Contrar unor afirmații,

De curând, Spitalul Județean Ilfov a fost supus unui atac mediatic, care se înscrie într-o campanie demarată, de ceva vreme, în mass-media. Nu neagă nimeni că sistemul de sănătate are deficiențe grave și că s-ar afla, potrivit unor „bocitoare de presă”, în colaps, dar de aici până la a încerca cu tot dinadinsul să găsești nod în papură este cale lungă.

Cele dezvăluite de un post de televiziune prin gura unui „cadru medical” nemulțumit de „neregulile” de la acest spital ne‑au determinat să mergem la acestă unitate medicală, pentru a vedea cu ochii noștri „dezastrul” clamat de respectivul cadru medical. Bineînțeles, printre cei cu care am vorbit s-a numărat și managerul spitalului, dr. Patricia Ene, de la care am vrut să aflăm părerea domniei sale cu privire la acele acuzații. Am aflat, și ne‑am convins cu ochii noștri, că toate afirmațiile respectivului cadru medical au o doză mare de fantezie, ca să nu spunem altfel, și nu se confirmă în realitate.

 

Spitalul va fi reacreditat, în curând

Managerul Spitalului Clinic Județean de Urgen­țe Ilfov a fost numit în funcție pe 15 februarie 2016. În cele cinci luni de activitate, dr. Patricia Ene a avut de dus la îndeplinire mai multe sarcini, care aveau termen de finalizare data de 1 iunie. Pentru a obține acreditarea spitalului, care expirase în februarie, odată cu numirea sa în funcție, trebuia să îndeplinească o serie de indicatori pentru Corpul H al spitalului, care a fost reabilitat și dotat printr-un proiect cu fonduri europen, în valoare de aproape 20 de milioane de euro. „Dacă nu realizam acest lucru, eram în pericol a fi obligați să returnăm banii. O altă sarcină a fost creșterea și modificarea structurii spitalului. Am mărit numărul de paturi, am creat o secție nouă, de ortopedie, și am amenajat un ambulatoriu pentru oncologie la parterul spitalului. Dar cea mai importantă sarcină au constituit-o demersurile pentru obținerea acreditării acestui spital, cel mai mare examen pe care îl poate da o astfel de unitate sanitară, la nivel de proceduri medicale și administrare și a unor serii de standarde obligatorii care trebuie atinse. O astfel de acreditare este făcută de Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS), o dată la 5 ani. Obținerea acreditării este foarte importantă, deoarece, în lipsa ei, nu se mai pot încheia contracte de finanțare cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). În urma controlului efectuat de ANMCS, am primit un aviz pozitiv și așteptăm eliberarea acestei acreditări, cât de curând”, ne-a spus dr. Patricia Ene.

 

Toate celelalte clădiri ale spitalului vor fi reabilitate

Managerul spitalului ne-a precizat că, după rebilitarea Corpului H, toate celelalte corpuri de clădiri și pavilioane ale spitalului vor fi, la rândul lor renovate și reamenajate, pentru a corespunde pe deplin standardelor și a crea un tot unitar. În acest scop, se vor construi o serie de pasarele între acestea, pentru un acces mai ușor și o comunicare mai rapidă între secțiile spitalului. Vor fi reproiectate și regândite, totodată, toate circuitele din spital, potrivit normelor. Unele clădiri vor fi mansardate, pentru a obține spații suplimentare care să optimizeze activitatea secțiilor spitalului. „În momentul de față, ne aflăm într-o amplă reorganizare a circuitelor deja existente, astfel încât să avem o activitate optimă și pentru a ușura accesibilitatea pacientului. Totodată, vom reamenaja secțiile de Ginecologie și Neurologie și vom asigura accesul pacienților la lift, pentru a nu mai fi obligați să urce scările. Urmează amenajarea unei secții de Pediatrie și a uneia de Oftalmologie, în care să se poată efectua operații de specialitate. Întreg acest proiect este în faza studiului de fezabilitate, iar președintele CJ Ilfov, Marian Petrache, ne-a mărturisit că Spitalul Județean este prioritatea nr. 1 pentru domnia sa, în acest mandat! De asemenea, am reorganizat tot parterul: am făcut un ambulatoriu, o policlinică, deoarece cabinetele medicale erau dispersate în tot spitalul, cu o recepție pentru primirea pacienților”, ne-a spus mangerul spitalului.

 

Acuzații grave, dar lipsite de adevăr

Pe scurt, respectivul cadru medical afirma că la Spitalul Județean infecțiile nosocomiale sunt la ordinea zilei, că sunt resterilizate materialele sanitare, pentru că acestea lipsesc, că se defilează pe culoarele și prin saloanele secției de Obstetrică – Ginecologie cu pacienți morți, că gravidele sunt silite să aibă contact vizual cu pacienți din alte secții, că trebuie să urce 3 etaje pe scări, că medicii folosesc mănuși de proastă calitate, cumpărate din banii proprii, de la supermarketuri (!?) și alte asemenea acuzații grave. Într-adevăr, tabloul descris de respectivul părea destul de sumbru. Și asta în condițiile în care Corpul H al spitalului a fost reabilitat și dotat la standarde europene, și poate concura la titlul de unul dintre cele mai moderne spitale din România. Iată, însă, ce ne-a precizat dr. Patricia Ene, care a demontat cu argumente toate aceste afirmații.

