La Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau”, din Brănești, a avut loc săptămâna trecută o activitate deosebită, a doua în cadrul parteneriatului româno-olandez pentru educație agricolă, semnat în toamna anului trecut, o ințiativă strategică a Ministerului Agriculturii, Naturii și Calitătii Hranei din Olanda, derulată prin intermediul Ambasadei Olandei la București și a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale din România (MADR).
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 491, ediția print
România și Olanda au încheiat un parteneriat cu durata de 5 ani pentru dezvoltarea educației agricole, iar prin acest acord, câteva liceele agricole românești selectate ca reprezentative pentru regiunea lor beneficiază de sprijin din partea unor instituții de învățământ din Olanda. Cele două state desfășoară, în cadrul parteneriatului, proiecte comune, schimburi de experiență și transfer de know-how pentru o agricultură sustenabilă. Liceele din România au astfel oportunitatea de a învăța și de a identifica sugestii și soluții inspirate din bunele practici ale sistemului de învățământ agricol olandez. Tema abordată în activitatea de la Brănești (una dintre cele 10 stabilite ca fiind importante pentru analiză în cadrul parteneriatului) a fost: ”Modele moderne de învățământ profesional pentru liceele tehnologice cu profil predominant agricol” și a cuprins sesiunea de instruire asupra modelelor de cooperare pentru succesul progamelor de educație în liceele agricole, experiențe privind organizarea învățământului vocațional agricol și sesiunea de dezbateri asupra barierelor și/sau a elementelor favorabile atingerii modelului optim pentru orele de practică pentru liceele agricole din România, în actualele condiții, cu accent pe sistemul dual de educație și colaborarea cu mediul privat.
De ce ”Cezar Nicolau”, pentru Sud?
”Suntem singura COMUNĂ din Europa cu patru licee. Am putea chiar să ne numim «centru preuniversitar», iar «cheia succesului» o găsiți la Liceul «Cezar Nicolau». De ce? Pentru că suntem «Școală Europeană» – titlu obținut pentru a doua oară, distincție care expiră anul acesta, însă pentru care vom depune o nouă aplicație; suntem «Școală Ambasador a Parlamentului European»; suntem singura «Eco-Școală» din județul Ilfov și suntem, de acum, singurul liceu tehnologic din județ selectat pe lista celor 58 de licee beneficiare ale Legii 57/2019 pentru completarea Legii Educației Naționale 1/2011, conform Ordinului 4215/296/2019 pentru apobarea listei liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol.
Mai mult, până la sfârșitul acestui an școlar, liceul nostru își va schimba înfățișarea în și mai bine, după ce, de la 1 aprilie vom intra în reabilitare totală. Proiectul de reabilitare și eficientizare termică și încă un proiect pentru realizarea unor ateliere-școală sunt depuse de Primăria Brănești, iar dacă mă refer doar la primul proiect, vă spun că este vorba de un buget total de aproximativ 9 milioane de lei, din care eligibile sunt 7 milioane de lei. Așadar, Consiliul Local Brănești asigură diferența. Am încercat împreună cu proiectanții și comunitatea locală să concepem un climat mai prietenos pentru școală. Holurile și sălile de clasă vor fi mai deschise, mai atractive pentru elevi. Va fi, de asemenea, reabiliată cantina școlii, în proiect nefiind însă prinse ca fonduri eligibile cheltuielile cu dotarea acesteia (dar pentru acest lucru am depus la Ministerul Agriculturii programul de investiții). Mi-aș fi dorit să am, pentru programul de dotare cantină, 627.000 lei, dar, am primit anul acesta, ca toți ceilalți, deocamdată pe hârtie, 175.000 lei. Sperăm să primim și diferența, la o viitoare rectificare bugetară. În proiectul de ateliere-școală vorbim despre propuneri pentru un atelier de lăcătușerie, o seră didactică în curtea școlii, un atelier mecanic.
În aceeași incintă a școlii noastre avem internat și cantină. În internat avem circa 300 de locuri, avem sală de sport reabilitată în 2013, utilizată atât de elevii școlii, cât și de comunitatea locală, avem o sală multimedia unde lucrează «ambasadorii juniori» și avem parteneriate foarte bune cu agenți economici importanți, iar aici am să fac referire doar la colaborările strict din domeniul «agricultură», pentru că noi avem mult mai multe calificări profesionale în școală. Stagiile de pregătire practică le desfășurăm în țară sau în Europa, prin programele Erasmus. În trei ani de zile, am avut 181 de mobilități. Am făcut aici doar o scurtă, scurtă prezentare, iar concluzia este una singură: cheia succesului este alături de noi!”, a declarat în deschiderea lucrărilor, Marinela Culea, directorul Liceului ”Cezar Nicolau” și coordonator regional tehnic (pentru zona de Sud) în parteneriat.
Viziuni care inspiră
”Vom auzi aici despre abordări și viziuni care ne pot inspira. Vom avea un dialog foarte deschis despre nevoile, aspirațiile, viziunea dumneavoastră în ceea ce privește acest proces de reformare a educației agricole din România”, a anunțat Florentina Nanu, Business Development Group, reprezentant al punctului de contact local pentru parteneriatul româno-olandez. Printre participanții la aceste discuții s-au aflat, evident, partenerii olandezi, manageri și cadre didactice de specialitate din 14 licee agricole din regiunea de Sud a țării, Cristina Petre Ghiță, inspector general adjunct – Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Adrian Bărbulescu, Ministerul Educației – Direcția de Învățământ Liceal și Profesional, Gheorghe Lăcătușu, Ministerul Agriculturii, reprezentanți ai Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, ai mediului de afaceri, ai liceelor cu profil agricol din Olanda.
Experiența olandeză – model educațional agricol
”Ne bucurăm că beneficiem în cadrul acestui parteneriat de expertiza olandeză. Am început azi cu dumneavoastră, cu județele din Sudul țării, după care vom continua cu alte zone ale țării. Ne dorim eficiență de la aceste instruiri și vrem să profităm din plin de experiența colegilor olandezi, care doresc și au plăcerea să ne împărtășească experiența domniilor lor, din felul în care își organizează programele de practică, ce înseamnă relația fermier/companie – școală – administrație publică/ministerele de resort, și de aceea aș dori o dezbatere interactivă, în urma cărereia să tragem o serie de concluzii”, a subliniat, la rândul său, Gheorghe Lăcătușu.