Alis Grasu, manager SABIF, prezintă membrilor ATOP Ilfov activatea serviciului pe care îl conduce, în anul 2017

Fiind un serviciu de urgență în așteptare, numărul de echipaje pregătite să intervină ar trebui să fie asigurat la vârful de solicitări, pentru ca timpii de răspuns să nu fie depășiți în nicio perioadă de timp

Unul dintre punctele importante de pe Ordinea de zi a celei mai recente întruniri a Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) Ilfov a vizat Serviciul de Ambulanță București – Ilfov (SABIF), managerul unității, dr. Alis Grasu, venind în fața membrilor ATOP cu raportul de activitate pentru 2017, dar și cu o serie de precizări suplimentare.

Articol apărut în nr. 393 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Managerul a ­răspuns, astfel, unor sesizări ale ilfovenilor, care au reclamat timpul prea mare de ajungere la solicitări a ambulanțelor ­SABIF, pe teritoriul județului. Remarcile au fost făcute în contextul în care ­SABIF funcționează de la sfârșitul anului 2009, prin reorganizarea Serviciului de Ambulanță București, a Stației Centrale de Transport Sanitar și Ambulanță Aeriană București și a Serviciului de Ambulanță Ilfov – care au fost desființate.

Așadar, pentru început, Alis Grasu a făcut referire la cele 2,5 milioane de locuitori deserviți, cu precizarea că lor li se adaugă un procent de minim 40% (încă 1 milion) reprezentat de persoane aflate în tranzit, studenți, cetățeni străini etc. Serviciul răspunde solicitărilor telefonice venite atât din partea populației, cât și a altor unități medicale, în medie de 2.094 apeluri/24 ore, (din care 1.275 cazuri sunt înregistrate pentru a fi rezolvate, restul reprezentând sfaturi medicale şi informaţii, convorbiri în conferinţă cu SMURD si alte agenţii). În caz de epidemii, pandemii, fenomene meteo extreme (caniculă, ger, viscol), sărbători legale,  numărul apelurilor creşte cu cca. 30%)

Referindu-se la resursa umană, medicul a vorbit, la nivelul anului trecut, despre un deficit de 50 de medici, 269 asistenți medicali, 358 am­bulanțieri, 36 operatori registratori-urgențe și un deficit de 94 de an­ga­jați pentru TESA și auxiliar. În total, un procent de aproape 46,35%. Iar acesta este direct proporțional cu populația normată statistic pentru București și Ilfov, în situație reală, deficitul depășind de fapt 55% din personal.

Și, chiar și în astfel de condiții, se lucrează cu și mai puțin personal – din cauza concediilor medicale sau de odihnă, recuperărilor, delegărilor, concediilor fără plată etc. Sau, și mai exact – personalul medical operativ este reprezentat de 98 de medici activi (din cei 103), 244 de asistenți, 381 de ambulanțieri, 79 de operatori reg.-urg. activi – în acest caz vorbind despre un deficit de personal operativ activ în teren față de normat de 47,95%.

SABIF dispecerizează în medie 95 de echipaje pe tură de zi, din care 85 de echipaje proprii și 10 echipaje ale serviciilor de ambulanță private, iar pe tura de noapte 83 de echipaje, din care 73 proprii.

80% din parcul auto a îndeplinit norma de casare

Ca resursă tehnică, la nivelul anului 2017, a fost vorba, pentru cele 13 substații de pe terito­riul județului Ilfov, de 2 ambulanțe la Pantelimon (de tip B1/B2 și B2), câte 3 ambulanțe, la Bragadiru (B1/B2 și B2), Brănești (B1/B2, A2), Chiajna (B1/B2, B2) și Snagov (B1/B2, A1), câte 4 ambulanțe la Chitila, Otopeni, Popești-Leordeni și Vidra – toate de tipurile B1/B2 și A1, 9 ambulanțe la Voluntari (2 de tip C, cele mai performante, care merg la intervenție și cu medic, 4 de tip B1/B2 și câte una din tipurile B2, AMD și A1 și câte 10 ambulanțe la substațiile din Buftea, Măgurele și Săftica (doar ultimele două fiind dotate cu câte o ambulanță de tip C). Acestora li se adaugă un total de 128 de ambulanțe la substațiile din Capitală.

