Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre prin care vor fi declanșate procedurile de expropriere pentru construirea Magistralei 6 de Metrou 1Mai-Otopeni.

El vizează exproprierea a peste 40.700 de metri pătraţi de proprietate privată, iar valoarea totală a despăgubirilor se va ridica la suma 67 de milioane de lei, adică, în medie, 1.646 lei/mp sau aproximativ 365 de euro/mp.

Astfel, această hotărâre va legifera modul de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul legăturii reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni. „Conform soluţiei tehnice adoptate în Studiul de Fezabilitate revizuit, suprafaţa totală afectată de coridorul de expropriere/transfer este de 225.903 mp, din care domeniul public al statului este de 185.190 mp și proprietăţi private – 40.713 mp”, se arată în documentul citat.

Valoarea exproprierilor evaluată de un expert autorizat

„Sumele individuale aferente despăgubirilor, în cuantum total de 67.099.958 de lei, au fost estimate de către expropriator, pe baza unui Raport de evaluare realizat de un expert evaluator autorizat ANEVAR”, se arată în textul citat.

În urma revizuirii Studiului de Fezabilitate, au fost identificate 43 de imobile proprietate privată deţinute de persoane fizice și juridice, precum și de statul român în domeniul privat, însumând o suprafaţă de 40.713 mp. Cele mai mari sume alocate despăgubirii le revin companiilor Auto Rom (11,8 milioane de lei) și Mega Image (8,6 milioane de lei), acestea având, totodată, și cea mai mare suprafaţă de expropiat. Data limită pentru primirea de propuneri sau observaţii este de 18 martie 2017.

Un proiect cu o valoare de peste 5 miliarde de lei

Valoarea totală a investiţiei pentru reţeaua de metrou cu Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” – Otopeni este de 5,29 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar magistrala va avea o lungime totală de 16 kilometri.

Investiţia este finanţată prin Acordul de Împrumut ROM P5 din martie 2010, încheiat între România și Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei (JICA), în valoare de 41.870 de milioane de yeni japonezi (aproape 320 de milioane de euro). Acest împrumut este acordat în condiţii de 1,7% dobândă anuală și cu perioada de rambursare începând cu 2017. Valoarea deja asigurată pentru finanţarea acordată acoperă în întregime serviciile de consultanţă și supervizare lucrări și aproape 33% din valoarea aferentă lucrărilor de execuţie.

Obiectivul de investiţii Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni este prevăzut în Planul Urbanistic General al Municipiului București și în Strategia de dezvoltare a reţelei actuale de metrou, elaborată de Metrorex SA și aprobată de către Ministerul Transporturilor.

Articolul a fost publicat în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.342