 

Spitalul respectă normele DSP

Una dintre acuzații, cea privitoare la resterilizarea materialelor sanitare, este considerată de manager absolut aberantă. „Cum să resterilizezi compresele, feșele sau tampoanele? Așa ceva nu există nicăieri în sistemul sanitar. Eu însămi am emis o adresă către medici și șefii de secție în care le-am solicitat să dea declarații scrise dacă au folosit materiale resterilizate și dacă da, la indicația cui? Nimeni nu a confirmat o astfel de procedură. Cel care a făcut asemenea afirmații nu dovedește că ar putea fi medic. Așa cum am afirmat și în comunicatul nostru de presă, exprimările și limbajul medical folosit de acel așa-zis medic erau inadecvate sau necorespunzătoare cu noțiunile de specialitate și nivelul unui cadru medical cu pregătire superioară. De exemplu, un medic n-o să spună niciodată «stafilococi aurii». În privința existenței materialelor sanitare, putem pune la dispoziție documente care arată că acestea au fost achiziționate în cantități corespunzătoare. De asemenea, Direcția de Sănătate Publică (DSP) a efectuat nenumărate controale, în care a verificat stocul de materiale sanitare și s-a dovedit că avem tot ce ne trebuie și că achiziționăm medicamente și materiale sanitare care să acopere absolut toată patologia și absolut toate necesitățile. O altă afirmație aberantă este cea referitoare la mănuși: la supermarket nu se găsesc mănuși chirurgicale! Cel mult menajere”, afirmă dr. Patricia Ene.

 

Cum se procedează cu pacienții decedați?

Dr. Patricia Ene ne-a explicat și care sunt procedurile, în cazul unui decesului pacienților. „În momentul când un pacient moare în spital, respectivul decedat trebuie să rămână în salonul unde s-a produs decesul timp de două ore, până la instalarea rigidității cadaverice (rigor mortis). Aceasta este o procedură obligatorie. Apoi, pacientul este transportat pe culoarele spitalului, acoperit și introdus într-un sac special. E un lucru normal. Pe unde să-l duci? Să-l iei cu elicopterul? Din păcate, au loc și astfel de evenimente, firești până la urmă. O altă critică adusă privea faptul că femeile gravide din secția de Obstetrică au contact vizual cu alți pacienți, cum ar fi cei de la Neurologie. E absurd! Atunci când intri într-un spital, în mod firesc, ai contact cu alți bolnavi. Poți avea surpriza, într-adevăr neplăcută, să vezi pacienți care sângerează, pacienți cu politraume, cu mâini rupte. Dar asta e situația! Într-un spital, asta găsești: oameni bolnavi. Găsești tot felul de cazuri. Nu trăim într-un incubator! Chiar și într-o clinică privată, dacă ești gravidă, în sala de așteptare întâlnești pacienți bolnavi.

 

Epidemiolog și aparatură de depistare a germenilor

Nici afirmația potrivit căreia, prin spital, „tropăie stafilococii aurii” nu se susține. În privința in­fecțiilor nosocomiale spi­talul stă bine. Adică nu au fost raportate cazuri grave. Mai mult, la sosirea sa în spital, dr. Patricia Ene a angajat un medic epidemiolog cu sarcina de a se ocupa de monitorizarea germenilor patologici specifici mediului spitalicesc. Totodată, trebuie precizat că, în contextul scandalului Hexipharma, spitalul nu a utilizat produse dezinfectante de la această firmă. Am mai aflat că spitalul a beneficiat de o serie de sponsorizări în ceea ce privește curățenia, atât în spital, cât și în curtea acestuia. „Am fost acuzată că nu există firmă de curățenie în unitatea noastră și infirmierele fac curățenie în spital. Această sarcină este prevăzută în fișa postului! De ce să fac cheltuieli suplimentare, când avem un număr suficient de infirmiere, după ce am scos la concurs 15 posturi. De asemenea, am fost acuzată că nu sunt brancardieri în spital. Fals! Am scos la concurs posturi pentru brancardieri. De alt­fel, de când sunt manager, am organizat concursuri pentru 70 de posturi, din toate domeniile. Am adus oameni foarte bine pregătiți, în special pentru corpul H, unde aparatura de la sterilizare sau chirurgie este de înalt nivel, oameni care au lucrat cu astfel de aparatură modernă. Am adus și un medic epidemiolog. Astfel de medici sunt rari în Țara Românească! Este o doamnă doctor care se va ocupa strict de toate aceste proceduri, de curățenie, de dezinfecție, de igienizare, de monitorizarea infecțiilor intraspitalicești, de circuite etc.”, spune dr. Patricia Ene.

 

Sistem de monitorizare și sterilizare a microaeroflorei

Managerul Spitalului Județean ne-a mai vorbit și despre o premieră, în domeniu. „Aduc un sistem de monitorizare, purificare și sterilizare a microaeroflorei. Este un program pilot pe care l-am implementat alături de două spitale din București (Spit. Municipal și Spit. Bagdasar – n.red.) prin care, în secția ATI și cea de Neonatologie, au fost montate aparate speciale care detectează încărcătura microbiană din aer. Această încărcătură va fi monitorizată, în permanență, iar compartimentul de prevenire a infecțiilor nosocomiale va efectua testele de verificare a eficienței sistemului de purificare a aerului și va raporta, trimestrial, rezultatele acestora. De asemenea, se mai implementează un sistem de curățenie care folosește niște cărucioare speciale, cu truse speciale de curățat, prin care infirmierele, care au urmat o instruire specială, vor fi monitorizate în privința modului în care efectuează curățenia, prin intermediul unor teste periodice, ale căror rezultate vor fi raportate”, ne-a descris dr. Patricia Ene strategia de luptă împotriva infecțiilor intraspitalicești.

În urma acestei dis­cuții, concluzia este, evident, una singură: Spitalul Județean Ilfov poate fi considerat o unitate sanitară sigură, din punct de vedere al respectării normelor sanitare în vigoare, iar dotările sale oferă standarde superioare de îngrijire a pacienților.