Autorităților locale li s-a recomandat să respecte termenele prevăzute în ”Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European în anul 2019”
Primarii și secretarii unităților administativ-teritoriale (UAT) ilfovene au fost convocați săptămâna trecută, la sediul Prefecturii Ilfov, pentru instruirea în vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019. Desfășurată în colaborare cu reprezentanții Autorității Electorale Permanente (AEP) și condusă de prefectul Mihai Niță și, la acel moment încă subprefect al județului – Laurenția Georgeta Tortora, instruirea a avut ca principal scop evidențierea sarcinilor ce revin autorităților locale în vederea organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 446
Directorul Filialei București-Ilfov a AEP, Nicoleta Gabriela Grigore, și prefectul județului Ilfov, Mihai Niță, au subliniat de la început, importanța respectării de către toți cei implicați în alegeri a termenelor stabilite de legislația electorală. ”Conform prevederilor HG 101/2019 privind stabilirea măsurilor pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019, conf. art. 8, primarii duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale, măsuri pe care le cunoașteți și care sunt aceleași la fiecare tip de alegeri, respectiv: întocmesc şi tipăresc listele electorale permanente, listele electorale speciale şi copiile de pe listele electorale speciale; asigură urnele de vot, urnele speciale şi cabinele de vot; informează alegătorii privind delimitarea secţiilor de votare şi sediile acestora; asigură locurile speciale de afişaj electoral şi amplasarea de panouri electorale; acordă sprijin reprezentanţilor Serviciului de Telecomunicaţii Speciale pentru instalarea echipamentelor şi furnizarea serviciilor. Avem rugămintea de a ne răspunde cu celeritate la adresele cu termen”, a explicat prefectul județului celor prezenți la instruire.
Deficit de experți electorali și operatori de calculator, în secțiile de votare
În continuare, a fost adusă în discuție o problemă extrem de importantă legată de aceste alegeri, dar și de cele care urmează în toamnă, pentru Președinția României – cea a deficitului de experți electorali și de operatori de calculator în secțiile de votare. Pentru Ilfov, s-a făcut referire la localități unde nu se acoperă nici măcar necesarul de experți electorali, precum Bragadiru, Măgurele, Pantelimon, 1 Decembrie, Dascălu sau Jilava sau localități care duc lipsă de operatori de calculator în secțiile de votare – Afumați, Balotești, Berceni, Domnești, Găneasa, Glina, Mogoșoaia, Ciolpani, Dascălu, Dărăști, Nuci, Periș, Snagov, Ștefănești. Situația este delicată, mai ales că se discută organizarea, în aceeași zi cu alegerile europarlamentare, a Referendumului, demers pentru care se analizează chiar pregătirea altor secții de votare. Așadar, nevoia de experți și operatori ar fi, în acest caz, mult, mult mai mare. Sperând să rezolve problema, rapid, AEP a declanșat o campanie de recrutare de personal, a pregătit afișe și pliante de informare în care se precizează, din start, că este vorba despre activități remunerate.
Corpul experților electorali
Corpul experților electorali reprezintă evidența permanentă a persoanelor care pot deveni președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate sau locțiitori ai acestora, înființată, gestionată și actualizată de către AEP. Poate să fie expert electoral persoana care: are cetățenie română; cunoaște limba română, scris și vorbit; are drept de vot; o stare de sănătate corespunzătoare îndeplinirii funcției; nu face parte dintr-un partid politic; a absolvit cel puțin învățământul general obligatoriu și nu este urmărită penal, trimisă în judecată penală sau condamnată penal. Admiterea în Corpul experților electorali se face pe baza avizului favorabil acordat de AEP pentru activitatea anterioară ca președinte al biroului electoral al secției de votare sau locțiitor al acestuia și pe bază de examen. Așadar, ”noii” experți electorali au nevoie de examen – care poate fi scris, organizat într-un centru de examinare pus la dispoziție de către primar sau prefect, în condițiile legii, precum și la sediile AEP, ale filialelor și birourilor acesteia sau în sistem online. Toate informațiile legate de înscrierea la examenul de admitere în Corpul experților electorali, desfășurarea acestuia, testul – grilă de verificare a competențelor, formularele tip și banii pe care-i poate câștiga un expert electoral în timpul desfășurării activității sunt postate pe site-ul Autorității Electorale Permanente – www.roaep.ro.
La fel, tot ceea ce ține de pregătirea celor care doresc să devină operatori de calculator în secțiile de votare.
Numărul total de alegători
Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 28 februarie 2019 era, potrivit AEP, de 18.937.258, cu 200 mai mulți față de 31 decembrie 2018, dată la care figurau în Registrul electoral 18.937.058 de alegători români. Diferențele au apărut ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (DEPABD). Astfel, în perioada 01.01.2019 – 28.02.2019, la nivelul primăriilor din țară au fost operate în Registrul electoral 50.441 radieri, ca urmare a decesului și 865 ca urmare a încadrării în prevederile legislative referitoare la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție. 334 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere, iar numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada menționată a fost de 35.352, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către AEP, pe baza comunicării DEPABD. Ca urmare a importului de date de la DEPABD au apărut 15.820 alegători noi care au împlinit vârsta de 18 ani înainte de data de 1 februarie 2019.
Din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, 18.266.936 au domiciliul sau reședința în țară, iar 670.322 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.
Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.