Marian Petrache: “Până aici! Gata! Nu se mai poate!”

Ședința Comisiei de dialog social, de la nivelul Prefecturii Ilfov, întrunită pe 31 octombrie a.c., a avut pe ordinea de zi analiza modului în care se realizează serviciul de transport de persoane între Capitală și localitățile din județ. Prefectului Speranța Cliseru i s-au alăturat la masa dezbaterii Marian Petrache, președintele Consiliului Județean Ilfov, Ioan Dedu, director executiv al Direcției Transporturi, drumuri și sistematizarea circulației din Primăria Municipiului București, senatorul PSD de Ilfov, Gabriela Firea, operatori de transport, reprezentanți ai Autorității Rutiere din România, dar și ai Autorității Metropolitane de Transport sau ai Inspectoratului de Stat pentru controlul în transportul rutier.

În deschidere, prefectul Speranța Cliseru și-a arătat nemulțumirea față de retragerea serviciilor RATB de pe teritoriul Ilfovului și apariția, ulterior, a Autorității Metropolitane de Transport București (AMTB) – sub umbrela ministerului Transporturilor, fapt pe care-l apreciază ca pe “o mare eroare și anomalie, transportul public fiind atributul autorității locale”. “Rezultatele le știm cu toții. Autoritatea, un copil orfan, fără bani, fără resurse umane, fără activitate, etc. Nu s-a întâmplat nimic. În plus, transportul local mai este reglementat și de ARR (n.n. – Autoritatea Rutieră Română). Evident, fiecare autoritate locală trebuie să-și decidă soarta – să se ocupe de transportul public din zona de competență, pentru că cei din teritoriu cunosc cel mai bine necesitățile”, a precizat Speranța Cliseru. În continuare, senatorul Gabriela Firea a prezentat o informare primită la cabinetul parlamentar, potrivit căreia “se dorește ca o singură socie­tate de transport să deservească tot județul, iar cele 30 de societăți care activează acum să dispară”. “Nu cred că o singură socie­tate poate suplini activitatea tuturor celorlalte. Sper să fie vorba doar de o tatonare de teren, și nu despre o decizie luată. E nevoie de consultarea unităților administrative teritoriale din Ilfov, a CJI, a Prefecturii, a oamenilor de afaceri, cei din educație, sănătate etc. Toți cei implicați trebuie să-și spună punctul de vedere”, a completat Firea. Deși a atras atenția asupra faptului că, operatorii privați de transport – care ar putea să dispară, dacă scenariul de mai sus s-ar confirma – au angajați care ar rămâne pe drumuri, credite, leasinguri etc, senatorul nu a făcut nici o referire la modul în care unii dintre acești operatori înțeleg să-și facă treaba și să-și respecte contractele încheiate.

În continuare, directorul Dedu a explicat că, pentru etapa a 2-a, cea care interesează Ilfovul, dar și pentru a 3-a, guvernanța Autorității va fi asigurată de ADI (formată din București, ministerul Trans­porturilor, consiliile județene implicate, primăriile localităților implicate), iar încheierea contractelor se va face cu ope­ratori feroviari privați, CFR Călători, RATB, operatori rutieri privați și Metrorex. Realizarea acordurilor de asociere în vederea organizării și finanțării sistemului de transport regional integrat va implica, în etapa a 2-a, Capitala, ministerul Transporturilor, CJ Ilfov și autoritățile locale situate până la o distanță de 25-30 km pe direcțiile rutiere radiale. Contractarea de către autoritate a serviciilor de transport se va efectua, de asemenea, pentru faza a 2-a, în aria București-ului și localitățile limitrofe situate pe o rază de cca. 25-30 km distanță, prin negociere directă (numai pentru primul contract) și prin licitație cu operatorii rutieri privați. Finanțarea serviciilor de transport regional va fi făcută, de asemenea, pentru etapele 2 și 3, din încasări, de la bugetul Capitalei, bugetul de stat și din contribuțiile de la bugetul autorităților locale implicate în aceaste etape și, dacă va fi cazul, prin introducerea unei taxe de transport public pentru operatorii economici din zonele respective. Nu în ultimul rând, asigurarea infrastructurii de transport public regional va cădea în sarcina Capitalei și a ministerului Transporturilor – pentru etapa 1, Capitalei, ministerului Transporturilor, consiliilor județele implicate, primăriilor orașelor și comunelor implicate – pentru fazele 2 și 3.

