„Ţelul educaţiei este să transforme oglinzile în ferestre.”

A fost, de fapt, o lecţie deschisă, un adevărat seminar pedagogic. Participanţi? Toţi directorii unităţilor de învăţământ de stat şi particulare din Ilfov. Iniţiator? Inspectoratul Şcolar Judeţean, care le coordonează. La sfârşitul săptămânii trecute, profesorii au fost chemaţi la Liceul Tehnologic “Doamna Chiajna”, din Roşu-Chiajna, pentru clarificarea exigenţelor de etapă, ale anului şcolar. După taifunurile ultimilor ani care au aruncat sistemul în derivă, momentul de-acum este vital.

Ideile nu se păstrează. Trebuie folosite

Ore în şir, fabrica de pedagogie a întrunirii a adunat concluzii ale modului de lucru, de până acum. Inspectorul şcolar general Ion Cornaciu a anexat radiografiile erorilor din sistem. Punctele de atac s-au îndreptat spre refacerea urgentă a obiectivelor, metodologiei şi corectarea stilului de lucru profesoral. Iar remedierea nu poate avea efect, decât dacă analizezi lucid şi obiectiv cauza insucceselor. Cum devin ele vizibile? Prin monitorizarea comparată a rezultatelor la zi, cu cele trecute.

Ofensiva celor patru

Strategic, analiza de primăvară cuprinde: 

1) concluziile controalelor şi verificările rezultatelor obţinute la simulările naţionale, din acest an; 

2) programul de corectare şi optimizare a rezultatelor la examenele naţionale din 2013;

Aceste două studii au fost întocmite şi prezentate de prof. dr. Daniela Barbu.

3) concluzii în urma controlului tematic T4, cu privire la organizarea programului “Să ştii mai multe, să fii mai bun”. Sistematizarea materialelor a aparţinut profesorului inspector Titel Iordache.

4) înscrierea în clasa pregătitoare. Inspectorul general Ion Cornaciu a detaliat cerinţele, obligaţiile şi perspectiva noii structuri şcolare. Acesta a fost pachetul temelor de actualitate, din ziua întrunirii cadrelor didactice ilfovene. 

Școala în care profesorul nu învaţă, nu există

Nu avem spaţiul tipografic suficient, pentru detalierea conţinutului întrunirii. Dar o sinteză analitică a lui s-a conturat în dialogul cu Inspectorul şcolar general Ilfov, prof. Ion Cornaciu. 

 Iată succint, câteva idei: optimizarea potenţialului cadrelor didactice este prima grijă a autorităţilor învăţământului judeţean. 

 Statutul profesional al educatorului trebuie să-l includă pe cel de consilier al elevului şi transmiţător al valorilor culturale de esenţă. Apoi, trebuie adusă o stare de bine în şcoală, să existe un mediu prietenos, apropiat afectiv. Şcolarul este aşa cum şi-l formează dascălul îndrumător şi nu invers. 

 Obţinerea rezultatelor de calitate pleacă de la profesor. În special de la el şi numai apoi, de la mediul şcolar. “Noi trebuie să asigurăm condiţii materiale bune pentru toţi copiii. Eforturile sunt considerabile. Dar fără un profesor care să fie pasionat şi devotat misiunii lui nu se poate. Aceasta e menirea dascălului. Ştim, din trecut, că el era respectat din toate punctele de vedere. Trebuie să refacem potenţialul cancelariei profesorale în cel mai scurt timp”, afirmă Ion Cornaciu. 

Dezinteresul e amoral

Un alt lucru care a făcut rău şcolii româneşti, nu numai din Ilfov, este cel care a împărţit profesorii în două tabere. Unii, au obligaţia să pregătească elevii pentru bacalaureat sau evaluarea naţională. Ei au discipline de studiu intens. Alţii, nu predau materii legate direct de aceste examene competitive. Or,  indiferent de cât ar părea ele de diferite, trebuie privite în complexitatea şi interdependenţa lor. Prin directorii prezenţi, tocmai asta li s-a cerut pedagogilor: să se implice mai mult. Apatia este extrem de periculoasă.

Managerul tuturor în școală – directorul

Suma complexă de analize şi evaluări prezentate la întrunire, a demonstrat rolul extrem de important al acestuia. Există o întreagă ţesătură de subtilităţi, pe care directorul trebuie să o pună în valoare. Iar seriozitatea cu care aplică proiecte noi, ia decizii, gestionează resurse, sunt argumente mari în emblema calităţii şcolii.  “Nu poate directorul să-mi spună mie că face o activitate bună, dacă el, într-un semestru a asistat la o singură oră de curs. El trebuie să vadă şi să ştie tot, să stea de vorbă cu oamenii, să-i înţeleagă. Consilierea şi îndrumarea sunt pârghii de bază ale sistemului şcolar”, susţine Inspectorul şcolar general.

 Promovabilitatea? A fost o noţiune întoarsă

Ilfovul este o zonă geografică specială. Elevi şi profesori, pleacă la Bucureşti, iar promovabilitatea e scăzută. Dar pe profesorul Ion Cornaciu nu asta l-ar deranja, în primul rând. Ci faptul că Ilfovul, cu ani în urmă, a acceptat ca procentul de promovabilitate să meargă birocratic, spre  100%. O aberaţie! Fără realitate, nu aveai cum să construieşti nici o strategie. Procentul corect era de sub 

20%. Dar cât? Acum, după prima sesiune de bacalaureat, este de până la 40 %. Ceea ce e corect, ştii cum stai. Iar la evaluarea naţională se ating 65-70 %. Ceea ce îl mulţumeşte deocamdată pe Cornaciu. “În ce priveşte interferenţele între Ilfov şi Capitală, eu cred că influenţele bune către ea, vin dinspre noi”, opinează el, cu umor. 

Coca Codreanu este noul Inspector general adjunct al ISJ Ilfov

La întrunire, Ion Cornaciu a anunţat “cu emoţie, o schimbare care a intervenit în componenta de management a instituţiei”. Prof. dr. Daniela Barbu a fost eliberată din funcţia de Inspector general adjunct al ISJ, dar a rămas în cadrul Inspectoratului, coordonând activitatea de învăţământ particular. 

În locul ei a fost numită profesoara Coca Codreanu, de profesie psiholog. “O primim cu toată deschiderea şi prietenia”, a adăugat Cornaciu. 

Ea este consilier local în al 2-lea mandat la Tunari, e consilier parlamentar în Comisia de Educaţie şi Sănătate, din Senatul României şi reprezintă Consiliul Judeţean în Comisia de Orientare Şcolară şi Profesională din cadrul  Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Ilfov, pentru evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor.