@ Elevii au șansa de a-și folosi abilitățile și cunoștințele în situațiile din viața reală a comunității

⬤ Astfel, fiind vorba de o învățare pe baza experiențelor personale, vorbim de o învățare mai profundă, iar elevii devin mai curioși în legătură cu problematicile pe care le trăiesc în comunitate

 

În cadrul evenimentului Zilele Porților Deschise la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, Direcția ID-IFR, la Liceul Tehnologic ”Barbu A. Știrbey” din Buftea și la Genesis College, București au avut loc, săptămâna trecută, activități interesante, cu tema ”Pedagogii de tip service learning/învățarea prin servicii, oportunitate de construire a unor comunități de învățare”. Liceenii s-au bucurat de prezența câtorva studenți de la specializarea Pedagogie, anul II și studenți din Grecia, Italia și Spania aflați în mobilitate în țara noastră, în cadrul programului Erasmus, și, împreună, au avut ocazia discute modalități de implementare a învățării prin servicii.

Concret, pedagogiile de tip service learning/învățarea prin servicii reprezintă o metodă experienţială de predare prin care competențele sau conținuturile abordate în sala de clasă sunt folosite pentru a rezolva o nevoie reală, ce permite elevilor să aibă inițiativă, să reflecteze asupra schimbărilor pe care le pot produce în comunitate, demonstrând cunoștințe și abilitățile dobândite.
La Liceul ”Barbu A. Știrbey”, gazdele – elevi din clasele a X-a și a XI-a, profilul Pedagogic, specializarea Învățător-educator, coordonați de prof. Mariana Mirela Nica și studenții oaspeți, dar și doi elevi voluntari de la Colegiul Național ”Ion Luca Caragiale”, au avut ca obiectiv principal al activității creșterea gradului de conștientizare a relației învățare-comunitate și construirea unor comu­nități de învățare. În prima parte a acțiunii, prof. Mariana Mirela Nica a condus activitatea comună de autocunoaștere, conștientizare de sine și reflectare asupra imaginii de sine percepute de către partenerii sociali prin artă, iar elevii și studenții s-au descoperit pe sine și au împărtășit unii altora lucrările realizate. Cea ­de-a doua parte a activității, condusă de lector universitar dr. Beatrice Almășan, a vizat tema: ”Elaborarea proiectului de Service-learning” desfășurată în curtea liceului buftean, în grădina pedagogică. S-au îmbinat, astfel, activitățile outdoor cu conținuturile științifice, astfel încât obiectivul de învățare a fost atins. La final, Direcția ID – IFR CREDIS, cea care s-a asigurat de confortul și siguranța studenților străini și români pe traseul București – Buftea și București – locații Genesis, a donat Liceului ”Barbu A. Stirbey” cărți specifice profilului pedagogic.
Metode variate de predare, adaptate nevoilor de dezvoltare
În ziua petrecută la grădinița și școala gimnazială din cadrul Genesis College, participanții au avut de descoperit metoda ”KIPINA” în predare, care pune accent pe distracție și imaginație, și au discutat împreună cu cadrele didactice despre importanța formării inițiale și continue. Au fost analizate informații cu privire la desfășurarea acestui gen de activități – de la identificarea nevoilor în comunitate, la discutarea și implementarea ideilor. În plus, studenții au avut ocazia să participe la ore, unde au putut vedea implementarea unor variate metode de predare și învățare bazate pe tehnologie, interactive și adaptate intereselor și nevoilor de dezvoltare ale copiilor. Cadru educațional a fost îmbogățit de prezența elementelor specifice unei școli internaționale, oferind o altă perspectivă asupra diversității culturale și practicilor educaționale internaționale.