La sediul Consiliului Județean Ilfov (CJI) a avut loc întâlnirea lunară a Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) a județului, condusă de Rizia Tudorache, președinte ATOP Ilfov și vicepreședinte CJI, subiectul principal pe Ordinea de zi a discuțiilor fiind măsurile ce se impun pe perioada campaniei electorale și alegerilor europarlamentare, care vor avea loc în luna mai, astfel încât acestea să se deruleze fără incidente și în deplină legalitate.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 455
Membrii ATOP au semnalat reprezentanților Inspectoratului de Poliție Ilfov că, la Voluntari, tinerii care strâng semnături pentru candidații la europarlamentare ale anumitor formațiuni politice sunt ”șicanați” de Poliția Locală, instituție sub autoritatea Primăriei. S-a remarcat, în acest context, că preverile legale în domeniu nu sunt extrem de precise, motiv pentru care Jandarmeria și Poliția ilfovene au solicitat Biroului Electoral Județean/Autorității Electorale Permanente să vină cu o serie de precizări care să rezolve diferitele probleme care au apărut deja sau se vor ivi pe timpul campaniei electorale sau pe timpul procesului de votare, în teren. Reprezentantul jandarmilor ilfoveni – col. Bogdan Enescu – a adăugat, în context, că așteapă alocările bugetare (după aprobarea recentă a bugetului de stat) pentru a-și bugeta corect echipele/dotările/intervențiile pentru asigurarea unui climat de ordine, fără incidente, pe toată perioada alegerilor și pregătirii acestora. La rândul său, inspectorul șef al IPJ Ilfov, Doru Marius Iacobuș, a adăugat că nu există până acum sesizări legate de evenimente deosebite petrecute în perioada de ”pre-campanie” electorală și a explicat că, în această perioadă, Poliția ilfoveană este extrem de conectată asupra asigurării președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene de către România, fapt care implică vizita unor delegații importante la noi în țară, evenimente pentru care se impun măsuri sporite de securitate etc. ”Să elaborați la timp toate planurile de intervenție, astfel încât să avem liniște în județ!”, le-a recomandat Rizia Tudorache, primind, la rândul său, asigurări că, la fel ca în alți ani, alegerile se vor desfășura în siguranță, fără incidente!
Atenție la incendiile de vegetație!
În continuarea discuțiilor, inspectorul șef al ISU București – Ilfov (ISUBIf), Orlando-Cătălin Șchiopu a atras atenția, alături de subprefectul județului, Laurenția Georgeta Tortora, asupra unei situații deosebite la nivelul județului: incendiile de vegetație care s-au înmulțit considerabil în această perioadă. Spre exemplu, în lunile ianuarie și februarie 2019, au fost centralizate la nivelul ISUBIf aproape 400 de intervenții ale pompierilor. Într-un sfert din numărul acestora a fost vorba de incendii de vegetație. Dintre acestea, 85 s-au produs în luna februarie 2019. Aici trebuie adăugat și faptul că, în perioada menționată au existat numeroase avertizări meteorologice pentru vânt puternic, context care a făcut misiunea pompierilor mai grea, iar pericolul de propagare la case sau anexe gospodărești a fost mai mare. Pentru evitarea producerii acestor tipuri de evenimente, reprezentantul SABIf a vorbit despre implicarea autorităților locale – prin patrule ale polițiilor locale – care să reamintească oamenilor că utilizarea focului deschis în locuri cu pericol de incendiu şi pe timp de vânt este interzisă; arderea se poate realiza doar în locuri special amenajate, cu respectarea măsurilor ce se impun pentru împiedicarea propagării focului la vecinătăţi; supravegherea arderii este obligatorie, precum şi stingerea jarului, după terminarea activităţii; utilizarea focului deschis la distanţe mai mici de 40 m faţă de locurile cu pericol de explozie (gaze şi lichide combustibile, vapori inflamabili, explozivi etc.), respectiv de 10 m faţă de materiale sau substanţe combustibile (lemn, hârtie, textile, carton asfaltat, bitum, ulei etc.) este interzisă; este necesară asigurarea mijloacelor tehnice pentru stingerea de îndată a focului (rezervor cu apă, nisip, găleţi, lopată, sapă, cazma) sau responsabilizarea adulţilor în ceea ce priveşte jocul copiilor cu focul şi accesul acestora la sursele de foc (chibrituri, brichete, lumânări, lămpi cu gaz etc).
Mai puține furturi din locuințe
Raportul IPJ Ilfov pentru luna februarie 2019 a arătat, în schimb, că destructurarea recentă a unei echipe ”tradiționale” de hoți, ”specializată” pe furt de bijuterii și bani din locuințe, a dus la scăderea fenomenului infracțional cu 50%, pe raza județului. Potrivit inspectorului șef Doru Iacobuș, aproape toți membrii grupării au fost arestați (aproximativ 12 persoane), iar unul dintre ei a murit în timpul capturării.
Celelalte date statistice ale IPJ Ilfov au indicat, pentru a doua lună din an, 7 infracțiuni contra persoanei (dintre care 3 violuri, cu autor necunoscut – AN), 295 infracțiuni contra patrimoniului (furturi – 228, din care 116 cu AN), 169 de alte infracțiuni de natură judiciară (cele mai multe – 68 – lovituri sau alte violențe, dintre care 6 cu AN), 15 infracțiuni de natură economică, dintre care 5 cazuri de contrabandă, 10 infracțiuni la regimul armelor, munițiilor, materialelor nucleare, materiilor radioactive, explozive și substanțelor toxice și puțin peste 100 de evenimente la regimul circulației și infracțiuni contra siguranței circulației pe drumurile publice. În acest caz, cele mai mari cifre sunt pentru accidente rutiere soldate cu rănire ușoară de persoane – 44, apoi, pentru conducerea autovehiculului sub influența băuturilor alcoolice – 18, fără permis de conducere – 15 sau cu permisul suspendat/reținut – 11. Au fost înregistrate, din păcate, și două accidente rutiere soldate cu persoane decedate.
Legat de acest ultim aspect, din nou, ca la aproape fiecare ședință ATOP Ilfov, președintele Autorității, Rizia Tudorache, a vorbit despre deficiențele ”din curtea” Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – pornind de la lucrări nesemnalizate sau executate prost, lipsa marcajelor, lipsa sensurilor giratorii etc. Din nou, Tudorache a recomandat polițiștilor de la Rutieră să țină cont, în cazul producerii de accidente pe drumurile publice, și de starea infrastructurii și, unde este cazul, să fie menționată și în procesul verbal ca posibil factor generator. Doar astfel, cei care au avut de suferit din pricina drumurilor se pot îndrepta, pentru despăgubiri, către CNAIR.