Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a detaliat, într-un interviu acordat Agerpres, motivele pentru care dorește înființarea celor 19 societăți comerciale pe acțiuni, deținute de municipalitate, care ar urma să aibă ca obiect de activitate producerea energiei electrice și termice, asigurarea iluminatului public, dezvoltarea infrastructurii unităților sanitare sau administrarea spațiilor publicitare.

Gabriela Firea a vorbit și despre numărul estimat de angajați ai acestor societăți, dar și despre transformarea regiilor și administrațiilor aflate în subordinea Consiliului General în societăți comerciale pe acțiuni.

 

AGERPRES: Ați pregătit oarecum terenul pentru aceste proiecte, anunțând de mai multe ori că doriți să copiați modelul administrației vieneze, pe care o admirați în privința eficienței. Totuși, a surprins faptul că, într-un timp atât de scurt, ați propus un număr atât de mare de proiecte referitoare la un aspect atât de important – înființarea a 19 societăți comerciale.

”(…) regiile și administrațiile care sunt în acest moment în subordinea Consiliului General să se transforme în societăți comerciale pe acțiuni, sută la sută ale municipalității, deci ale bucureștenilor”

Gabriela Firea: Așa este. Încă din timpul campaniei electorale i-am informat pe bucureșteni că, în cazul în care voi deveni primarul general al Capitalei, vreau să aduc un plus în administrația publică a municipiului București și vreau să brevetăm și în capitala României modele administrative de succes, cum ar fi cel de la Viena. Dar holding-uri constituite din societăți comerciale pe acțiuni există și la Paris, și la Berlin, și la Madrid. Este o practică europeană ca UAT-urile (Unități Administrativ-Teritoriale), bineînțeles, respectând prevederile în vigoare, să înființeze societăți comerciale, tocmai pentru a crea un cadru legal mult mai rapid, mult mai eficient pentru serviciile publice, și să fie mult mai aproape de nevoile cetățenilor.

În mai bine de jumătate de an de când sunt primar general al Capitalei, am evaluat toate serviciile publice din București. Din nefericire, suntem cu toții nemulțumiți – și nu de acum, de ani de zile – de ceea ce se întâmplă în Capitală. Avem un buget considerat mare, aproape un miliard de euro, dar el nu se vede în calitatea serviciilor și în felul în care trăiesc bucureștenii, tocmai pentru că acest buget foarte mare, din punctul meu de vedere, nu a fost folosit eficient, în beneficiul cetățenilor. Practic, au fost câteva companii private abonate la acest mare buget de-a lungul anilor, nu au avut posibilitatea mai mulți antreprenori să lucreze pentru primărie, deci pentru bucureșteni. Din punctul multora de vedere, modalitățile de selecție nu au fost tocmai transparente, de vreme ce aceleași firme câștigau ani de zile aceste licitații. Propunerea mea este aceea, și îi rog pe bucureșteni să mă înțeleagă – acest model fiind brevetat în alte capitale europene care arată extraordinar-, să schimbăm modul de lucru, iar regiile și administrațiile care sunt în acest moment în subordinea Consiliului General să se transforme în societăți comerciale pe acțiuni, sută la sută ale municipalității, deci ale bucureștenilor, care să presteze servicii de calitate, la un preț mult mai mic, astfel încât și bucureștenii să plătească mai puțin și pentru iluminatul public, și pentru parcări, și pentru canalizare, și pentru apă, și pentru toate celelalte servicii – de salubritate, de curățenie, de mediu. Prețul să fie mai mic și calitatea mult mai mare.

De la acest principiu am început și cu acesta mergem înainte, mai ales că am adăugat și câteva domenii noi care, până acum cel puțin, nu au fost în atenția administratorilor Capitalei și care cred că sunt extrem de necesare. Toate aceste societăți comerciale sunt supuse controlului Curții de Conturi, în totalitate, pentru că ele sunt înființate potrivit legii 215 a Administrației Publice Locale. De asemenea, sunt în subordinea Consiliului General, adunările generale ale acționarilor sunt constituite din consilieri generali. Deci, atât organigrama, regulamentul de funcționare, investițiile, conducerile acestor societăți, sunt toate avizate de Consiliul General. 

AGERPRES: Exclusiv din consilieri generali?

