Învățătorii ilfoveni au avut ocazia de a beneficia de un schimb valoros de experiență datorită unui nou cerc pedagogic desfășurat pe 11 aprilie, într-un cadru special, la Palatul Știrbey, cu tema ”Activitățile extrașcolare/extracurriculare-oportunitate de contextualizare a învățării”, organizat de Școala Generală nr. 2, prin directorul Viorel Găișteanu.

Articol apărut în nr. 399 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

O șansă în plus pentru doamnele învățătoare de la clasele zero și până la clasa a patra de a socializa pe teme profesionale, de a își împărtăși experiențele profesionale. De remarcat că la eveniment au participat și 25 de studenți ai Universității București, care se pregătesc să devină învățători. Un bun prilej și pentru viitorii dascăli de a vedea care este viața reală a profesorului și faptul că un profesor nu muncește doar în clasă. În această zi, tinerilor li s-a reiterat faptul că a fi profesor este o activitate mult mai complexă, în care trebuie să fii foarte implicat. O activitate importantă, așadar, de cerc pedagogic pe zona Centru Buftea, centru care cuprinde toate școlile din orașul Buftea, respectiv Școala Gimnzială nr. 1 Mogoșoaia, Liceul 1 Periș, Școala 2 Brădulești Periș și Școala Gimnazială nr. 1 Ciolpani.

Elemente noi pe care învățătorii să le poată aplica

”Este un eveniment fericit, având în vedere că s-a putut desfășura ­într-un alt cadru decât școala, pentru că se lega foarte bine de tema noastră, la Domeniul Știrbey. La cercurile pedagogice avem o temă pe care o dezbatem, care ține de activitatea profesională, și încercăm să aducem elemente noi pe care colegii învățători să le poată aplica. Apoi, în activitatea desfășurată la clasă, să împărtășim din experiențele noastre, cum s-a văzut în exercițiul de deschidere, când învățătorilor li s-a solicitat ca, în pereche, să își povestească activitatea cea mai plăcută cu elevii”, ne-a declarat prof. inspector școlar, prof. Nicoleta Stănică.

”Dacă vrei soare, așteaptă răsăritul/Dacă vrei curcubeul, așteaptă ploaia/Dacă vrei zăpadă, așteaptă iarna/Dacă vrei să fii copil, zâmbește”, așa și-a început discursul inspectorul școlar Nicoleta Stănică, pentru a atrage atenția că zâmbetul de pe fața dascălilor nu trebuie să lipsească niciun moment în fața copiilor, pentru ca astfel acesta să poată veni cu bucurie la școală.

De fiecare dată la aceste cercuri pedagogice, prof. Nicoleta Stănică vine cu un segment de formare pentru profesori, în care aduce elemente noi, pe care mai departe aceștia le gândesc, le pot îmbunătăți. Dacă vor, le pot schimba pentru activitățile de la clasă. Oricum ar fi, dascălii au un punct de plecare, idei noi. ”Încercăm să păstrăm legătura cu instituții care au același domeniu de interes ca și noi și care se pot implica și pot veni cu idei. Lăsăm libertate deplină de acțiune și de idei cadrelor didactice”, ne-a spus inspectorul școlar.

În Ilfov, pe zona de nord, funcționează patru cercuri pedagogice, toate având aceeași temă, iar la toamnă, la consfătuiri, profesorii se vor întâlni, își vor împărtăși experiențele, astfel încât, din nou, vor învăța unii de la ceilalți.

Școală – comunitate, ca o echipă

”Este foarte important de subliniat că trebuie să funcționăm școală – comunitate ca o echipă, în interesul copilului și al dezvoltării lui, mai ales în comunitățile mai mici cum sunt orașele, satele din județul Ilfov. Sunt comunității care au câte o singură școală și atunci relația este mult mai apropiată între dascăli și atunci este un prilej să se cunoască și primăriile să înțeleagă cu ce se confruntă profesorii, care este specificul muncii lor și de fapt care este obiectivul, o nație educată și niște copii care să meargă cu plăcere la școală. Această activitate s-a desfășurat cu sprijinul Primăriei orașului Buftea care ne-a facilitat accesul în acest domeniu. Vedeți foarte bine că locul în care ne aflăm este un loc extraordinar de frumos, dar fără implicarea comunității nu puteam să venim astăzi aici. Colegii de la Școala Generală nr. 2 au ales acest loc pentru că el se pretează extraordinar cu tema cercului nostru și atunci nu ar fi fost posibil fără ajutorul primăriei Buftea. Eu zic că așa trebuie să se desfășoare lucrurile într-o comunitate care știe și a înțeles că educația este foarte importantă”, a spus Nicoleta Stănică.

Viceprimarul orașului Buftea, Alexandru Vaida, a declarat la rândul său: ”Tema supusă dezbaterii este o temă generoasă care nu trebuie să lipsească niciunui om și niciunui popor. Un popor care este educat, este un popor, demn, liber, puternic. Un popor care nu a trecut prin faza de educație, în mod spontan, va involua, nu va evolua. Dacă nu faci efortul necesar cunoașterii și înțelegerii, timpul nu rezolvă lucrurile și se strică. Doresc să mulțumesc tuturor colegilor mei, eu fiind profesor de fizică, pentru sacrificiul și dedicația pe care le fac în acest scop nobil de creștere a copiilor și de educare a lor, după care ne autoeducăm și noi în interacțiune cu ei. Creșterea se face pe tot parcursul vieții și nu se oprește niciodată”.

Dacă în prima parte a evenimentului învățătorii au avut posibiltatea de a afla și de a schimba idei legate de modul în care își desfășoară activitățile extrașcolare și extra­curriculare, în a doua parte ei au experimentat la propriu, în natură, câteva formule de activități interactive practicate în excursii și tabere, sub atenta monitorizare a Aso­ciației ”Clubul Turistic Ecologic MONT-DELT-MAR”. Dascălii au discutat despre cât de important este să vadă cum se întâmplă astfel de activități la școală și rolul pe care profesorul îl deține în cadrul lor.

”Le-am propus învățătorilor și un jurnal al activității, pentru că, de foarte multe ori, se desfășoară activități extraordinar de interesante sau atractive și plăcute copiilor, însă ei nu sunt puși în situația de a conștientiza ce se întâmplă și de a analiza activitatea respectivă. La final, copilul spune: a fost frumos, mi-a plăcut. Ideea este că profesorul trebuie să creeze un context cu ajutorul căruia să îl pună pe copil în situația de a gândi ce face la activitatea respectivă și de a trece prin propriul filtru ce se întâmplă cu el în activitatea respectivă. De fapt, copilul trebuie ajutat să își construiască obiective pentru ca apoi să se vadă dacă i-au fost satisfăcute așteptările. Poate profesorul a făcut activitatea, dar nu i-a dat copilului ocazia să o ducă în plan personal și să o gândească și să o analizeze. Se poate astfel constata, la final, dacă activitatea respectivă se potrivește clasei”, a explicat prof. Nicoleta Stănică.