DCIM100MEDIADJI_0735.JPG

Mijloacele de transport au fost achiziționate, iar construcția terminalului care va facilita gararea acestora și încărcarea electrică, prevăzut cu stații de încărcare și două posturi trafo, dispecerat, atelier mecanic, spălătorie și clădire administrativă capată contur și se intenționează finalizarea lucrărilor până la 31 decembrie 2024

Lucrările pe șantierul punctului terminal al autobuzelor electrice care vor deservi integral transportul public de călători din orașul Chitila avansează vizibil. Iar edilul localității, Emilian Oprea, ne-a dezvăluit că își dorește ca, la sfârșitul acestui an, toate cele 35 de autobuze electrice achiziționate de administrațiile locale Chitila și Mogoșoaia și date în custodie Ecotrans STCM, operatorul de transport public aflat în subordinea Consiliului Local Chitila și Consiliului Local Mogoșoaia (23 de autobuze cumpărate de Chitila și 12 de Mogoșoaia) să fie în traseu. Mai mult, administrația orașului Chitila intenționează să mai achiziționeze 21 de autobuze electrice și, de asemenea, să înființeze o linie nouă pe ruta Chitila – Mall Băneasa, dar și o linie internă care să acopere mai bine zonele locuite.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 725

Pentru a face posibil acest lucru, CL Chitila a identificat și pus la dispoziție un teren în suprafață de 14.643 mp, unde se vor amplasa punctele de încărcare electrică a autobuzelor: 35 de stații lente și 8 stații rapide, în cadrul amenajării, cu o capacitate de parcare de 39 de autobuze și 18 automobile, urmând a fi realizate aici și o clădire administrativă pentru birouri și dispecerat, o clădire destinată asigurării mentenanței autobuzelor (atelier mecanic cu spațiu de lucru pentru 4 autobuze) și o spălătorie pentru autobuze (capacitate 2 autobuze, plus instalații și echipamente de spălătorie). Apa uzată folosită pentru spălare va putea fi stocată, filtrată, recirculată în sistemul de spălare, pentru a reduce costurile de operare și, tot pentru spălare se va putea folosi ”apa gri” – provenită din alte surse. De asemenea, structura din zona stațiilor de încărcare permite montarea de panouri fotovoltaice – o altă sursă se reducere a costurilor de operare.

Clădirea administrativă, care include și dispeceratul, realizată pe un nivel, va cuprinde recepţie service, birouri, sală de ședințe, sală de mese, vestiare, ateliere, magazie piese schimb, grupuri sanitare pe sexe, grup sanitar pentru persoane cu dizabilități, centrală termică şi o zonă rezervată unui acces la etaj la o eventuală supraînălţare.

În clădirea spălătoriei se vor realiza posturi de spălare dimensionate corespunzător pentru gabaritul modelului de autobuz ales, iar aceste posturi de spălare vor fi prevăzute cu sistem de colectare a apelor uzate (canal cu sifon, rigole, etc).

Iar atelierul mecanic sau clădirea halei de mentenanță, construită pe un singur nivel de înălțime estimată la cornișă de 10,85 m, va avea o structură de rezistență din stâlpi și grinzi din beton armat, prefabricate. Închiderile perimetrale ale halei vor fi din panouri metalice tip sandviş, din tabla cutată din oțel zincat la cald și cu termoizolație la mijloc din spumă poliuretanică rigidă. Ferestrele se vor monta în treimea superioară a pereților, iar pentru realizarea admisiei de aer în timpul ventilației sau al desfumării în caz de incendiu, se vor prevedea grile de admisie aer. Se vor prevedea porți secționale industriale, de 4 x 4,5 m, pentru accesul autobuzelor în clădire, aceasta urmând a fi prevăzută cu zone de servisare (canale) și echipamente specifice pentru asigurarea mentenanței.

Flotă modernă și un transport nepoluant

Reamintim că, la sfârșitul anului 2023 au fost recepționate cele 35 de autobuze electrice achiziționate de cele două adminstrații locale amintite, dintre care 6 sunt deja în traseu, pentru a înlesni transportul public al chitilenilor. Printre campionii județului Ilfov la atragerea de fonduri europene, UAT Chitila a reușit achiziționarea celor 23 de autobuze electrice prin proiecte cofinanțate din fonduri europene, în cadrul POR 2014-2020.