Expozeul directorului Dedu a fost înterupt de președintele CJ Ilfov, nemulțumit de faptul că, deși a mai auzit despre acest proiect, ba chiar și-a afirmat susținerea și disponibilitatea începerii de­mersurilor concrete, nu s-a făcut nimic până în prezent. A urmat un schimb de replici între cei doi, Petrache venind, de fiecare dată, cu argumente serioase. “Suntem în sta­re ca până în decembrie să facem acest lucru? Am fost băiat cu bun simț, dar nu mai sunt! ADI se putea face de un an de zile. Să le spunem oamenilor adevărul, nu să luăm de la primării și pielea de pe ele, sub presiunea cetățenilor. Pentru că, primăriile ajunseseră să dea tot bugetul la RATB, acest sac fără fund! Oamenii aștia – operatorii privați de transport – au business, au angajați, încotro să o ia? Amânăm, din nou, licitațiile. Oamenii au nevoie astăzi de transport. Și ieri. Nu peste 20 de ani. 70.000 de oameni din Ilfov muncesc în București și varsă la bugetul Capitalei 150 de milioane de euro pe an. Sunt supărat pe Dedu căci l-a prostit pe Oprescu un an și jumătate și nu s-a făcut nimic!”, a declarat, vehement, Ma­rian Petrache. În continuare, președintele CJ Ilfov a spus: “Aș vrea să ne înțelegem. Nu mai putem continua așa! Biletul unic este ideal. Sunt copii care nu mai pot merge la școală în București, pentru că nu-și permit transportul ăsta scump, privat, din 2 bucăți, dus-întors. Nu putem vorbi de beneficii numai pentru unii. Be­neficiile trebuie să fie pentru toți. Păi vine bucureșteanul și își face casă în Ilfov și găsește aici apă, canal etc. Dar, de asemenea, ilfoveanul care merge spre București trebuie să fie tratat decent. Există voință politică și trebuie să se înțeleagă: nu mai putem vorbi în acest areal de oameni de categoria a II-a și oameni de categoria I. Eu înțeleg: profit, șmecherii etc. Am tăcut pentru că nu sunt adeptul scandalului, dar nu mai suport. Ne-a impiedicat cineva să lucrăm? Am fost la ministerul Transporturilor și am explicat că AMTB-ul nu are nici o treabă cu transportul local. Mi s-a promis că îl vor chema pe Oprescu și se va lua în discuție această problemă. Cine a amânat licitațiile de două ori? Eu! Nu poți să-ți bați joc de mediul privat! Transporatorii să nu se supere pe mine, pentru mine primordial este ca, între Ilfov și București să se circule cu un singur bilet, la un preț suportabil! Gata! Nu se mai poate! a concluzionat Marian Petrache.

Dezvoltare în etape

Dezbaterile au continuat cu intervenția directorului Ioan Dedu, care a susținut necesitatea conceperii și introducerii unui sistem public de transport integrat, cerință esențială pentru dezvoltarea economico-socială a localităților situate în zona de influență a Capitalei. Dedu a făcut referire la înfiinţarea unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), concentrată pe managementul metropolitan și în subordinea căreia să funcționeze o autoritate care să se ocupe de asigurarea unui transport integrat la nivelul zonei București-Ilfov. Potrivit lui Dedu, etapele dezvoltării zonei de mobilitate integrată, coordonată de nou înființata autoritate (sau de AMTB, deja existentă însă transferată la ADI) sunt:

Etapa 1 – București;

Etapa 2 – se adaugă liniile rutiere radiale convergente către Capitală, până la o distanță de 25-30 km (durata traseului, cca. o oră), inelul de cale ferată al Capitalei și linile rutiere care conectează localitățile din zone definite cu liniile rutiere radiale;

Etapa 3 – celor de mai sus li se adaugă liniile de cale ferată radiale convergente către Capitală până în orașele învecinate situate pe o rază de cca. 100-120 km, precum și liniile rutiere care conectează localitățile din zone definite cu stațiile de cale ferată și liniile rutiere radiale.