În perioada 21-27 mai 2023, a avut loc în România, ultimul eveniment de formare din cadrul proiectului ”Playing with the past, improving with the future”, cu numărul KA220-SCH-000027772, coordonat de Grădinița Nr. 1 Pantelimon, reprezentând cel de-al doilea proiect european Erasmus+ derulat de unitatea de învățământ ilfoveană și un schimb de experiență în domeniul educației, între șase țări europene: Franța, Grecia, Turcia, Portugalia și Italia, România fiind țara coordonatoare.

 
Grădinița Nr. 1 Pantelimon este o unitate de învățământ modernă, care are ca prioritate sprijinirea învățământului pre­școlar prin integrarea copiilor, indiferent de cultură, limbă, obiceiuri, tradiții și mediul din care provin. De anul acesta, unitatea de învățământ este acreditată ERASMUS +, grație proiectelor derulate în cadrul acestui program. Astfel, vorbim despre derularea, în perioada 15.11.2021 – 15.11.2023, a celui de-al doilea proiect european ­ERASMUS+ câștigat și intitulat ”Playing with the past, improving with the future”. Grupul țintă îl reprezintă profesorii, părinții și copiii, iar jocurile din copilărie ale părinților sunt valorificate pentru a crea o legătură între trecut și prezent, între tradițional și modern. În cadrul proiectului, cadrele didactice ­s-au axat pe ideea că jocurile au puterea magică de a aduce copiii împreună, indiferent de vârstă, religie și cultura acestora. ”Jocurile au o caracteristică incluzivă, care nu lasă pe nimeni în urmă”, apreciază prof. Ramona Ionescu, coordonator al proiectului.
Aceasta ne-a mai explicat că proiectul la care facem referire este ”unul de suflet pentru Grădinița Nr. 1 Pantelimon, fiind bazat pe joc. Iar jocul este specific educației preșcolare. Proiectul este bazat pe joc și pe incluziune socială, elemente foarte importante pentru învățământul preșcolar, și nu numai. Își propune să aducă jocurile din trecut, în prezent. Jocul este un concept inevitabil atunci când vine vorba de copii. În timp ce se joacă, aceștia se concentrează pe obiectiv. Acționează împreună, fără să se uite la culoare, limbă, națiune sau religie. În acest context, obiectivul a fost crearea unor medii educaționale incluzive, educația incluzivă fiind una dintre prioritățile principale ale programului ERASMUS+. Proiectul a presupus patru module de învățare și trei întâlniri transnaționale. Cursurile au fost fixate a se derula în Portugalia, Grecia și România, iar întâlnirile transnaționale au fost stabilite pentru Franța, Turcia și Italia. Obiectivele principale au în vedere realizarea unei cărți, care să cuprindă descrierea a 12 jocuri tradiționale no-touch și 15 jocuri digitale, elaborarea unui opțional care să fie ulterior integrat în activitățile desfășurate în grădiniță, creșterea interesului pentru învățarea și utilizarea limbilor străine”, ne-a mai spus prof. Ramona Ionescu.
Incluziune socială și diversitate
Proiectul a inclus și un ghid metodologic despre asigurarea incluziunii sociale și a diversității în Europa, precum și un curs despre puterea magică a jocurilor tradiționale, care s-a desfășurat în România, în luna mai 2023 pentru 18 profesori, iar acesta a fost și singurul curs la care au participat și copii. Evenimentul care va marca finalul proiectului se va desfășura în Italia. Din echipa de proiect ERASMUS + ”Playing ­with the past, improving with the future” fac parte profesorii Mariana Liscan, Ramona Ionescu, Maria Bantaș, Maria Ga­vrilă, Gabriela Mihale, Andreea Brătilă, Nicoleta Sima și Camelia Bălălău.