”Un pas important, într-o zonă de maxim interes pentru locuitorii orașului nostru în ceea ce privește transportul urban. Autobuzele electrice au venit la pachet cu o serie de avantaje pentru cetățenii care folosesc mijloacele de transport în comun, iar inițiativa de a achiziționa mijloace de transport ecologice și sustenabile reprezintă un pas important în direcția îmbunătățirii calității vieții noastre și a protejării mediului înconjurător. Nu suntem primii, dar suntem printre primii din zonă care am achiziționat autobuze electrice noi, pentru a ne crea o flotă de transport modernă, capabilă să răspundă nevoilor concetățenilor noștri de a călători cu mijloace de transport confortabile, silențioase și nepoluante. Vrem să facem din Chitila un oraș verde, cu un design urban plăcut și mai aproape de ceea ce locuitorii orașului își doresc. Gândim trasee care să satisfacă toate nevoile cetățenilor, să realizăm legături importante în zona metropolitană, în cazul nostru – cu zona comercială Băneasa. Am convingerea că vom alege cu toții să folosim mai des transportul public, renunțând la a mai circula atât de des în mașinile personale, reducând astfel aglomerația în trafic. Și, un alt element important este legat de costurile de operare – semnificativ mai mici în cazul autobuzelor electrice. Optimizând cheltuielile, de la 2,3 lei la 0,7 lei/km – avem posibilitatea să alocăm resurse pentru a satisface alte nevoi ale comunității. Este evident că această tranziție spre autobuze electrice va contribui la creșterea calității vieții în orașul Chitila”, a punctat primarul Emilian Oprea.

Serviciului de transport public cu autobuzele electrice achiziționate   se va realiza pentru traseele Păcii (Bd-ul Preciziei) – Chitila (Pasaj CFR), 25 stații/sens, circa 11 km, Străulești – Chitila (Pasaj CFR), 13 stații/sens, circa 8 km, Gara Chitila – Str. Islaz – Str. Nichita Stănescu – Mogoșoaia, 26 stații; circa 12 km, Chitila – Mogoșoaia – Centrul Comercial Băneasa, 26 stații, circa 14 km.

În fapt, o dezvoltare durabilă a mobilității urbane

Edificarea punctului terminal de capăt autobuze electrice (autobaza cu stații de încărcare) pentru transportul public interurban nepoluant contribuie la atingerea obiectivelor generale de dezvoltare durabilă a mobilitații urbane descrise în strategiile naționale și anume:

l scăderea frecvenței utilizării autoturismelor personale,

l reducerea traficului auto în anumite zone aglomerate de traficul de tranzit,

l utilizarea transportului public nepoluant, de înaltă calitate si eficiență,

l creșterea atractivității transportului public și alternativ din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs,

l reducerea emisiilor de echivalent CO2.

Realizarea investiției va avea un impact favorabil la nivelul arealului deoarece se vor realiza minimum următoarele deziderate:

l confort minimal pentru personalul operator al flotei de autobuze electrice;

l confort minim pentru călători prin amenajarea unui spațiu dedicat pentru realizarea/menținerea curățeniei mijloacelor de transport cu emisii zero,

l creșterea siguranței circulației mijloacelor de transport în comun prin amenajarea spațiului de mentenanță, care contribuie la: micșorarea timpilor de indisponibilitate a mijloacelor de transport din motive minore și menținerea unui confort al călătorilor din punct de vedere al aglomerației conform traficului preconizat/pentru care a fost dimensionată flota de autobuze electrice,

l asigurarea unui spațiu (în incinta terminalului) sigur în vederea garării și alimentării cu energie electrică a autobuzelor,

l creșterea mobilității urbane prin amenajarea dispeceratului, în vederea gestionării flotei,

l scăderea timpilor de așteptare și implicit creșterea atractivității transportului public și alternativ din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs.