Cristian Pretorian, primarul comunei Baloteşti, a fost greu de găsit în perioada aceasta dar şantierele deschise în comună „vorbeau” de la sine despre motivele programul de lucru încărcat. Intrat, în 2012, în clubul tinerilor politicieni şcoliţi la alte facultăţi decât cele ale promisiunilor deşarte, Cristian Pretorian povesteşte despre ce se întâmplă în comuna cu 8.000 de suflete.
APĂ şi canalizare de 60 miliarde lei
Începute în primăvară şi finalizate în vară cu fonduri numai din bugetul local, 11 străzi din comuna Baloteşti beneficiază de extindere de apă, de canalizare, sunt asfaltate şi cu trotuare. Aglomeraţia lucrărilor pe care le-am văzut în Baloteşti fac parte tot din capitolul „apă-canal” şi primarul spune: „Pentru a discuta cronologic despre apă şi canal, trebuie să vă spun că am finalizat lucrarea la bazinele de stocare a apei, ele nu sunt branşate, mai trebuie nişte lucrări dar sunt în picioare. Bazinele au costat 4 miliarde lei vechi dar, în acest fel, am asigurat cantitatea de apă necesară comunei. De două zile avem lucrări în zona monumentului şi acestea se traduc prin modernizarea sistemului rutier, a reţelei de ape pluviale. Apoi, urmează construirea unei pasarele pietonale peste podul rutier, foarte îngust. Şantierul continuă pe I. C. Brătianu, la Spitalul SRI, cu lucrări de apă, canalizare, trotuare şi asfalt. De asemenea, pe strada Broscari, vizavi de căminul cultural, se vor face lucrări de canalizare, apă, asfaltare. Am prevăzut pentru aceste lucrări 60 de miliarde lei vechi din bugetul local.
Slalom între politică și realități
Pentru că ne-am întâlnit cu primarul Cristian Pretorian înainte de şedinţa de la CJI privind majorarea de capital a societăţii de apă şi canal a judeţului, primarul comunei povesteşte că „Baloteşti a întins o mână de ajutor către ADIA ILFOV, facem parte din această societate, însă nu putem aştepta rezultatul: se obţine sau nu finanţarea, cine ştie când încep lucrările. Şi-mi aduc aminte că preşedintele CJI, Marian Petrache ne-a spus la Liga primarilor că din 2015 România va plăti 200.000 euro pe zi în cazul în care 85% din populaţia României nu este racordată la apă şi canal. Şi eu spun preşedintelui CJI că eu, Baloteşti, am întins o mână de ajutor pentru ca România să nu plătească această penalizare de 200.000 euro, deşi, pe mine, cineva din USL m-a întrebat de ce irosesc banii comunei pentru lucrări de canalizare. Totuşi, nu pot să stau până în 2016 când poate vor începe lucrările ADIA ILFOV. Suntem la 10 minute de Băneasa, oamenii de aici au aşteptat destul din 1989 până acum să aibă condiţiile minime de viaţă. Sunt străzi în vatra satului care trebuiau de mult modernizate, dar cum să fac doar la suprafaţă cu trotuare şi asfalt când, logic, trebuie făcute întâi lucrările de apă şi canal? Ca să nu spun că trebuie şi gaze! Primăria din Baloteşti efectuează lucrări la intersecţia străzilor I. C. Brătianu şi Lahovary care, în proiectul prin ADIA, se vor lega ulterior la canalizare şi apă. Dacă nu făceam noi în acele zone, întregul proiect prin ADIA nu se putea lega ulterior de staţia de epurare. În fine, trebuie o privire de ansamblu asupra lucrărilor locale şi judeţene pentru o înţelegere corectă a situaţiei. Ei bine, 40% din comuna Baloteşti are apă şi canal.” precizează primarul actual, economist de profesie.
Baloteşti va avea transport intern
Sătul de preţurile practicate de actualii operatori, de condiţiile oferite şi trist din cauza costurilor de transport pe care o familie trebuie s-o aloce pentru copiii care merg la şcoală în Bucureşti, primarul comunei Baloteşti ne anunţă că în 30 de zile va avea loc licitaţia pentru transport de persoane pe raza comunei. Transportul va fi subvenţionat 100% pentru elevi, studenţi şi pensionarii cu venituri până la 800 de lei şi subvenţia scade la 70-80 % în funcţie de veniturile fiecărei categorii de călători.
„Am pornit de la un calcul simplu: un copil în clasele 8-12, sau la facultate, cheltuie pe zi 8 lei – 4 lei dus, 4 lei întors pe microbuzele actuale. 8 lei x 5 zile = 40 de lei pe săptămână x 4 săptămâni = 160 lei pe lună. Pe microbuz. La care se adaugă 50 lei abonamentul la Bucureşti. Şi dacă sunt doi copii care merg la şcoală sunt 320 lei pe lună, doar transportul din comună până la Bucureşti! Plus RATB! Este enorm. Aşadar, îi ducem subvenţionat până la autobuzul 449 şi pe urmă îşi iau abonamentul de 50 lei pe toate liniile. Iată, de la 160 lei pentru un copil pe maxi taxi actual plus cei 50 lei abonamentul în Bucureşti, adică 210 lei, părinţii lui vor cheltui numai 50 lei. Vor avea o economie de 150 lei şi suma aceasta contează! Apoi, ne-am gândit la locuitorii din Baloteşti care pleacă din zona blocurilor pentru a a ajunge la spital, care dădeau 4 lei dus şi 4 lei întors, cu bilet sau fără bilet. Mult! Apoi, mai este o categorie de călători care foloseşte transportul doar o dată pe lună pentru medic sau mai ştiu eu ce. Pentru aceştia se vor emite abonamente de o zi, preţul unei călătorii va fi de 0,50 bani, călătorul va plăti din start un leu pentru abonamentul de o zi şi va putea face câte drumuri vrea în ziua aceea pe oricare dintre cele două linii. Pentru ceilalţi va fi un abonament de 30 de lei”, explică Cristian Pretorian.
Primăria Baloteşti va cumpăra 2 microbuze prevăzute din fabricaţie şi pentru locuri în picioare, care vor circula la intervale de 30 de minute pe două trasee. Primul traseu va cuprinde strada Lahovary din satul Dumbrăveni, unde nu a fost niciodată vreun mijloc de transport şi apoi autobuzul va ajunge în zona Măgura de unde se face legătura cu autobuzul 449. Al doilea traseu pleacă din zona aflată către Moara Vlăsiei, Monumentul Eroilor, Măgura.
Se anvelopează şi se reface acoperişul blocurilor
Muncitorii pe care i-am văzut pe acoperişurile blocurilor din apropierea şcolii lucrează la înlocuirea ţiglelor vechi cu tablă nouă, ne explică primarul. „ Toate lucrările se fac cu fonduri din bugetul local, două blocuri sunt aproape gata, pe unul am văzut că se montau schelele pentru începerea lucrărilor. La blocurile cu terase a fost înlăturat lemnul vechi, s-a făcut o structură nouă şi s-a montat tablă. Sunt 42 de blocuri în Baloteşti, 20 dintre ele sunt cu şarpante, restul au terase şi, dacă totul merge conform graficului, în 2014 am prevăzut ca toate blocurile să fie refăcute. Conform legii, proporţia financiară este de 80% statul şi 20% asociaţiile de proprietari şi vom găsi o formulă pentru a recupera treptat investiţia care revine fiecărui apartament”, precizează Cristian Pretorian.
Şi da, se lucrează la parcarea din faţa şcolii nr. 1 unde dimineaţă este aglomerat şi poliţia locală trebuie să fie prezentă. Se lucrează în forţă şi la exteriorul noii policlinici pentru ca vremea rece să permită ulterior lucrări de compartimentare şi organizare interioară, iar Cristian Pretorian speră ca la începutul lui 2014 să taie panglica de inaugurare. Singura investiţie neatinsă din cele prevăzute pentru 2013 este noul sediu al poliţiei locale, însă Cristian Pretorian spune că e doar amânată pentru un moment mai favorabil. Şi, aşa cum menţionam la începutul articolului, Cristian Pretorian face parte din generaţia tinerilor politicieni pentru care şi administraţia este importantă, nu doar politica. De aceea, Baloteşti este un şantier deschis.
Știați că?
Localitatea se numește Balotești după numele boierului Balotă, care stăpânea terenurile în zonă, în secolul XVIII