Directorul Lic. „Cezar Nicolau”, Marinela Culea, alături de căteva eleve în costume naționale

Între 1 și 7 septembrie, la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”, din Brănești, s-a desfășurat, în cadrul Programului Erasmus+, un proiect denumit „Pay it forward” („Dă mai departe” – n.r.), coordonat de Asociația pentru Tineret Sakura, care și-a propus să ofere tinerilor din patru țări europene – România, Bulgaria, Turcia și Portugalia – informații asupra comunităților de romi, să mijlocească cunoașterea acestei etnii și a problemelor sociale și economice cu care se confruntă romii.

Articol apărut în nr. 369 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

liceul cezar nicolau

La debutul proiectului, gazdele acestuia de la liceul amintit le-au oferit participanților o „Seară românească” de excepție. Meritul acestei inițiative, care este la a doua ediție, îi aparține inimoasei și entuziastei profesoare Marinela Culea, directorul Liceului „Cezar Nicolau”, din Brănești. Ca și la ediția anterioară, gazdele proiectului le-au pregătit tinerilor o seară plină de sur­prize, „asezonate”, la fi­nal, cu delicii gastronomice, mai exact bucate tradiționale românești, din care n-au lipsit savuroasele sarmale, toate acestea pregătite de bucătarii Casei Pustnicu, din Brănești.

Toată lumea râde, cântă și dansează!

Minunata seară româ­nească a fost deschisă de Ștefan Culea, care le-a pre­zentat oaspeților de peste hotare câteva puncte ale programului pre­gătit de reprezentanții ju­dețului Ilfov. Capul de afiș a fost, ca și în ediția precedentă, Ansamblul „Flo­ricica”, din Buftea, coordonat de prof. inspector Cornel Gănescu. Alcătuit din tineri din orașul ilfovean, ansamblul i-a încântat pe oaspeți cu o suită de dansuri din mai multe zone ale țării, care au smuls ropote de aplauze din partea asistenței. Nu au lipsit nici cântecele populare românești, interpretate cu talent de Mihaela (Mimi) Acatrinei, elevă a Liceului „Dumitru Dumitrescu”, din Buftea. La finalul programului susținut de „floricei” și „floricele”, ansamblul i-a invitat pe oaspeții din celelalte trei țări participante la proiect, la o „Brașoveancă”, un dans foarte antrenant, iar tinerii, încântați, au învățat cu rapiditate pașii și figurile acestuia. Mai mult, au continuat să danseze dansuri populare românești, alături de membrii Ansamblului „Flo­ricica”!

Surprizele, însă, nu s au oprit aici. În spațiul generos al curții liceului au răsunat acordurile unor me­lodii din țările natale ale invitaților, Turcia Portugalia și Bulgaria, care și-au arătat, la rândul lor, măiestria de a dansa dansuri tradiționale. De remarcat „echipa” Bulgariei, cu un dans sincopat, cu pași în contratimp, excelent executat, dar și membrii Ansamblului „Floricica”, dansatori care au „prins” imediat pașii complicați ai dansului bulgar.

Apogeul petrecerii a fost, însă, „El Meneaito”, dansat cu frenezie de toți cei prezenți. Minunata seară, plină de antren și veselie, s-a terminat cu un regal gastronomic, bucatele românești fiind foarte apreciate de oaspeții străini.

Să-i cunoaștem și să-i înțelegem pe romi

Despre proiectul „Pay it forward”, la care participă 56 de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 28 de ani din 4 țări, România, Bulgaria, Turcia și Portugalia, ne-a vorbit Elena Andreea Negoi, managerul și cooordonatorului acestui proiect. „Am inițiat acest proiect, pentru că, în mass media, în general, sunt promovate doar știri privitoare la aspectele negative ale acestei etnii, dar niciodată nu se relatează despre ceea ce se ascunde în spatele acestor oameni. De aceea, vrem să oferim tinerilor informații despre istoria lor, despre cultură și tradiții, despre meșteșugurile pe care le practică, pentru a-i face să înțeleagă conjunctura apariției romilor în lume, să înțeleagă că și romii dar și noi suntem cu toții oameni. Iar lucrurile negative care se întâmplă în comunitățile acestora se întâmplă și în rândul comunităților de români. În acest scop, au fost organizate o serie de workshop-uri, prin intermediul cărora tinerii au primit  o multitudine de informații prin metode non-formale despre ce înseamnă diversitate etnică și culturală. Totodată, s-au făcut demersuri prin care s-a urmărit creșterea nivelului de toleranță față de oamenii excluși social, nu numai față de romi. De asemenea, participanții la proiect au vizitat două comunități de romi, din Găneasa și Pantelimon, în cadrul cărora aceștia au interacționat cu membrii acestor comunități și au avut ocazia, astfel, să afle, chiar la fața locului, care sunt problemele cu care se confruntă romii”, ne-a spus Elena Andreea Negoi.