Pornind de la motto-ul ”Împreună să-nvățăm/Inima s-o bucurăm/ În haine de sărbătoare/ Să trăim cu mic, cu mare”, la Căminul Cultural Brănești a avut loc, săptămâna trecută, cercul pedagogic al cadrelor didactice din grădinițele arondate Centrului Metodic Pantelimon (5 unități școlare cu structurile lor, din localitățile Pantelimon, Cernica, Brănești, Găneasa și Dobroești). Evenimentul a fost organizat de Grădinița ”Rița-Gărgărița” din Brănești, iar tema aleasă a fost ”Patrimoniul viu în curriculum pentru educație timpurie”.

Activitatea susținută de prof. înv. preșcolar Gațe Andreea Alina s-a desfășurat pe scena Căminului cultural Brănești, la aceasta participând grupa mijlocie de copii, condusă de prof. Gațe Andreea Alina și prof. Zamfir Cristina, respectiv grupa mare – coordonată de prof. Grigore Maria Magdalena. Micuții au fost încântători, îmbrăcați în port popular și, la fel ca ei – toate cadrele didactice participante. Copiii au prezentat scurte momente artistice oglindind obiceiuri și tradiții românești – sărbătorirea Zilei Naționale a României, colindat, joc cu linguri de lemn, dans cu panglici tricolore sau strigături. Talentații preșcolari au fost aplaudați cu zâmbetul pe buze și cu mari emoții de către participanții la cerc, care, pe rând, au prezentat apoi, sintetic, modele de bune practici aplicate în grădinițele lor, unde copiii au fost implicați în vederea descoperirii, promovării și protejării patrimoniului cultural tradițional.
Vechi și modern, în echilibru în conștiința celor mici
Gazdele au deschis seria prezentărilor, subliniind, de la început, că ”educaţia oferă noțiuni extrem de importante pentru definirea propriei identități, iar includerea elementelor de patrimoniu în programa şcolară înseamnă, în primul rând, obligativitatea profesorului de a identifica procedurile cele mai eficiente prin care trebuie să ştie să opereze diferenţele dintre trecut şi prezent, dintre vechi și modern, să ştie cum să-şi înveţe elevii să privească cu alţi ochi mediul în care trăiesc, să pună întrebări şi să caute răspunsuri. Grădinița este prima instituție care trebuie să-l facă pe copil să conștientizeze valorile creațiilor populare, să păstreze și să cultive interesul pentru cunoașterea tradițiilor, frumusețea folclorului românesc, dansul, cântecul și portul popular, casa tradițională românească, obiceiurile și tradițiile deosebit de bogate. Privind educaţia din perspectiva valorilor patrimoniului viu naţional, prin activităţile instructiv-educative desfăşurate în grădiniţă, copiii pot învăța: să preţuiască omul, cultura, munca, virtuţile morale şi creştine; să acceadă la fascinanta lume a culturii populare materiale şi spirituale; să găsească similitudini între practici din viaţa grădiniţei şi practici din viaţa satului; să lege prezentul de trecut şi de viitor; să ştie de unde vin şi încotro se îndreaptă; să îşi formeze trăsături pozitive de voinţă şi caracter”, au precizat prof. Gațe Andreea Alina și Raluca Pistrui.
Valori naționale sau locale, îndrăgite și transmise din generație în generație
În continuare, acestea au adus în fața oaspeților imagini din cadrul activităților făcute de-a lungul timpului împreună cu prichindeii din Grădinița ”Rița-Gărgărița”, pentru ca cei mici să se familiarizeze cu valo­rile naționale și locale, să le îndrăgească, să le respecte și, de ce nu, să le transmită mai departe. Au fost vizite la muzee, obiective turistice, au fost organizate serbări școlare cu teme tradiționale străvechi prilejuite de anumite sărbători religioase sau evenimente populare importante în comunitate – în cazul Brăneștiului, de exemplu, tradiția de ”Ziua Cucilor” – când, de sute de ani, a doua zi după Lăsata Secului de brânză, înainte de intrarea în Postul Mare al Sfintelor Paşti, are loc sărbătoarea în care tinerii se costumează şi se maschează în cuci şi cucoaice. A urmat o invitație la re­flecție în care participanților li s-a sugerat să-și imagineze că, pe o alee, văd un ghemotoc de hârtie. Acesta poate fi lăsat pe jos sau poate fi luat și aruncat la coș. Sau, poate să stârnească curiozitatea privitorului care decide să-l desfacă încet. În interior se dezvăluie o imagine a unei case rurale, care amintește de casa bunicilor. ”Ce decideți mai departe? Păstrați hârtia? O puneți la coș? Sau o puneți într-o ramă și o expuneți ca pe un tablou? Patrimoniul, precum ghemotocul de hârtie, așteaptă de multe ori să fie descoperit, să iasă în calea cuiva, în locuri în care nici nu ne-am fi gândit vreodată. Depinde de noi dacă rămâne în atenția și memoria de lungă durată a publicului sau va pieri. A ne implica în descoperirea, promovarea și protejarea patrimoniului cultural înseamnă să asigurărm un viitor pentru trecut, căci, așa cum afirma și Mihai Eminescu – <<Fiecare popor și fiecare epocă stau pe umerii vremilor trecute>>”, au mai spus, în fața invitațiilor, profesoarele de învățământ preșcolar Gațe Andreea Alina și prof. Raluca Pistrui.
Munca tuturor cadrelor didactice din Grădinița brăneșteană ”Rița-Gărgărița”, pregătirea copiilor și a întregii activități, precum și desfășurarea, ulterioară, a atelierelor de lucru pe centre – au fost apreciate de inspector școlar pentru învățământ preșcolar Maria Bantaș, de la Inspectoratul Școlar Județean Ilfov și de Andrei Ciozvardă-Diaconescu, administrator public al comunei Brănești, prezenți ca invitați la cercul pedagogic.