Legea care transpune Directiva UE cu privire la fabricarea și vânzarea produselor din tutun a fost promulgată de președintele Iohannis. Astfel, punerea pe piaţă a ţigărilor și a tutunului rulat cu aromă caracteristică, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri sau vanilie, va fi interzisă.

Legea stabilește condiţiile pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a celor conexe, în scopul preluării în legislaţia naţională a reglementărilor europene și internaţionale promovate pentru reducerea consumului de tutun, îndeosebi în rândul tinerilor. În termen de 30 de zile de la de la data intrării în vigoare a legii, Guvernul va pune de acord toate actele sale de punere în aplicare cu dispoziţiile prezentei legi.

 

Legea reglementează și emisiile

Actul normativ introduce noi condiţii privind ingredientele utilizate în fabricarea produselor din tutun, inscripţionarea și prezentarea produselor din tutun, trasabilitatea, elementele de securitate și comerţul transfrontalier la distanţă cu produse din tutun și conexe. În plus, sunt reglementate și nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotină și monoxid de carbon. „De asemenea, va fi interzisă punerea pe piaţă a tuturor produselor din tutun care conţin aditivi speciali, precum vitamine, cafeină, taurină și creează astfel impresia că un produs din tutun are un efect benefic asupra sănătăţii sau că prezintă riscuri mai mici pentru aceasta, dar și a celor care conţin arome în capsule, filtru sau în alte caracteristici tehnice”, preciza guvernul, în calitate de iniţiator al proiectului.

 

Se modifică și etichetarea

 

Noile etichete vor trebui să conţină un avertisment general „Fumatul ucide”, și un mesaj de informare „Fumul de tutun conţine peste 70 de substanţe care cauzează cancer”, fiecare pe 50% din suprafaţa laterală, avertismente de sănătate combinate, formate din text, poză și număr de telefon la care se pot obţine informaţii despre metodele de renunţare la fumat pe ambele feţe, în partea superioară, pe 65% din suprafaţă, iar avertismentul poate fi mutat sub timbrul fiscal, astfel încât marca să rămână sub avertisment.