”, ne-a mai spus directorul liceului.

Proiecte în derulare, experiențe de folos

”Avem un liceu foarte bine dotat din punct de vedere tehnic și putem să ne susținem orele ­online oricând. Toate clasele sunt prevăzute cu laptopuri, videoproiectoare și camere video inteligente. De asemenea, avem 3 table Smart. Majoritatea acestor echipamente au fost obținute printr o finanțare din proiectul ­ROSE, în care este implicat liceul nostru. Acesta este un proiect care contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. Și, apropo de programe, pot să mai spun că anul trecut am participat într-un consorțiu cu Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau”, Brănești, ­într-un proiect Erasmus intitulat ”Stagii practice la agenți economici europeni – competențe la standarde europene și șanse crescute de angajare” și am avut, în programul de mobilitate, o vizită pentru practică educațională în Granada, Spania. Trei săptămâni în care elevii noștri de la clasele a X-a și a ­XI-a au participat la un program de pregătire practică, la agenți economici europeni, în domeniul economic. A fost foarte interesant, a fost o experiență inedită, mai ales că liceeni nu aveau experiența practicii la agenții economici, așa cum o au cei de la Profesională.

Mai suntem angrenați în două proiecte cofinan­țate prin Programul Operațional Capital Uman (POCU): ”Profesionist – Practică pentru o carieră de succes” și ”Activ în carieră – GoodStart”, și am semnat un parteneriat cu Asociația CSR Nest pentru a participa la cea de-a doua ediție a proiectului ”Azi pentru Mâine în Școală”, finanțat de Fundația ­Coca-Cola.

S-au câștigat premii în bani, însă experiența – pe contabilitate, de exemplu, la firmele unde au făcut practică elevii, este mult mai valoroasă. Acum, se gândesc că vor să dea la facultate să devină contabili. Sunt o mulțime dintre elevii noștri de la ”economic” care s-au îndreptat spre studii economice superioare. Ținem legătura cu ei, s-au realizat pe plan profesional și sunt acolo unde își doresc ei în clipa aceasta. Iar acest lucru este, de fapt, important. Căci ce o să se întâmple peste 10 ani nu se știe, dar în clipa asta fac fix ceea ce le place!”, a mai completat reprezentantul liceului.