Se solicită BERD să clarifice situația!
Organizațiile OPTAR și ActiveWatch anunță că au identificat modificări importante în documentele oficiale ale Primăriei Generale, ”realizate în scopul de a ascunde problemele persoanelor cu dizabilități constatate de experți la nivelul Municipiului București”.
Concret, cele două organizații susțin că, din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov au fost șterse referirile la problemele cauzate de lipsa accesibilizării spațiului public. Și, consideră că ”prin eliminarea acestor paragrafe se încercă ascunderea celei mai grave probleme ale Capitalei: imposibilitatea accesării independente a spațiului public de către persoanele cu dizabilități. Deoarece pentru fiecare problemă constatată trebuie propus un set de măsuri care să ducă la rezolvarea acesteia, este evident că persoanele implicate au urmărit să ascundă faptul că PMUD București-Ilfov nu îndeplinește obiectivele strategice, deci nu propune soluții viabile de rezolvare a problemelor generate de traficul rutier”.
Acest tip de strategie trebuie să prioritizeze masurile de încurajare a deplasărilor nemotorizate, respectiv mersul pe jos și cu bicicleta. În cazul deplasărilor pietonale, accentul trebuie pus pe nevoile celei mai defavorizate categorii de pietoni: persoanele cu dizabilități. Publicul avizat, care cunoaște și înțelege principiile planificării mobilității urbane durabile, a atras în repetate rânduri atenția autorităților și echipei care coordonează realizarea PMUD asupra nerespectării principiilor. De exemplu, spun cele două organizații, în lipsa informării publicului, majoritatea locuitorilor regiunii București – Ilfov nu poate înțelege cum ar putea ajuta accesibilizarea spațiului public la decongestionarea traficului rutier. ”Probabil pe acest lucru s-au bazat și cei care au eliminat din documentul final toate observațiile experților”, arată OPTAR și ActiveWatch.
Problemele cauzate de lipsa accesibilizării spațiului public au fost constatate de experții în mobilitate urbană durabilă încă din primul raport al PMUD, finalizat in iunie 2015 și bazat pe observațiile făcute în perioada septembrie 2014 – iunie 2015. Și, conform procedurilor, analiza situației existente dictează tipul de măsuri ce trebuie adoptate pentru remedierea problemelor. Situația lipsei accesibilizării spațiului public au fost preluate în raportul 4 care a fost pus la dispoziția Primăriei Capitalei și a Consiliul Județean Ilfov la sfârșitul anului 2015. Tot atunci, contractele experților s-au încheiat, documentul fiind predat spre administrare reprezentanților Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), cei care s-au ocupat de coordonarea proiectului.
”Cu toate că publicul trebuia informat încă de la finalizarea primului Raport (iunie 2015), acest lucru nu s-a întâmplat niciodată. Trebuie menționat că informarea publicului, prin explicarea principiilor planificării mobilității urbane durabile se face înainte de perioada de consultare și cea de dezbatere. Oprescu, Marinel, Sava și Firea sunt cei 4 primari ai Capitalei care aveau posibilitatea de a informa cetățenii despre principiile unui astfel de plan, însă, pe rând, aceștia au refuzat să ia vreun fel de măsuri. Implicare activă a cetățenilor este prevazută în legislația românească, în procedurile europene de realizare a unui PMUD și în directivele europene pe tema protecției mediului. Nerespectarea abordării participative reprezintă un motiv pentru care un astfel de plan NU putea primi (legal) avizul de mediu. Cu toate acestea, ignorând procedurile, Agenția de Protecție a Mediului București (APMB) a eliberat avizul pentru PMUD. În acest moment, asociația OPTAR a trecut de faza plângerii prealabile (adresate APMB), urmând să se adreseze instanțelor pentru anularea avizului de mediu.
Deoarece Primăria Capitalei a dorit aprobarea PMUD fără respectarea procedurilor privind adoptarea actelor normative, mai multe asociații s-au adresat membrilor Consiliului General al Municipiului București (CGMB) solicitând respectarea Legii transparenței decizionale. Acesta a fost motivul pentru care documentul a fost retras de pe ordinea de zi a sedinței CGMB din 30 ianuarie 2017”, susțin cele două organizații.
Apoi, începând cu 7 februarie 2017, proiectul a fost pus în secțiunea de dezbateri a site-ului pmb.ro. Deoarece versiunea propusă spre adoptare era diferită de cea finalizată de experți în 2015, cele două organizații au comparat versiunile. ”Surprinzător a fost faptul că din documentul propus spre adoptare au fost șterse referirile la problemele cauzate de lipsa accesibilizării spațiului public”, susțin cei de la OPTAR și ActiveWatch.
Trebuie precizat că modificările unui astfel de document sunt normale, deoarece scopul dezbaterilor este acela de a îmbunătăți soluțiile propuse.
”Însă, modificarea documentului prin eliminarea unor probleme constatate nu pot urmări decât denaturarea conținutului acestuia.
Pe lângă problemele generate de nerespectarea principiilor întocmirii unui astfel de document, nerespectarea legii precum și încălcarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, considerăm că este foarte grav faptul că reprezentanții BERD au inițiat sau au tolerat eliminarea observațiilor experților. Deoarece este vorba despre o strategie foarte importantă pentru regiunea București – Ilfov, cele două organizații semnatare solicităm BERD să clarifice public circumstanțele în care Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov a fost alterat prin eliminiarea referirilor la problemele persoanelor cu dizabilități. De asemenea, solicităm ca fiecare membru al Comisiei de monitorizare a PMUD să anunțe public dacă știa despre eliminarea acestor paragrafe”, concluzionează reprezentanții OPTAR și ActiveWatch.