Gabriela FireaAGA este constituită din consilieri generali. Consiliul de Administrație și conducerea societăților sunt alte persoane, în special specialiști pe domeniul respectivei societăți comerciale pe acțiuni înființate. Dar AGA este formată la fiecare societate comercială pe acțiuni din reprezentanți ai Consiliului General. Și iată, practic, o legătură directă între controlul Consiliului General și activitatea și eficiența acestor societăți comerciale pe acțiuni.

AGERPRES: Un principiu pe care l-ați enunțat la începutul mandatului dumneavoastră a fost transparența. De ce nu ați ales să le supuneți dezbaterii publice într-un termen mai lung de timp, nu doar cele cinci zile câte sunt până la următoarea ședință de Consiliu General?

Gabriela FireaNoi am publicat convocatorul acestei ședințe care va avea loc marți, dar din acest moment, toate sunt supuse dezbaterii publice pentru că la ședința de marți practic Consiliul General va dezbate oportunitatea înființării acestor societăți comerciale pe acțiuni iar după acest moment se vor putea dezbate toate detaliile, și tehnice, și administrative, și de investiții. Deci, este timp suficient, dar fără acordul de principiu al Consiliului General nu puteam nici măcar să rezervăm un nume la Registrul Comerțului pentru aceste societăți. Va fi o perioadă suficientă de timp pentru dezbatere, deoarece după votul de marți nu înseamnă că activitatea începe imediat, ci practic există o perioadă destul de lungă de timp, dar fără acest acord de principiu al Consiliului General nu puteam să facem niciun pas pentru înființarea lor, nici măcar rezervarea titlului, denumirii societății la Registrul Comerțului. Vom reveni în Consiliul General cu propunerea de persoane pentru adunările generale ale acționarilor, de asemenea pentru organigramă, pentru Consiliul de administrație și, bineînțeles, pentru prioritățile de investiții.

Vom veni în fața Consiliului General cu toate aceste detalii. Practic, consider că este suficient timp pentru a analiza fiecare societate în parte, cu profilul său de activitate.

AGERPRES: A fost înființată deja o societate similară, Trustul pentru clădiri metropolitane. Nu ați luat în calcul și varianta de a vedea cum funcționează, iar apoi, în funcție de rezultate, să decideți și asupra creării unor societăți similare? Nu este un pas prea mare?

Gabriela FireaNe-am grăbit în special cu Trustul de clădiri metropolitane pentru că toți constructorii știu, și chiar profanii, noi ceilalți, că timpul cel mai potrivit pentru a demara o construcție este primăvara. Iar pe perioada verii am reușit să aprobăm această societate de construcții pentru că vrem să demarăm urgent construirea de locuințe sociale și pentru tineri, în toate sectoarele Capitalei. De aceea, Trustul de clădiri metropolitane a fost realizat și mai rapid decât celelalte la care am lucrat pe parcursul iernii. E adevărat, știți foarte bine, că am avut și deszăpezirea de făcut, și alte activități curente, și, din punctul de vedere al pregătirii acestor proiecte, nu eram încă pregătiți. Cu siguranță, din punctul meu de vedere, dau toate garanțiile bucureștenilor că aceste entități economice vor funcționa, pentru că ele sunt validate de societăți similare care au fost înființate în întreaga Europă. Sunt și în România, pe lângă primăriile din țara noastră, foarte multe societăți comerciale pe acțiuni sau altele cu răspundere limitată care au fost înființate și li s-au delegat servicii publice și funcționează extraordinar de bine.

Deci, avem deja modele atât în Europa, cât și în țară. Într-adevăr, nu au fost în București, am avut o singură societate comercială, și anume Ciclop, care este destul de veche, cel puțin ca existență, și ea a fost cea care a permis înființarea trustului de construcții municipale pentru că aveam nevoie de încă un procent al altei societăți, sută la sută a municipalității. Și, practic, așa se va proceda în continuare. Mă refer ca și participațiuni, dar toate sunt din partea municipalității. Deci, nu se realizează în această fază un parteneriat public-privat, decât în continuarea activității, în exercitarea atribuțiilor acestor societăți comerciale pe acțiuni, se vor realiza parteneriate public-private. Sub nicio formă nu este o interferență a Primăriei Generale a Capitalei în activitatea economică privată a Bucureștiului. Este vorba despre parteneriate care se vor realiza de acum înainte, pe baza înființării acestor societăți, care vor însemna mai multă transparență, mai puțină birocrație, mai puțin subiectivism – și când spun această frază sunt destul de elegantă pentru că vă spuneam că toți bucureștenii au observat cu ochii lor cum ani de zile aceleași două-trei firme erau abonate la bugetul Capitalei.

