Primarul Emilian Oprea: ”Şcoala Gimnazială ”Prof. Ion Vişoiu” este un centru de excelenţă care promovează profesionalismul, performanţa, integritatea”

A devenit tradiție ca în fiecare an, în luna ianuarie, numeroasa comunitate școlară a orașului Chitila să îmbrace straie de sărbătoare. O serie de evenimente au fost dedicate pe 22 și 23 ianuarie celebrării a 62 de ani de educație în comunitatea chitileană, prin aniversarea Școlii Gimnaziale ”Prof. Ion Vișoiu”. Manifestările au constituit un bun prilej de reflecție asupra trecutului, prezentului și mai ales a viitorului în educație pentru că au adus în atenția elevilor, profesorilor, părinților și invitaților numeroase subiecte legate de transformările și provocările domeniului educațional.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 687

Școala Gimnazială ”Prof. Ion Vișoiu” Chitila a organizat luni, 22 ianua­rie, un eveniment festiv, dedicat Zilelor Școlii, aniversate de 23 de ani în perioada 22-23 ianuarie. Documentele din arhiva școlii, preluate în monografia scrisă de profesorul Ion Vișoiu, atestă organizarea primului consiliu profesoral pe 22 ianuarie 1962, ziua următoare fiind prima în care pe holurile școlii au pășit elevii din Chitila.

Tema acestui an a adus în discuție, sub forma unor conferințe, două subiecte de actualitate, nu doar pentru educație, ci pentru societate în ansamblu: ”Transformarea învățării: de la neuroștiințele cognitive la inteligența artificială generativă (GenAI)”, prezentare susținută de prof. univ. dr. Lucian Ciolan, de la Universitatea București, precum și ”O nouă pedagogie pentru o nouă generație”, prezentare susținută de prof. univ. dr. Anca Nedelcu – Universitatea București.

Ca în fiecare an, invi­tații, profesorii actuali ai școlii, elevii, reprezentanții părinților sau ai autorității publice locale, ai Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, colaboratorii instituției, cât și foștii profesori, au fost invitați să își spună gândurile și sugestiile cu privire la învățământul chitilean și viitorul acestuia. Și anul acesta, la cel de-al 23-lea consiliu profesoral festiv al Școlii Gimnaziale ”Prof. Ion Vișoiu”, au fost prezenți primarul orașului Chitila, Emilian Oprea, fost elev al unității de învățământ, precum și inspectorul școlar la IȘJ Ilfov, Nicoleta Stănică, de asemenea fostă elevă a școlii, și tot din partea IȘJ Ilfov, inspectorul școlar general adjunct prof. Cristina Petre Ghiță și prof. Daniela Barbu și Alexandrina Niță, director al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Ilfov.

Primarul Emilian Oprea a vorbit despre Școa­la ”Prof. Ion Vișoiu” ca despre o instituție care contribuie la calitatea vieții, alături de policlinică, magazine, zone de recreere sau de instituția de cultură din localitate. ”Ne dorim ca în Chitila să avem concetățeni educați și aici ajungem la Școala ”Prof. Ion Vișoiu”, care a devenit marcă înregistrată a orașului nostru, este un centru de excelență, căruia mulți dintre noi i-am fost elevi”, a precizat edilul adăugând că ”treaba primăriei este să asigure infrastructura de învățământ și vom face asta în continuare”, a completat primarul orașului Chitila.

”Am evocat împreună istoria celor 62 de ani de existență a Școlii Gimnaziale ”Prof. Ion Vișoiu”. Ani în care învățători, profesori, elevi și părinți au construit împreună povestea de succes a ceea ce este astăzi <<Școala Vișoiu>>: un centru de excelență care promovează profesionalismul, performanța, integritatea. Am toată aprecierea pentru munca depusă cu dăruire și responsabilitate, pentru implicarea necondiționată și puterea de a o lua an de an de la capăt, în mod deosebit de către dumneavoastră, doamnelor și domnilor profesori, pentru a pregăti generații de absolvenți de care suntem mândri cu toții”, a mai transmis primarul Emilian Oprea.  Edilul a menționat că urmărește activitățile și proiectele educaționale desfășurate de instituția de învățământ an de an și a remarcat cu bucurie implicarea într-un număr mare a elevilor și, practic, Școala ”Prof. Ion Vișoiu” s-a transformat într-o mare familie, în care elevii simt că sunt doriți, apreciați și valorizați.

