Proiectul privind limitarea tarifelor la RCA, analizat la Consiliul Concurenţei

Proiectul privind limitarea tarifelor la RCA este la avizat Consiliul Concurenţei, a anunţat ministrul Finanţelor, Adrian Câciu.

„Acest proiect (privind limitarea tarifelor la RCA – n.r.) nu a ajuns la CES, a ajuns la o comisie a CES-ului. Acesta este la avizat la Consiliul Concurenţei, sunt discuţii referitor la situaţia pieţei RCA şi sunt discuţii normale pentru că piaţa RCA trebuie astfel creată încât cetăţenii sau consumatorii sau beneficiarii de RCA care sunt obligaţi să nu sufere pentru faptul că o piaţă a avut volatilitate la un anumit moment dat. Acesta este grija Guvernului”, a spus Câciu.

Întrebat dacă preţurile vor fi plafonate, el a spus că proiectul este în dezbatere publică şi se va lua o decizie după ce vine avizul Consiliului Concurenţei.

Ministerul Finanţelor a lansat, în februarie, în dezbatere, pe site-ul propriu, proiectul de Hotărâre care vizează limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.

„Ca urmare a ieşirii recente din piaţa asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă de piaţă, asigurător în portofoliul căruia se afla cea mai mare parte a asiguraţilor, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA care a condus la încadrarea unui număr ridicat de asiguraţi RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat. Prima medie anualizată (prime brute subscrise/unităţi anuale de expunere), la nivelul pieţei, fără a include Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA, a înregistrat o creştere în anul 2021. Dacă în primul semestru din 2021 prima medie anualizată a fost de 578 de lei, în trimestrul 3, după retragerea autorizaţiei Societăţii de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA, a fost de 725 de lei, şi a ajuns în trimestrul 4 să fie 1.050 de lei (…). Având în vedere cele prezentate, o soluţie pentru remedierea stării de fapt o poate constitui limitarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA”, se menţionează în nota de fundamentare a proiectului.

Pentru persoanele fizice, limitarea tarifului maximal este justificată prin plafonarea la nivelul tarifului de referinţă publicat de către ASF, iar pentru persoanele juridice limitarea la tariful utilizat la încheierea contractelor RCA prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adică tariful de referinţă publicat de către ASF înmulţit cu factorul N.

„Totodată, în această situaţie asiguraţii nu vor mai fi nevoiţi să apeleze la acest mecanism şi îşi vor putea alege asigurătorul RCA fără întârziere”, se subliniază în nota de fundamentare.

Tarifele de primă maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare RCA vor aplica clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale. În prezent, 98,5% dintre asiguraţi se află în clase de bonus şi 1,5% în clase de malus.

Astfel, conform anexei proiectului, tarifele de primă maxime vor fi cuprinse, pentru persoane fizice, pentru autoturisme, autoturisme de teren, autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri, între 762 lei şi 1.286 lei pentru capacitate cilindrică mai mică sau egală cu 1.200 cmc, 780 şi 1.335 lei pentru o capacitate de 1.201-1.400 cmc, 913 – 1.553 lei pentru 1401-1600 cmc, 1.039 – 1.710 lei pentru 1.601 – 1.800 cmc, 1.119 şi 1.853 lei pentru o capacitate de 1.801-2.000 cmc, 1.569 – 2.545 lei pentru 2.001-2.500 cmc şi între 2.261 – 3.551 lei pentru o capacitate mai mare de 2.500 cmc.

În cazul motocicletelor, motoscuterelor, ATV, tarifele vor fi de 113 lei pentru o capacitate mai mică de 50 cmc şi 479 lei pentru capacitate de peste 50 cmc

Pentru persoane juridice, prima brută variază, pentru autoturisme, autoturisme de teren, autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri, în funcţie de capacitatea cilindrică, între 1.412 lei şi 2.017 lei.

În ceea ce priveşte transportul de marfă, primele brute sunt cuprinse, în funcţie de tonaj, între 2.169 lei şi 10.253 lei.

Proiectul de HG prevede că depăşirea nivelului maxim al tarifului de primă prevăzut de către societăţile de asigurare RCA constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. În afara sancţiunii contravenţionale, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica şi sancţiunile contravenţionale complementare.