AGERPRES: Practic, nu va fi Consiliul General acționar unic? Va fi acționar majoritar?

Gabriela FireaVa fi majoritar, în sensul că fiecare societate va avea peste 90% – municipalitatea, și restul – tot o companie a municipalității. Până la urmă, tot 100% Consiliul General – acționar, prin cele două societăți, cea nou înființată – peste nouăzeci și ceva la sută – și un mic procent, pentru că asta este legislația, o altă companie sută la sută a municipalității.

AGERPRES: Potrivit legii, o societate pe acțiuni trebuie să aibă un capital social. Care va fi contribuția Consiliului General, atât din punct de vedere financiar, cât și în natură – clădiri, terenuri?

”(…) să schimbăm modul de lucru, să schimbăm modul de a face administrație, care s-a dovedit a fi păgubos, cu unul nou, modern și eficient, spre binele bucureștenilor”

Gabriela FireaLa ședința din data de 28 februarie, Consiliul General se va exprima în legătură cu acordul de principiu pentru înființarea acestor societăți, urmând ca la o altă ședință de Consiliu General să se stabilească toate aceste detalii, inclusiv participarea cu bunuri, participarea la capitalul social, organigramă, cum vă spuneam, AGA, Consiliu de Administrație. Practic, marți se va da – și sper să se întâmple așa și să înțeleagă cei mai mulți consilieri generali că este o necesitate pentru Capitală să schimbăm modul de lucru, să schimbăm modul de a face administrație, care s-a dovedit a fi păgubos, cu unul nou, modern și eficient, spre binele bucureștenilor. 

AGERPRES: Care estimați că este orizontul de timp în care vor începe să funcționeze primele societăți comerciale?

Gabriela Firea: Ca să luăm exemplul Trustului de clădiri metropolitane, după momentul acordului de principiu a existat acea ședință în care s-a dezbătut aprobarea conducerii și, așa cum știți, în această perioadă, după promulgarea bugetului României, am primit și noi de la Ministerul de Finanțe suma care reprezintă cotele defalcate iar acum lucrăm la definitivarea bugetului, care în 30 de zile va fi urcat pe site pentru a fi dezbătut, potrivit legii transparenței în administrația publică locală. Deci, asta ar însemna că în câteva luni, dar nu foarte multe, aceste societăți vor putea să aibă și conducere, și angajați, și buget, pentru a-și putea începe activitatea. Toate acestea fiind aprobate — bineînțeles, anterior, dezbătute de către Consiliul General. De aceea, spun că eu cred că toți consilierii generali ar fi normal, cel puțin vizavi de promisiunile pe care le-au făcut față de bucureșteni, să fie de acord cu înființarea acestor societăți, pentru că ele vor schimba în bine modul cum ne vom raporta la toate serviciile publice și beneficiile pe care le vor avea bucureștenii. Iar ei vor avea control mult mai direct decât până acum, deoarece în actualul sistem Consiliul General aproba practic bugetul anual, iar primarul general, ca ordonator principal de credite, dispunea ulterior toate aceste plăți ale investițiilor.

În noua situație, potrivit legii, toate sumele care depășesc pragul stabilit prin lege vin la aprobare tot în Consiliul General, iar conducerea, consiliul de administrație, precum și directorii sunt aleși pe baza legii 109. Aici, sunt reguli foarte stricte și leagă activitatea managerului și durata mandatului său de rezultate, de optimizarea activității acestei societăți. Deci, vorbim despre guvernanță corporatistă în cadrul întreprinderilor de stat, iar nu ca acum, când conducătorii administrațiilor și regiilor dădeau un concurs și rămâneau la conducerea acelor instituții, indiferent de rezultatele economice, precum și de gradul de satisfacție al bucureștenilor. Practic, sunt persoane care nu au mai putut fi schimbate de pe poziție, chiar dacă în mod evident și cu ochiul liber se putea observa că acele instituții nu funcționau, iar serviciile erau de foarte slabă calitate pentru bucureșteni. În acest moment, dacă conducerea unei societăți nu dă randament, nu-și îndeplinește țintele asumate în fața Consiliului General, imediat, dar imediat, nu se mai poate prevala de altă legislație, și poate fi schimbat de Consiliul General direct, ceea ce, în acest moment, nu se poate în cadrul conducătorilor de regii sau de administrații. Angajații la aceste societăți comerciale pe acțiuni provin din actualele regii și administrații din subordinea Consiliului General, deci nu se vor face disponibilizări, nu vor fi dați oameni afară. Dimpotrivă, ei vor avea ocazia să lucreze în niște societăți comerciale pe acțiuni, în niște entități economice care sunt constituite pe baze sănătoase și care vor da rezultatele așteptate de bucureșteni.

