Chitila este un reper pe harta județului Ilfov în ceea ce privește viața culturală și manifestările din acest domeniu, chiar și numai dacă am da un singur exemplu – Festivalul de Film „Chitila Fest”. Dar evenimentele culturale sunt mult mai multe și mult mai bogate. O astfel de manifestare culturală, ajunsă la a doua ediție, este și Concursul Județean de Teatru „Bucuria Măștilor”, desfășurat sub egida Inspectoratului Școlar Județean Ilfov.

Articol apărut în nr. 355 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

chitila

De multe ori, în jocurile lor, copii interpretează o serie de personaje care întruchipează oameni din jur. Este un modalitate instinctivă a puilor de om de a încerca să-i înțeleagă pe cei din jurul lor, de a se contopi și confunda cu tipuri de caractere umane, de a încerca și alte ipostaze ale existenței, de a explora lumea socială înconjurătoare. Acesta, am putea spune, este primul sâmbure din care a rodit arta teatrală. De la această idee a pornit și conceptul acestui concurs, născut din inițiativa prof. Nicoleta Stănică, inspector în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, care a dorit să creeze o altă metodă educațională de a-i ajuta pe copii înțeleagă lumea, societatea și oamenii din jurul lor.

Educație și formare prin teatru

„Practica mea pedagogică la clasă mi-a demonstrat că un copil se formează ca om și în alte contexte decât metodele clasice de educație, cum ar fi învățarea la clasă sau participarea la olim­piade școlare, iar valoarea lui crește dacă știe să se comporte în tot felul de situații. De aici ideea că faptul de a-l pune pe copil în situația de a fi un mic actor, de a intra în pielea unui alt personaj decât el însuși, îl ajută foarte mult să învețe să cunoască personaje, adică oameni și tipologii umane. Este o învățare de tip holistic, dacă vreți, care îi va folosi, cât se poate de evident, în caracterizarea personajelor, la limba română. Mai mult decât atât, copilul fiind nevoit să se manifeste în fața atâtor ochi, clar își va depăși anumite temeri, anumite inhibiții și va învăța să relaționeze foarte bine cu oamenii din fața lui. Eu cred că acest lucru le aduce copiilor o stare de bine, de bucurie. (…) Prin astfel de concursuri, care sunt altceva decât clasicele olimpiade la română sau matematică, putem descoperi talente, putem descoperi copii care sunt buni să urmeze anumite cărări. Profesorul trebuie să fie un deschizător de căi și de minți”, spune prof. Nicoleta Stănică.

Parteneri de nădejde, la Chitila

Inițiatoarea proiectului ne-a mai vorbit și despre sprijinul primit de o serie de parteneri din Chitila, care au înțeles scopul acestui demers, s-au implicat și au susținut această inițiativă. „La Chitila am găsit multă înțelegere și sprijin din partea Fun­dației „Prețuiește clipa”, a Fundației „Pro Chitila”, „Media 10 ­Afterschool” și, bineînțeles, din partea Primăriei orașului, care ne-au pus la dispoziție spațiu, premii în cărți, jocuri pentru copii ­(puzzle 3D – n.r.) ne-au ajutat la achiziționarea trofeului. Le mulțumim foarte mult că sunt alături de școală, educație și copii…”, povestește reprezentantul IȘJ Ilfov.

Copii talentați, copii premiați

La concursul desfă­șu­rat în sala de spectacole a Casei de Cultură „Tudor Arghezi”, din Chi­­tila, au participat 81 de copii din ciclul gimnazial, cu vârste cuprinse între între 7 și 13 ani, organizați în 9 trupe de teatru, de la școlile gimnaziale nr. 1 și 3 din orașul Buftea, de la Școala gimnazială nr. 1, din comuna Dobroești și Școala gimnazială nr. 1 din comuna Dascălu. Copii au prezentat un repertoriu bogat, din autori ca I.L Caragiale, Frații Grimm sau Ion Creangă. Juriul, format din Rori Gheorghișor, Nicoleta Stănică, Rădița Mincu, inspectori școlari, Ana Andrei, Georgeta ­Nenciu și Simona Pîslaru, parteneri și actrița Elena Panaite, a punctat dicția, in­tonația, expresivitatea, costumația și prezența sce­­­­nică a concurenților.

Teatrul – o formă de a trăi

La festivitatea de pre­­miere, actrița Elena Panaite li s-a adresat mi­cu­ților actori cu câteva sfaturi și cuvinte de încurajare, dar și cu o pledoarie mișcătoare pentru teatru. „Teatrul este o formă de a trăi. Este o formă de a visa, de a te bucura. (…) Cel mai important pentru noi, astăzi, este că am învățat să lucrăm împreună, în echipă, că am învățat să ne privim, să ne admirăm. Nu este atât de important cine va câștiga. Mai important este ce am făcut acolo, pe scenă. Că am trăit acele personaje. (…) Teatrul este o școală care te învață să accepți ceea ce ești. (…) Îmi doresc să vină ziua în care teatrul va fi o disciplină școlară, măcar opțională, pentru că noi, din școală trebuie să scoatem oameni care să fie fericiți și care să se simtă bine cu ei înșiși. Teatrul ne poate da această șansă. Nu trebuie neapărat să fim cei mai buni, ci trebuie să fim noi înșine. Astăzi, ne-am adunat aici ca să ne bucurăm. Să-i aplaudăm pe cei care au câștigat, iar pe cei care nu au câștigat să-i apreciem că au avut curajul să urce pe scenă”, a spus Elena Panaite.

Premii și premiați

Trofeul „Bucuria măștilor”: Cel mai bun actor – Anamaria Petcu –personajul Lupul, din „Capra cu trei iezi cu happy-end” – Șc. gimn. nr. 1 Dascălu – coordonator prof. Filofteia State;

Premiul I: Șc. gimn. nr. 3 Buftea – „Five o’clock” – coord. prof. Doinița Marin și Luminița Dogiță; Șc. gimn. nr. 1 Buftea – „Hansel și Gretel” – coord. prof. Valentina Moraru;

Premiul special „Trăiește clipa”: Hansel și Gretel – David Andrei Simion și Sara Alexia Tudoran –Șc. gimn. nr. 1 Buftea;

Premiul special pentru interpretare: Veronica Vrabie –„Five o’clock”.

S-au mai acordat o mențiune, trei premii 3 și trei premii 2.