În funcție de anul punerii în circulație, cel mai mare procent al parcului auto este reprezentat de anul 2007 (43%), după care urmează anul 2008 (19%). Însă există și ambulanțe mai vechi de 15 ani – și vorbim aici de un procent de aproape 7% pentru ambulanțe în activitate din 2001 sau de un procent de 4% pentru ambulanțe exploatate la maximum începând cu 2003. Cele mai noi ambulanțe au fost achiziționate în 2016 și reprezintă un procent de 1% din totalul parcului auto al SABIF.

O zi din 2018, la ora 20.00: 220 de cazuri în așteptare la Dispeceratul SABIF

Alis Grasu a vorbit despre dispeceratul SABIF și obișnuința cetățeanului de a suna la Salvare, pentru cazuri care, în fapt, sunt apanajul medicului de familie, care, în aceste situații primește din par­tea bolnavilor multă îngăduință, presiunea fiind pusă pe Serviciul de Ambulanță. Astfel, sunt cerute ambulanțe pentru înțepătură de căpușă, febră sau reacții post ex­tracții dentare, apeluri care sunt până la urmă onorate, însă după o prioritizare foarte atentă, situație în care apar timpi mari de ajungere la solicitări. Vorbind despre o zi oarecare a acestui început de an, zi în care s-au înregistrat, în total 1.214 cazuri/tura de zi/12 ore (12.02.2018), iar la ora 20.00, la Dispeceratul SABIF au fost înregistrate, potrivit medicului Alis Grasu, 220 de apeluri în aș­teptare, în condițiile prezentate anterior – deficit de personal și resursă auto învechită.

În 2017, la SABIF au fost primite 747.824 apeluri telefonice, din care pentru un număr de 393.650 cazuri SABIF a direcționat ambulanțe la adresele respective, în 219.634 cazuri persona­lul medical al SABIF a oferit informații și sfaturi medicale, 71.750 de apeluri au fost direcționate către ambulanțele private și 62.790 apeluri aflate în conferință au fost preluate de SMURD.

Ca distribuție a in­ter­vențiilor în intervalul zi/noapte, peste 64% dintre acestea au revenit turei de zi. Raportat la numărul de locuitori, în Ilfov, cel mai mare număr de intervenții ale ­SABIF, în cursul anului trecut, au fost în Voluntari (13.669 solicitări, la o populație de 65.392 locuitori. În 2.173 de cazuri a fost vorba de copii, iar restul cazurilor – adulți.), urmat de Bragadiru (cu 9.161 solicitări, din partea celor 46.482 de locuitori ai orașului).

În ceea ce privește asistența medicală de ur­gență la locul solicitării, la cele 322.522 de apeluri s-a intervenit prompt, iar 61,43% dintre pacienți au fost asistați și stabilizați la locul solicitării, fără a mai fi necesar transportul la spital.

Timpi medii

Timpul mediu de răspuns pe cele trei coduri – roșu, galben și verde – a fost, în 2017, în ordine – de 53 secunde (50 de secunde pentru pediatrie), 20 minute și 33 secunde și 25 minute și 42 minute.

Timpul mediu de ajungere la caz, de asemenea, în ordinea celor trei culori ale codurilor – a fost de 13 minute și 27 secunde, 37 minute și 49 secunde, respectiv o oră 19 minute și 32 secunde în cazul codului verde.

Important de reținut!

Pentru a avea un timp de ajungere mai bun, SABIF ar avea nevoie de mai mult personal operativ. Din cauza suprasolicitării per­sonalului medical operativ prin gărzi suplimentare, a amânării concediilor de odihnă, numărul zilelor de concediu medical ale personalului SABIF a fost, în 2017, de 915 zile/lună. La substațiile din Ilfov, în 2017, au fost 3.040 zile de concediu medical, iar de la începutul acestui an, deja s-au înregistrat 480.

Numărul medicilor co­­­­la­boratori a scăzut de la 90 în 1999, la 22 în decembrie 2017, din cauza modului de plată a orei de gardă care nu motivează activitatea în condiții grele. De obicei, medicii colaboratori sunt recrutați dintre medicii pensionari sau medici care nu sunt încadrați la alte unități medicale și nu au altă alternativă.

Pentru parcul auto, durata normală de func­ționare a unei am­bulanțe este de 6 ani! Așadar, pentru menținerea unui parc auto 100% func­țional este nevoie de un program permanent de achiziții de ambulanțe!