Acțiuni de prevenire a infracționalității ale Poliției Transporturi Otopeni

Parafrazând o zicală, putem spune că „prevenirea este mama înțelepciunii”. Ea se aplică de minune în cazul acțiunilor întreprinse de Serviciul de Poliție Transporturi Aeriene de la Aeroportul „Henri Coandă”, din Otopeni. Pentru că, este mult mai bine să previi diferite fapte antisociale, decât să le combați, după săvârșirea lor, polițiștii de specialitate de la prima poartă aeriană a țării și-au propus ca principală misiune chiar acest principiu.

În acest domeniu se înscriu și activitățile cu ca­racter preventiv des­fă­șurate de Serviciul de Poliție Transporturi Aeriene, vineri, 4 decembrie, la Aeroportul Internațional „Henri Coandă”. Ele au vizat două sectoare diferite. Unul privește furturile de și din bagajele călătorilor ce tranzitează aeroportul, iar celălalt, transportul taxi. 

Cu ochii pe taximetriști

Despre toate aceste activități am stat de vorbă cu comandantul Serviciului de Poliție Transporturi Aeriene, comisarul șef Marian Dinulescu. „Acțiunile presupun des­fășurarea de forțe multiple. Este vorba de o colaborare cu colegii de la IGPR, de la Inspectoratul Județean de Poliție Ilfov, de la Registrul Auto Român și de la Institutul Național de Metrologie. O primă misiune vizează legalitatea activității de transport taxi, de la aeroport, într-un interval orar în care se înregistrează un flux mai mare de pasageri. Acest tip de acțiuni noi le întreprindem, în permanență, săptămânal, iar acum, odată cu apropierea sărbătorilor, le vom intensifica. Astfel, putem spune că am eradicat în totalitate fenomenul abordării clienților de către taximetriști și în mare măsură am reușit să-i disciplinăm pe aceștia. Vă dau un exemplu concludent: dacă în 2013 aveam 24 de arestați din rândul taximetriștilor, 22 dintre ei aflându-se în stare de judecată, în primele 9 luni ale acestui an am înregistrat doar 3 sancțiuni pentru abordare! Dar, deși am rezolvat problemele grave care existau în acest sector, ne mai confruntăm cu unele nereguli, cum ar fi lipsa autorizării complete a taximetriștilor, aparate de taxat necorespunzătoare, neemiterea bonului fiscal, refuzul de a pune în funcțiune aparatul de taxat, bagaje uitate în mașină de către clienți și greu de recuperat”, ne-a precizat comisarul șef Dinulescu.

 

Obiectivul nr. 1: siguranța a peste 8 milioane de pasageri

Comandantul Poli­ției Transporturi ne-a mai vorbit despre respon­sa­bilitățile enorme care le revin lucrătorilor Serviciului, pentru ca cei peste 8 milioane de călători, care tranzitează aeroportul, să se simtă în siguranță și să nu întâmpine neplăceri pe parcursul călătoriei. El ne-a subliniat că acordă o importanță deosebită acestui domeniu, din simplul fapt că primul contact pe care îl au cei veniți din străinătate pentru prima oară în România este, de cele mai multe ori, cu taximetriștii. Iar dacă aceștia au un comportament necivilizat, sau îi înșeală, impresia cu care rămân aceștia despre țara noastră va fi una foarte negativă.

În acest sens, la Otopeni se desfășoară și acțiuni de informare a călătorilor cu privire la siguranța bagajelor acestora, a furturilor de și din bagajele acestora, ne-a informat comisarul șef Dinulescu. Pentru aceasta, polițiștii au inventat un mod cu totul inedit și amuzant de a interacționa cu pasagerii de pe Otopeni. Iată-l!

 

Faceți cunoștință cu Marcel Gentoiu!

Nu știu cum ați re­acționa dvs. dacă, în aș­teptarea călătoriei cu avionul, ați vedea plimbându-se, hai-hui, printre pasagerii de la terminalul Plecări, un ditamai trollerul rozaliu. Sunt convins că ați fi intrigați, dacă nu chiar amuzați, ulterior. Uimirea ar fi și mai mare, când veți fi auzit că „drăcovenia” mai și vorbește, ba chiar răspunde la întrebările dumneavoastră. Ei bine, dumnealui nu este nimeni altcineva decât Marcel Gentoiu, un geamantan „burdușit” cu sfaturi utile referitoare la siguranța bagajelor dumneavoastră, căci doar, nu-i așa, face parte din aceeași tagmă cu acesta. Și, mai mult, are o vastă experiență în domeniu. Lăsând gluma la o parte, Marcel Gentoiu este un troller teleghidat, dotat cu un telefon mobil și un difuzor, prin care ofițerii de la Transporturi oferă sfaturi cu privire la modul în care călătorii trebuie să se îngrijească de bagajele lor. Astfel, Marcelică îi sfătuiește pe aceștia să‑și țină sub observație, în permanență, bagajele, să nu pună în acestea obiecte de valoare (bani, bijuterii, aparatură electronică etc.) și să le îmbrace în folie de plastic, pentru ca, astfel, să îngreuneze accesul în interior. Vocea dl. Gentoiu este asigurată de Sorin Stănică, iar manipularea acestuia de Dragoș Deoancă, de la Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.

La Otopeni, numărul furturilor din bagaje a scăzut semnificativ

Comisarul șef Dinulescu ne-a precizat că, pe toate aeroporturile din lume se înregistrează furturi de și din bagaje, mai ales la plecare. În general, ele se produc în momentul transportului acestora la și de la avion. Ele sunt produse atât de către angajații care le manipulează, cât și de pasagerii înșiși, exclusiv, în zona de sosire, în 50% din cazuri, din eroare sau confuzie. Sunt însă călători care „cântăresc” din ochi valoarea geamantanului și îl înșfacă cu intenție. „La Otopeni numărul unor astfel de incidente a scăzut semnificativ, datorită măsurilor, prin controale inopinate la personalul de handling, întreprinse de polițiștii de la Transporturi Aeriene și prin creșterea numărului de camere de supraveghere. Astfel, anul acesta, în 9 luni, la Otopeni nu au fost înregistrate decât 43 de reclamații, în acest sens. Dacă luăm în calcul numărul călătorilor care au tranzitat aeroportul, de peste 8 milioane, constatăm că fenomenul înregistrează o scădere pronunțată. Iar noi dăm curs fiecărei sesizări, indiferent cum ne este transmisă, inclusiv prin e-mail!”, ne-a spus comisarul șef Dinulescu.