Când credeam că nu se mai pot fabrica maşini urâte, pentru că piaţa auto a evoluat într-un sens pozitiv şi designerii au învăţat din greşelile trecutului, inginerii de la Renault, care păstoresc şi firma noastră autohtonă, Dacia, au lansat pe piaţă un monovolum care se poate bate cu succes într-un top al urâtelor, cu modele consacrate, din toate segmentele, precum Fiat Multipla, Ssang Yong Actyon, sau alte chinezării de sezon.

MOTOR-TRANSMISIE-CONSUM

Fiind un model vândut de Regia Renault ca low-cost, sub capota Daciei Lodgy se găseşte deja celebrul 1.5 dCi de 110 cai putere. Deci nimic nou sub soarele indus-triei auto româneşti cu păstori francezi. Cei 240 Nm ai motorului, asigură o deplasare destul de rapidă, în raport cu masa maşinii şi cu dimensiunile ei. Cutia de viteze este una manuala, în şase trepte, aceeaşi care echipează modelul Duster, deoarece zgârciţi cum sunt, când vine vorba despre Dacia, cei de la Renault Group reduc va-loarea investiţiei, respectiv a cercetării, la un minimum demn de introdus în cărţile de istorie. Consumul maşinii nu este nici pe departe cel pe care l-am astepta, realita-tea arătând nişte cifre cuprinse între 9 l/100 km şi 13 l/100 km în trafic urban. De fapt, încă de la inceput, maşina îţi avertizează simţurile că ar fi cazul să fie cât mai domoale: autonomia cu plinul facut, conform computerului de bord, este de 500 km. Motorul se încadrează normelor Euro 5. Deşi Lodgy poate transporta până la şapte pasageri, nu cred că în afara firmelor, cineva se va încumeta să o facă, deoarece consumul va creşte exponenţial, odată cu greutatea transportată.

DESIGN

Lodgy este o maşină cu un design nereuşit. Este atât de urât încât dacă este să definesc o linie reuşită, aceea este cea a plafonului, uşor aplecat către un spate drept, tăiat parcă printr-o lovitură de ghilotină.

Oarecum interesante sunt lămpile spate, cu un design neobişnuit, în timp ce partea faţă are un aspect tâmp, datorită lămpilor mari care încadrează o grilă cu aspect de rânjet.Din lateral, Lodgy seamănă cu orice monovolum născut dintr-un paralelipiped.

La interior, faptul că Lodgy este prima Dacie de import se face simţit. Materialele sunt mai ridicate calitativ, faţă de ceea ce ne-a obişnuit Dacia să ofere, iar panoul de bord, chiar dacă vorbim despre versiunea fără vestitul ecran touch-screen infomedia, este şi el, în continuare, deasupra celui oferit de Duster/Sandero/Logan.

Dacă ar fi să vorbim despre probabil unicul aspect pozitiv, Lodgy dispune de foarte mult spaţiu interior şi surprinzător, este un vehicul confortabil. Asta dacă nu luăm în seamă scaunele, care sunt livrate probabil de acelaşi producător care furnizează aceste elemente  pentru Uzinele Dacia, încă de pe vremea Partidului Comunist Ro-mân. Portbagajul este atât de mare încât poate transporta aproape întreaga producţie agricolă de pe trei hectare  de varză de toamnă.

PREŢ DE ACHIZIŢIE

Raportat la calitatea materialelor, la tehnologiile prezente şi oferite, la normele de siguranţă pe care (nu) le îndeplineşte, fără tăgadă, Dacia Lodgy este un vehicul scump. Dacă aruncăm un ochi în curtea concurenţei, vom vedea că Chevrolet Orlando, care este principalul contracandidat monovolum, cu posibilitatea de extindere a capacităţii de transport la şapte locuri, este o adevărată frumuseţe faţă de Lodgy. 

Orlando costă, în varianta entry level, adică  LS 1.8 DOHC, 141 CP, benzină, 14.790€ cu TVA. Comparat cu omologul său, Lodgy Acces, acesta vine cu un motor 1.6 MPI (acelaşi de pe Logan), fără aer condiţionat şi cu o listă de dotări mult mai săracă. Deci diferenţa, în afara celor aproape 60 de cai putere, este mare, iar cei 5.000€ în plus, brusc nu mai par a fi o avere, fiind compmensată cu o listă de dotări care la Dacia nu se regăseşte decât ca dotări opţionale. Cum Chevrolet Orlando stă cel mai bine în segment  ca preţ, putem trage o concluzie: deşi Lodgy este cel mai ieftin produs din gama monovolumelor, este şi cel mai slab echipat şi prevăzut cu motorizări şi tehnologii depăşite, sau insuficiente, deci prea scump pentru ceea ce oferă.

Variante motorizare pentru varianta Laureate de 5 locuri 

1.6 MPI 85 CP – 11500€

1.2 TCe 115 CP – 13100€

1.5 dCi 90 CP – 13600€

1.5 dCi 110 CP – 14200€