Compania CFR Călători are nevoie de 250 de milioane de lei pentru proiectul său de investiţii „CFR renaște”, bani care vor ajuta la creșterea parcului rulant cu 100 de vehicule, aici intrând atât locomotive, cât și automotoare și vagoane, a declarat directorul general al companiei, Dan Costescu.

El a precizat că, până la sfârșitul anului, și-a propus creșterea parcului activ la peste 1.000 de vagoane, de la 850 în prezent, practic cu 17%. „Creșterea parcului activ de la 850 la 1.000 de vagoane spre sfârșitul anului este tot o problemă de management. Am vizitat deja dintre reparatorii români cu care avem contracte, cu ei am stabilit noi condiţii de lucru. Practic, vom planifica și sperăm să avem undeva la 30 și ceva de vagoane reparate în fiecare an. Pe de o parte, avem întâi ieșirile din parc – acestea ies din parc deoarece ajung la scadenţă, în funcţie de tipul de vagon ajung la scadenţă la un moment dat – și avem anul acesta peste 170 de vagoane care ne ies din parc pentru scadenţă. Apoi, avem intrările – intrările din reparaţiile periodice – unde noi ne planificăm undeva între 30 și 40 de vagoane pe lună, ceea ce înseamnă că o să ne ducem – lăsând la o parte lunile pe care le-am pierdut, ianuarie, când nu am fost aici – o să avem peste 400 de vagoane pe reparaţii periodice, plus vagoanele care trec prin cicluri mai complexe de reparaţii, reparaţii de modernizare. Aici, nu vor fi doar reparate, ci vor fi vagoane modernizate, care vor arăta ca niște vagoane noi. Deci, dacă scădem din 170 și ceva de vagoane din 400 obţinem rezultatul pe care l-am propus: obiectivul de 1.000+ vagoane în parc”, a explicat Costescu la Târgul de Turism al României.

Vagoanele modernizate vor arăta ca noi

Șeful CFR Călători a precizat că vagoanele modernizate arată ca noi și presupun o serie de lucrări pentru montarea de toalete ecologice, instalaţii de climatizare, prize, coșuri de gunoi, în timp ce vagoanele reparate vor fi la un stadiu decent și „ele vor arăta foarte bine, curate, la momentul expedierii în parcuri”.

„Vom avea două surse pentru a majora acest parc. Una din surse este dată de vagoanele care se repară la reparaţiile periodice și o să facem în jur de 30 – 40 de vagoane pe lună. În afară de acestea, vom avea o altă tranșă de vagoane, este vorba de investiţii, unde vagoanele nu vor fi doar reparate, ci vor fi reparate cu modernizare. Asta înseamnă că vor avea dotări noi, interiorul se va schimba complet, va fi unul modern, vom avea scaune noi, prize, toalete ecologice. Din păcate, nu avem așa de
mulţi bani la investiţii. Avem o tranșă foarte mică. Vom avea undeva la 20 și ceva de vagoane anul ăsta, dar am pregătit pentru proiectul de investiţii pe care l-am denumit «CFR renaște» o altă tranșă, unde sperăm să obţinem de la Guvern 250 de milioane de lei”, a subliniat acesta.

Potrivit sursei citate, în prezent sunt peste 2.200 de vagoane în parcul inventar, doar 850 fiind active, deci undeva puţin peste o treime, ceea ce este foarte puţin. De asemenea, din total, după estimări, în jur de 600 de vagoane nu mai pot fi utilizate în niciun fel, iar orice modernizare ar însemna o pierdere de bani pentru companie și pentru cetăţean.

Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.490