Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) Domnești a fost inaugurat în anul 2013, pe 1 aprilie. Dar, nu a fost o păcăleală. Serviciul s-a dovedit a fi de un real folos pentru cetățeni, iar bilanțul activității, după aproape un an de zile, este remarcabil.
Cea care coordonează activitatea din cadrul SPCLEP Domnești este Ramona Niculaie. O discuție cu ea ne-a dezvăluit lucruri inedite și interesante despre ceea ce înseamnă activitatea de evidență a persoanelor. O muncă complet necunoscută celor care vin să solicite un act de identitate, dar, așa cum ne-a mărturisit Ramona Niculaie o muncă interesantă și pasionantă, pentru care îți trebuie, uneori, calități de detectiv.
„Buletin” de Domnești
Așadar, de un an de zile, locuitorii din Ciorogârla și Domnești nu mai trebuie să se deplaseze până la Bragadiru pentru a obține actele de identitate sau de stare civilă. Un drum care presupunea un ocol, destul de costisitor, prin București, pentru cetățenii ambelor comune. „Oamenii sunt foarte mulțumiți că nu mai trebuie să bată atâta drum. Domnul primar Ninel Boșcu a făcut un lucru foarte bun și ne ajută întotdeauna. Noi facem tot posibilul să-i ajutăm, să le rezolvăm toate problemele. Într-un an am pus în legalitate și am eliberat cărți de identitate pentru 1.968 de persoane”, ne spune Ramona Niculaie.
O problemă cu care se confruntă serviciul de evidență, ne-a povestit Ramona Niculaie, este cea care privește vechile buletine, deținute, în special de cei în vârstă. Pe acele acte, data expirării este marcată cu o liniuță. Posesorii acestora sunt convinși că acele buletine sunt, în continuare, valabile, dar ele figurează în baza de date ca fiind expirate. În Domnești se mai întâlnește o situație, specifică: până anul trecut, străzile din comună nu aveau denumiri. Astfel că, în actele de identitate toți „locuiau” la aceeași adresă – „comuna Domnești, Ilfov”. Aceeași situație și în fișele de evidență…
În căutarea cetățenilor cu documentele de identitate expirate
Pentru a rezolva această situație paradoxală, Ramona Niculaie a demarat o campanie de identificare a celor 241 de posesori de buletine expirate. Au fost întocmite scrisori de înștiințare și s-a apelat la factorii poștali pentru a le distribui. „Poștașii îi cunosc bine pe cetățenii din comună, așa că le pot identifica adresele cu ușurință. În alte cazuri, am colaborat cu angajații vechi din primăriile celor două comune arondate, care ne-au sprijinit în vederea identificării cetățenilor. Astfel am reușit să găsim o parte dintre aceștia.
Deseori am mers pe teren cu camera mobilă, pentru a-i fotografia și pentru a face toate formalitățile necesare pentru ca aceștia să intre în legalitate”, ne povestește Ramona Niculaie. La fel se procedează și în cazul persoanelor netransportabile. În prezent, urmează să mai fie trimise 146 de plicuri celor care nu au solicitat vreodată cărți de identitate și 342, celor cu documentele expirate. În prima situație, în anul 2013, au fost înregistrate 11 cazuri de persoane majore dintre care unele depășiseră vârsta de 20 de ani, care nu solicitaseră cărți de identitate, iar în 2014, serviciul a fost confruntat cu un singur asemenea caz. În situația celor fără adresă, aceștia trebuie să solicite o adeverință de la Registrul Agricol, prin care să le fie dovedit locul de domiciliu.
Și „anonimii” trebuie să poarte un nume
La Serviciul de Evidență a Persoanelor, cetățenii vin să solicite acte care să le certifice existența și identitatea. De asemenea, ei au nevoie și de documente de stare civilă. Dar ce te faci când acestea lipsesc cu desăvârșire? Este cazul unor locuitori romi din satul Dârvari, comuna Ciorogârla. În acest caz, rezolvarea problemei este mult mai laborioasă. Pentru ca aceștia să fie înregistrați în registrele de stare civilă trebuie deschisă procedura de de înregistrare tardivă a nașterii în instanță. Persoanele care nu au deținut niciodată act de identitate, dar sunt înregistrați în registrele de stare civilă, după vârsta de 18 ani depun la SPCLEP Domnești cererea, împreună cu declarația unuia dintre părinți sau a unei terțe persoane, din care să rezulte că identitatea declarată, aparține solicitantului. Procedura durează cam o lună de zile, dar, în final, „anonimii” capătă o identitate.
O altă situație care îngreunează obținerea cărții de identitate este aceea în care solicitantul nu are domiciliu, sau îi lipsește o dovadă cu adresa de domiciliu. Un astfel de caz se întâlnește la Ciorogârla, unde o mamă cu 11 copii a fost luată în spațiu de un proprietar. Acesta, însă, nu a acceptat și luarea în spațiu a copiilor, care au împlinit vârsta pentru eliberarea cărții de identitate. „Noi vom face toate demersurile să rezolvăm și această situație. Oricum, cei aflați într-o asemenea situație primesc cărți de identitate provizorii”, precizează Ramona Niculaie.
Mereu în slujba cetățenilor…
…pare să fie deviza angajaților SPCLEP Domnești, pentru că aceștia nu pregetă niciodată să rezolve problemele oamenilor. Ei trimit, în permanență, celor arondați serviciului invitații de a se prezenta pentru eliberarea cărților de identitate „Pentru obținerea CI trebuie achitată o taxă de 7 lei și trebuie cumpărat un timbru fiscal de 5 lei. Au fost cazuri în care cetățenii nu aveau acești bani. Dar nu i-am lăsat de izbeliște. Am achitat noi acești bani, numai să-i vedem în legalitate. După o vreme ne-am trezit că au venit să ne mulțumescă și să ne returneze acești bani…”, povestește Ramona Niculaie.
Compartimentul de stare civilă întocmește acte și eliberează certificate de căsătorie, de deces și de naștere (transcrieri, adopții, dobândiri de cetățenie română). În acest sens au fost întocmite 113 acte de stare civilă și au fost eliberate 224 certificate.
Vă mărturisesc, cu această ocazie, că nu mi-am închipuit că o activitate cum este cea de evidență a persoanelor presupune o asemenea complexitate de situații și probleme, care trebuie rezolvate. După părerea mea, personalul de la SPCLEP Domnești merită, pentru dăruirea și pasiunea cu care-și îndeplinește misiunea, o mare notă de 10.