Ziarul Financiar a realizat un studiu privitor la investițiile străine în România. Potrivit datelor centralizate de ZF, aproape 30 dintre cei mai bogaţi oameni ai lumii, cu averi cumulate de peste 400 de miliarde de dolari, au ajuns să facă afaceri în România, direct sau indirect, în retailul alimentar, în agricultură, industria auto, în domeniul modei sau cel de imobiliare.

Cele mai mari investiții realizate în țara noastră de miliardarii lumii au venit pe filieră germană, austriacă, franceză sau turcă, iar fondurile  pe care ei le-au alocat au reușit să plaseze brandurile create de ei sau de predecesorii lor printre liderii de pe plan local ai domeniilor în care activează. Inditex, Kaufland și Lidl, Auchan, Metro, Carrefour, Schaeffler, IKEA, Lactalis, UPC, AFI, Arctic sau OTP sunt doar câteva dintre brandurile create „în afară” care au împânzit România, în ultimele trei decenii. Cele mai multe sunt filiale ale unor adevărate imperii economice. Unele dintre acestea s-au limitat la o prezenţă relativ discretă la nivel de
business în România, în timp ce altele au realizat investiţii peste investiţii, în ultima perioadă.

 

Nume grele în economiile de la nivel mondial

Printre investitori se numără nume grele, precum Gates (SUA), Schaeffler (Germania), Ortega (Spania), Mulliez (Franţa), Kamprad (Suedia) sau Leviev (Israel). Ei au pariat în ultimele decenii pe potenţialul României.

Afa­ce­rile de familie create sau preluate de miliardarii lumii au ajuns  lideri și pe piaţa locală, fie din perspectivă de business, fie din punctul de vedere al numărului de angajaţi sau al gradului de expan­siu­ne. Familia Schaeffler, de exemplu, este cel mai mare angajator privat în România, cu 20.000 de oameni, prin Continental și fabrica de rulmenţi de la Brașov. Familia franceză Mulliez a investit în criză peste un mi­liard de euro în Auchan, Leroy Merlin și Decathlon.

 

Business-uri create pentru a ajunge lideri globali

Aliz Kosza, business strategist, explică faptul că aceste afaceri au fost create de fondatorii lor cu scopul de a ajunge lideri la nivel mondial. „Ei poate că acum nu mai sunt în postura de a lua decizii le­gate de extindere, însă cei care au pre­luat frâiele afacerilor au în vedere vi­ziu­nea iniţială, când vine vorba despre dez­vol­tare”, spune Kosza.

 

Printre oamenii de afaceri străini sau familiile care și-au trecut România în portofoliul investiţiilor se mai numără: Dieter Schwarz (Lidl și Kaufland), Emmanuel Besnier (Lactalis), Mark Zuckerberg (Facebook), Ingvar Kamprad (IKEA), John Malone (Liberty Global), Amancio Ortega (Inditex), Andreas Zivy (Ameropa), Steve Schwarzman (Blackstone), Bill Gates (Microsoft), Anastassis G. David (Coca-Cola HBC), Larry Page și Sergey Brin (Google), Krzysztof Pawinski (Maspex), Petr Kellner (PPF Investiments), Liliane Bettencourt (L’Oréal), Branko Roglic (Orbico), Sándor Csányi (OTP), familia Otto (Metro), Margarita Louis-Dreyfus (Louis-Dreyfus Commodities), Lev Leviev (Africa Israel Investments), Gerard Mulliez (Auchan), Husnu Ozyegin (Credite Europe Bank), David Bonderman (TPG), Larry Fink (BlackRock), familia Ryan (Ryanair), familia Koc (Arctic), Lakshmi Mittal (ArcelorMittal).