Orașul Pantelimon este recunoscut pentru multitudinea de proiecte educaționale sprijinite de Consiliul local și de primarul Marian Ivan. Inițierea acestor proiecte se datorează dascălilor dedicați educației copiilor, de la Școala gimnazială nr. 1, din oraș. Ei caută neîncetat soluții pentru a crește calitatea actului educațional și pentru a crește performanțele elevilor care învață aici.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 376, ediția print
În contextul acestor preocupări ale cadrelor didactice, luni, 6 noiembrie, la sala de sport a Școlii gimnaziale nr. 1, au fost lansate sesiunile din acest an a trei proiecte educaționale, care, și în anii trecuți, s-au dovedit a fi unele de succes. Cele trei proiecte, „Lumea copiilor” – un program „școală după școală” -, „Viitorul sunt eu” – cluburi pentru copii – și „Arta de a fi părinte” sunt programe sociale care se adresează atât elevilor cât și părinților din categorii defavorizate, dar și copiilor care își doresc să performeze. Toate proiectele sunt finanțate de Consiliul local al orașului Pantelimon.
Program social pentru 60 de elevi
Proiectul „Lumea copiilor” este un program social, care se adresează copiilor care provin din familii defavorizate, cum ar fi familii monoparentale, copii care au părinții plecați în străinătate, lăsați în grija bunicilor sau a altor rude, copii din familii cu venituri foarte mici și copii care vor să participe la acest program și care doresc să învețe. „Grupul țintă este reprezentat de 60 de elevi, 36 dintre aceștia din ciclul primar și 24 de la ciclul gimnazial. ”Vom constitui trei grupe de ciclu primar și două de gimnaziu. Anul acesta, la nivel de gimnaziu, intenționăm să formăm o grupă de copii cu performanțe, pe care-i vom pregăti mult mai intens decât nevoile lor – teme și sprijin. În acest program, încercăm să acordăm sprijin elevilor, în ceea ce privește temele și sarcinile de lucru. Programul se desfășoară în funcție de orarul școlii și, așa cum îi spune și denumirea, imediat după cursurile școlare, la învățământul primar, între orele 12.00 și 15.00, iar la cel gimnazial, între orele 13.00 și 16.00. Astfel, timp de 3 ore pe zi, ei vor lucra cu profesorii, cu cadre didactice bine pregătite, care le vor acorda sprijin la efectuarea temelor și sarcinilor de lucru. Totodată, toți copiii vor primi, zilnic, o masă caldă. Tot în cadrul acestui proiect se vor achiziționa și rechizite pentru elevi și ghiozdane complet echipate”, ne-a prezentat proiectul prof. Doinița Cîntă-Bine.
Încă 3 cluburi înființate
În cadrul proiectului „Viitorul sunt eu”, funcționează 11 cluburi: „Meșteșuguri”, coordonat de prof. Daniela Marin, „Artă japoneză” – coordonator prof. Doinița Cîntă-Bine, „Biodiversitate” – îndrumător prof. Constanța Corina Păun, directorul școlii, „Fenomene fizice” – condus de prof. Maria Ștefan, „Cetățenie activă” – coordonat de prof. Maria Stoica, „Teatru” – sub îndrumarea prof. Cristina Sin, „Sport” – coordonat de prof. Neculae Cîntă-Bine, „Pictură și serigrafie” – îndrumător prof. Cristina Șolalea, „Folclor” – prof. Loredana Maican, „Lectură pentru pitici” – prof. Andreea Murat și „Fotografie” – sub îndrumarea lui Florian Marin. Ultimele trei cluburi enumerate sunt noutăți, în cadrul proiectului. În fiecare club vor activa grupe de 12 elevi. Ei au fost atent selectați dintr-un număr mare de solicitanți, în urma unor probe. „Ne-am gândit să recurgem la abilitățile lor incipiente, urmând ca noi, profesorii să încercăm să le dezvoltăm și de ce nu, să-i îndrumăm către vocația pe care o prefigurează talentul lor. Iar pentru că participanții la aceste cluburi vor rămâne după programul școlar, vor primi ca gustare un sendviș destul de consistent și un fruct sau un desert”, a subliniat prof. Doinița Cîntă-Bine.
Copiii, îndemnați să citească
Clubul „Lectură pentru pitici” se adresează elevilor din ciclul primar. Aici, copii vor citi povești, pe care vor trebui apoi să le repovestească, cu cuvintele lor, și vor ilustra prin desene aceste lecturi. „Am înființat acest club pentru că, în prezent, există o problemă cu lectura. Copii preferă să-și culeagă informațiile din mediul online, de pe internet – mai ales cei din ciclul gimnazial – și mai puțin să pună mâna pe-o carte, s-o răsfoiască, să pătrundă în tainele literaturii și astfel să-și îmbogățească vocabularul. Îi vom duce pe elevi și la biblioteca școlii, care deține în jur de 30.000 de volume, unde există și o minisală de lectură. Sunt elevi care merg la bibliotecă, însă nu toți, din păcate”, ne-a precizat prof. Doinița Cîntă-Bine..
Comunicare mai bună între copii și părinți
Proiectul „Arta de a fi părinte” părinte s-a înfiripat în urma experiențelor cu care s-au confruntat cadrele didactice în domeniul relațiilor dintre copii și părinți. Pentru că, nu-i așa, a fi un părinte bun este, fără doar și poate, o artă. Deja, acest program inițiat de dascălii școlii din Pantelimon a ajuns la cea de-a treia ediție. „Programul se adresează, de asemenea, părinților din categorii sociale defavorizate. Pentru că exact în sânul acestor categorii sociale apar problemele. E un proiect pentru părinți, dar nu numai pentru aceștia, pentru că există sesiuni de consiliere împreună cu propriii copii. Aceste sesiuni de consiliere, câte una pe săptămână, sunt susținute de psihologul școlii noastre, doamna Sanda Săceanu și durează 3 ore. Abordăm teme foarte importante, cum ar fi abandonul școlar, în primul rând, și insuccesul școlar. Sunt și cazuri de părinți care au probleme cu copiii lor, probleme de comunicare, mai ales, și încercăm astfel să îmbunătățim această comunicare părinte-copil-școală. Așadar, ne adresăm, în primul rând, părinților ai căror copii au anumite probleme. De asemenea, la sfârșitul fiecărei luni, părinții primesc un pachet cu alimente de bază”, ne-a spus prof. Doinița Cîntă-Bine.