Din decembrie, vom face 17 minute de la Gara de Nord până la Aeroportul Otopeni
Primul tren pe direcția Gara de Nord – Aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) a făcut deja prima sa cursă. Președintele Klaus Iohannis, însoțit de premierul Ludovic Orban, de ministrul Transporturilor, Lucian Bode și de ministrul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, a făcut proba noii căi ferate luni, pe 21 septembrie.
Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.517
Pentru a nu da naștere speculațiilor, trenul utilizat pentru deplasarea test a șefului statului pe noul tronson a aparținut operatorului feroviar de stat CFR Călători, și nu unei firme private.
„Iată că planul de relansare economică pe care l-am elaborat împreună cu Guvernul Orban începe să-și arate și partea practică și pentru a sublinia importanța infrastructurii feroviare am participat astăzi la un test pe singura linie nouă de cale ferată construită – atenție, nu din ’89 încoace, din ’84 încoace – cum ne-a spus domnul ministru. Noi dorim să dezvoltăm aeroportul internațional, să-i dăm amploare, dar pentru asta e nevoie să poți să ajungi în aeroport în condiții foarte bune, în condiții predictibile, și pentru asta legătura de la Gara de Nord până în aeroport este absolut esențială. Este evident că în acest fel și în acest ritm vom reuși să modernizăm infrastructura din România. Nu întâmplător am participat în ultimele zile la metrou, la autostradă și iată acum la testarea acestei noi căi ferate. Dezvoltarea infrastructurii de transport este fundația pe care se clădește planul de relansare economică. România are nevoie de o dezvoltare economică sustenabilă, puternică, și pentru asta este nevoie de infrastructură de transport, iar pentru a putea realiza această infrastructură de transport avem o șansă enormă acum, în anii care urmează, când putem să folosim banii europeni care ne sunt puși la dispoziție. Trebuie să recunoaștem că bani europeni am avut și până acum, doar voință politică până acum a fost puțină. Dacă ne gândim doar că din 2016 până în 2019 s-a realizat din această linie 11% și în niciun an de când a venit Guvernul liberal s-a realizat practic tot restul, linia este ca și finalizată, putem să ne dăm seama cam care este voința politică și putința politică”, a precizat președintele Klaus Iohannis, la inaugurarea noului tronson.
Trenul va veni la 50 de minute
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara săptămâna trecută că linia de cale ferată care face legătura dintre Gara de Nord a Capitalei și Aeroportul Otopeni din județul Ilfov va fi disponibilă călătorilor începând cu data de 12 decembrie. Distanța va fi parcursă în 15-17 minute, trenul urmând să circule la un interval orar de 50 de minute. „Eu am fost într-o probă-test, într-o verificare pentru tot ceea ce credem noi că se va întâmpla undeva la sfârșitul lunii octombrie, când vom finaliza cei 8 kilometri de linie dublă. De la Gara de Nord până la Otopeni sunt 19,5 kilometri. Pe 8 kilometri între Mogoșoaia și Balotești se modernizează linia, vom avea linie dublă. Se construiește acel tronson de 3 kilometri, pasarela peste DN1, nou, de la zero”, spunea ministrul Lucian Bode, în urmă cu o săptămână.
Bani europeni pentru modernizarea căii ferate
Conform informării CFR Călători, noua cale ferată spre aeroport pornește din zona de racordare (fosta Haltă Odăile) pe aproximativ 600 de metri, traseul continuă cu o zonă de consolidare, în lungime de 900 de metri, și un viaduct de 1,52 de kilometri, care supratraversează DN1, până la noua stație de călători de la Terminalul Sosiri Aeroportul Internațional „Henri Coandă”. Pe întregul traseu a fost montată linia de cale ferată, constructorul executând în prezent ultimele lucrări de buraj și profilare mecanică.
Proiectul „Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional «Henri Coandă» București – FAZA I: Racord C.F. la Terminalul T1, Aeroportul Internațional «Henri Coandă» București” prevede construirea unei căi ferate simple pe o lungime de 2,95 km, cu trei podețe, un viaduct de 1,52 km lungime (37 de pile și o culee) care supratraversează DN1 și o stație CF, cu linie dublă, la Terminalul T1. Valoarea contractului este de 398,1 milioane de lei. Sursa de finanțare o constituie fondurile europene nerambursabile. Linia de tren trebuia să fie gata încă din luna iunie pentru Campionatul European de Fotbal Euro 2020, însă termenul a fost amânat.
Premierul Ludovic Orban: „Lucrarea e finalizată aproape în proporție de 100%”
„Ideea acestui tronson s-a născut în mandatul meu de ministru al Transporturilor. Sigur că și aici au trebuit să treacă 13 ani pentru dezvoltarea acestui tronson care va oferi o alternativă pentru cei care vin de pe Aeroportul Otopeni. Progresul era puțin peste 11% înainte de a veni guvernul liberal și iată că lucrarea e finalizată aproape în proporție de 100%. Această linie e o realitate și va fi pusă la dispoziția beneficiarilor în cel mai scurt termen posibil. Din păcate, calea ferată a fost cenușăreasa modului de transport în ultimii 20 de ani. La nivelul UE, transportul feroviar e considerat prioritar, pentru că e un transport sigur, rapid și prietenos cu mediul înconjurător. Vom pune în aplicare strategia UE și în România”, a explicat premierul Ludovic Orban.