AGERPRES: Și cum se va întâmpla concret acest lucru – ca angajații unei regii să devină angajații unei societăți comerciale?

Gabriela FireaSe încheie raportul de muncă cu Administrația sau Regia și se face contract cu societatea, potrivit Codului Muncii. Toate aceste contracte, la societățile comerciale pe acțiuni, se fac potrivit Codului Muncii. Sunt supuse aceleiași legislații. De asemenea, nivelul de salarizare, deci, cuantumurile de salarizare sunt prevăzute toate în Codul Muncii.

AGERPRES: Când vor simți bucureștenii în mod efectiv rezultatele acestei transformări, atât în ceea ce privește reducerea costurilor, pe care ați anunțat-o, cât și eficiența?

Gabriela FireaAdministrația Capitalei este una dintre cele mai complexe din țară, dat fiind faptul că suntem organizați în șase sectoare administrative, dar patrimoniul este administrat doar de către Primăria Generală a Capitalei. Sunt anumite servicii care sunt delegate la sectoare, dar Primăria Capitalei are rol de monitorizare, control și verificare. Aceste societăți comerciale pe acțiuni vor fi mult mai aproape de cetățeni și de nevoile lor. Vă dau un exemplu: a venit primăvara, Capitala este plină de gropi. Când am venit la Primăria Generală a Capitalei am constatat că de doi ani de zile nu mai exista contract la Administrația Străzilor pentru reparații curente ale bulevardelor, străzilor, șoselelor. A urmat o procedură complicată – pentru că aceasta este situația în administrație, există destul de multe blocaje și întârzieri – și abia din acest moment este posibil să se înceapă această activitate, lucru care nu-i satisface pe cetățeni. Iar noi, tot ceea ce am făcut în această primăvară, după deszăpezire, când au apărut foarte multe cratere, am încercat cu oameni foarte puțini – și de multe ori mi se spunea că nu au specialiști, pentru că nu vor să vină să lucreze pe 14-15 milioane – să plombăm. Acest lucru nu poate să meargă la nesfârșit. Nu putem să mergem cu cârpeli și să considerăm că lucrurile sunt bine administrate în Capitală. Dacă această societate comercială pe acțiuni, spre exemplu, care are în administrare străzile, bulevardele, șoselele, ar fi funcționat de mai mulți ani de zile, vă asigur că nu ar fi fost aceste rămâneri în urmă și aceste neajunsuri.

Dar procedurile pentru administrație și regii sunt extrem de greoaie, extrem de complicate, extrem de birocratice. De aceea suntem în această situație. Când plouă afară nu mai merg semafoarele. În schimb, Capitala plătește milioane către o societate, dar nu avem posibilitatea, pentru că mi se spune tot timpul că nu sunt specialiști, că nu sunt oameni pregătiți… Asta este ceea ce am găsit. Nu e normal. La prima ploaie, cred că atunci când mergem la Viena, nu se opresc semafoarele. Eventual se strică unul, dar nu se strică 20 deodată. Pot să vă arăt mesajele pe care le primesc de la dispecerat, de la ploaia de săptămâna trecută, când jumătate de București era blocat. Tot ceea ce înseamnă serviciu public, din punctul meu de vedere, a suferit din cauza unei proaste administrări și a unei mențineri a unor contracte care au fost în favoarea câtorva companii, ani de zile. Practic, nu a fost un mediu concurențial, care să vină în interesul cetățeanului, atât prin prisma calității, cât și a tarifului perceput.

 

 

Întreg interviul poate fi citit AICI!