Reintroducerea semafoarelor cu cifre luminoase, regula „fermoarului” sau posibilitatea efectuării curbei la dreapta, chiar dacă semaforul arată culoarea roșie, sunt cele trei propuneri pe care le face Inițiativa pentru Competitivitate – INACO în vederea fluidizării circulației în Capitală.

„Primarul Gabriela Firea și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, au înființat un grup de lucru comun pentru fluidizarea traficului din București la nivelul Ministerului Transporturilor și Primăriei Capitalei. INACO propune trei soluții simple și extrem de eficiente, considerând că orice măsură care în mod real poate fluidiza circulația în Capitală face Bucureștiul un oraș mai competitiv, reduce poluarea și aduce mari beneficii financiare atât cetățenilor cât și administrației locale”, se arată, potrivit Agerpres, într-un comunicat transmis de INACO.

Prima dintre cele trei soluții propuse de președintele INACO, Andreea Paul, și de Bogdan Dumitrescu este posibilitatea efectuării curbei la dreapta în intersecțiile semaforizate, chiar dacă semaforul arată culoarea roșie. Aceasta, doar după acordarea priorității tuturor mașinilor care circulă „pe verde”.

„Această măsură funcționează de decenii în Statele Unite, dar și în țările vecine din fosta Iugoslavie și își arată eficiența prin fluidizarea traficului cu aproximativ 20%. „Verdele intermitent” din anumite intersecții este doar o măsură intermediară care ar trebui extinsă la toate semafoarele din Capitală ca regulă, chiar fără semnalizarea luminoasă intermitentă. Pe toate semafoarele din Capitală – unde eficiența acestei măsuri este semnificativă – se pot pune indicatoare pe care să scrie „Efectuarea curbei la dreapta permisă” sau măsura se poate disemina pe tot teritoriul național prin modificarea legislației privind circulația auto”, se arată în comunicat.

O altă recomandare este „regula fermoarului”, aplicată în țări precum Germania, care ar permite „democratizarea” și eficientizarea circulației de pe străzile secundare.

„Pentru eliminarea cozilor nesfârșite de pe străzile din București, ar trebui ca circulația să fie intermitentă: după ce a trecut cu prioritate o mașină pe strada principală, următoarea mașină cu prioritate de trecere să fie prima mașină de pe strada secundară. Și tot așa, ca în alternanța dinților unui fermoar. Această măsură poate fi recomandată participanților la trafic din Capitală – unde este cea mai mare nevoie de aplicarea ei, dar poate fi impusă și prin modificarea Regulamentului de Circulație pe tot teritoriul României”, a precizat INACO.

În ce privește semafoarele cu cifre luminoase, care indică timpul rămas până la schimbarea culorii, acestea au existat și în București, dar au fost eliminate.

Semafoarele cu afișarea timpului sunt prezente în mai toate orașele mari din România în afară de București – după cum știți – și fluidizează circulația semnificativ în intersecțiile semaforizate. Bucureștiul ar trebui să le urmeze urgent exemplul„, apreciază autorii.

INACO remarcă faptul că primele două măsuri pot fi aplicate rapid cu participarea activă a agenților de circulație. A treia măsură necesită investiții, care pot fi făcute treptat, începând cu marile intersecții ale Capitalei.

Autorii mai propun ca șoferii să oprească motorul autoturismului la culoarea roșie a semaforului. Măsura, chiar dacă aparent nu folosește fluidizării traficului, poate influența pozitiv mediul poluat din intersecțiile aglomerate.

„Măsura se aplică în China permanent – unde este obligatorie atât oprirea motorului, cât și tragerea frânei de mână la culoarea roșie a semaforului. Măsura s-a aplicat sezonal în Londra iarna aceasta pentru scăderea poluării. Mașinile mai noi chiar au sistemul Stop & Start care opresc automat motorul la staționarea autovehiculului. Această măsură ar trebui măcar recomandată conducătorilor auto din Capitală, pentru reducerea semnificativă a poluării orașului”, se mai arată în comunicat.