”Management creativ și dinamic, promovat de conducerea școlii”

”Este meritul direct al dumneavoastră, domnilor profesori, dar și o rezultantă directă a unui management creativ și dinamic, promovat de conducerea școlii. Fiecare dintre voi, dragi elevi, ați început aici să scrieți povestea voastră despre succes, cu eforturi, dăruire, reușite, dar și cu greutăți și nereușite. Profitați de oportunitățile pe care vi le oferă această școală prestigioasă, învățați din eșecuri și bucurați-vă de performanțe! Suntem mar­­tori la reconfigurarea realității noilor generații în contextul în care educația nu se mai face de mulți ani exclusiv cu creta, creionul și cartea cu file îngălbenite de timp. Astăzi vorbim de Machine Learning, table digitale, ­e-book…”, a mai precizat primarul Emilian Oprea. Acesta a evidențiat preocuparea administrației de a ține pasul cu schimbarea și de a asigura instrumentele pentru ca elevii comunității să fie pregătiți pentru viitor. Ca primar, Emilian Oprea a promovat proiecte pentru îmbunătățirea infrastructurii de învățământ prin construirea de noi unități de învățământ și modernizarea celor existente. Sunt în derulare proiecte care să faciliteze procesul de digitalizare. ”Cu siguranță, acum, vedeta digitalizării în învățământ o reprezintă Inteligența Artificială. Sunt convins că mulți ați apelat la Chat GPT măcar din curiozitate! Ușor, ușor va deveni o altă dimensiune a educației și o provocare pentru dascăli. Putem vorbi de Inteligența Artificială ca o oportunitate de a explora noi dimensiuni ale cunoașterii dar, totodată, și o provocare majoră. Școala Gimnazială ”Prof. Ion Vișoiu” este un exemplu de cum să integrezi eficient și rapid noul în actul educațional. Performanțele elevilor sunt o dovadă în acest sens! Urez „Mulți Ani!” școlii noastre și transmit cu acest prilej mulțumiri și recunoștință cadrelor didactice pentru implicare și dedicare, elevilor pentru perseverență și părinților pentru susținere”, a mai transmis primarul Emilian Oprea.

Provocări pentru meseria de profesor

”De ce m-am gândit la o temă despre Inteligența Artificială în educație? S-au amplificat discuțiile în spațiul profesional, în spațiul public, în ceea ce privește folosirea acestui tip de inteligență. Suntem în situația de a deschide ușa și de a primi Inteligența Artificială și va trebui să ținem seama de impactul pe care îl are asupra meseriei noastre, asupra competențelor pe care trebuie să le avem pentru a reuși să producem învățare și asupra gestionării relației cu copiii noștri”, a spus directorul Școlii Gimnaziale ”Prof. Ion Vișoiu”, prof. Ștefania Duminică.

Iar prof. univ. dr. Lucian Ciolan a adus în atenția profesorilor prezenți elemente legate de transformări recente ale științei și modul în care consideră că acestea au impact în ceea ce privește predarea și învățarea. ”Pe de o pare neuroștiințele cognitive și pe de altă parte zona de tehnologie bazată pe Inteligența Artificială nu sunt neapărat niște lucruri simple. Cu toate acestea, una dintre misiunile noastre, cred ale celor care stăm aproape de zona cercetării în universitate și în afara ei, este să încercăm să fim un fel de interfață, un fel de partener de dialog între ce rezultă din cercetare și ceea ce fac cercetătorii ultraperformanți și cei mai avansați din lume și ceea ce facem noi în viața de zi cu zi. Cred că ­într-un fel sau altul, școala și educația în general nu trebuie să se mai lase copleșite de ceea ce se întâmplă în jur, inclusiv de tehnologie sau de descoperirea din neuroștiințe”, a spus prof. univ. dr. Ciolan. ”Cu experiența pe care o avem în educație trebuie să vedem ce este bun în lucrurile astea pentru noi”, a mai precizat acesta menționând că ”cercetarea se uită la cum se transformă lumea din jur și încearcă să vadă cum anume acestea transformări influențează învățarea. Pedagogia ne aduce aceste transformări, iar noi trebuie să vedem în ce măsură practicile noastre de învățare pot să adopte schimbări care se produc în contextul mai larg. (…) Puntea este pedagogia. E nevoie de un filtru pentru a aduce tehnologia în predare și în învățare, e nevoie de un filtru pentru a aduce Inteligența Artificială în predare și învățare, nu din prima, direct în aplicație. Potențialul pozitiv al instrumentului deocamdată este la fel de mare ca potențialul lui negativ. Depinde tot de noi, cei din lumea educației, cum să lucrăm cu tinerele generații și să le arătăm ce lucruri bune pot să facă ei cu tehnologia”, a completat profesorul.

”Cred că trăim într-o lume provocatoare și este din ce în ce mai greu să luptăm cu deficitul de atenție stimulat de mediul în care suntem și care este valabil la noi toți, dar cred că sunt elemente de pedagogie care rămân clasice, în viață, țin de responsabilitate, de individualizare, de lucrurile prezentate, nu contează neapărat să inventăm tot timpul ceva nou. Să ne aducem aminte de lucrurile fundamentale și să fim deschiși la tot ce însemnă nou și poate fi adus ca sprijin pentru învățare”, a spus, la rândul său, prof. univ. dr. Anca Nedelcu. ”Este cazul să vedem tot contextul, nu doar Inteligența Artificială, pentru că este un lucru recent adăugat într-o lume care a devenit din ce în ce mai digitală și care ne provoacă pe toți în mod clar. Provocarea mea este ce facem cu această generație mai digitală, cu dvs. – profesorii, în această lume mai digitală ca niciodată, cu aceste competențe pe care trebuie să le dezvoltăm la noi, cadrele didactice, mai digitale ca niciodată”, a întrebat retoric prof. Anca Nedelcu.

”Va trebui să fim foarte atenți și să discernem până unde merge această Inteligență Artificială. Ea reprezintă niște modele create pentru a da răspuns unor cerințe ale noastre. Acele modele nu sunt creative, ci date introduse tot de către oameni într-o așa zisă zonă de Inteligență Artificială. Ea poate crea imagini, dar ele nu sunt cele pe care le poate crea o minte, pentru că îi va lipsi simțirea. Copiilor poate să le fie utilă pentru că îi ajută la un rezumat sau la o analiză literară și aici trebuie identificat pericolul pentru cazul în care va dispărea creativitatea”, a spus Alexandrina Niță, director al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Ilfov.

Inspectorul școlar general adjunct prof. Cristina Ghiță i-a felicitat pe cei prezenți pentru aniversarea școlii, dorindu-le sănătate și putere pentru a trece mai departe peste toate provocările, inclusiv provocările din domeniul curricular, în contextul unei provocări a Inteligenței Artificiale.

O comunitate care prețuiește educația

În partea a doua a întâlnirii festive, poate cea mai emoționată, au fost menționați și felicitați profesorii care au fost și elevi ai școlii, dar care au ales să-și continue activitatea în cadrul școlii, unii de aproape 50 de ani, viața lor fiind legată de evoluția școlii. Nu au fost uitați nici profesorii a căror contribuție la devenirea școlii și a generațiilor de elevi este incontestabilă, meritând omagiul tuturor.

Istorie care face cinste

Zilele Școlii Gimnaziale „Prof. Ion Vișoiu” din Chitila se sărbătoresc în mod oficial din anul 2003 și continuitatea, devenită tradiție, demonstrează cât de importantă este educația pentru orașul Chitila și cei care îl conduc. Pentru Chitila, importanța educației coboară în istorie, în anul 1906, când Vasile Pîrvan a devenit primul învățător al copiilor din acest oraș. În 1908, sătenii și Ion Olteanu pun munca și banii la un loc și construiesc primul local de școală. Acesta a fost completat în 1946, 1947 și 1957 cu câte o sală de clasă. Între anii 1907-1910, satul Rudeni se îm­bogățește cu o școală. Anul 1935 aduce o școală și în cartierul Gh. Gheorghiu Dej, în 1961 se ridică prima clădire a Școlii 185, extinsă în 1974 și, ulterior, adăugându-i‑se un nou corp cu 6 săli de clasă, laborator de informatică, cabinet de consiliere psihopedagogică și cabinet medical. Prima ședință a Consiliului Profesoral are loc la 22 ianuarie 1962, apoi, în 23 ianuarie același an, se întâmplă prima zi de cursuri, urmată de decizia de înființare a Școlii 185, din ziua de 20 februarie 1962. Mai târziu, în 2008, a avut loc inaugurarea noului corp al clădirii, cu 6 săli de clasă, laborator de informatică, cabinet de consiliere psihopedagogică, ca­binet medical, iar cea mai recentă realizare este darea în folosință, anul trecut, a noului sediu din Str. Troiței, o unitate de învățământ modernă, cu 24 de săli de curs pentru 630 de copii, cu sală pentru bibliotecă/CDI, sală multifuncțională cu capacitate de 150 de persoane, 2 laboratoare și sală de sport. O unitate de învățământ model, o unitate de elită a cărei deviză este ”Toți pentru școală, școală pentru toți”.