”Grupa florilor” învaţă prin joc să cânte, să numere, să scrie şi să citească
Aproape 20 de floricele vesele ne-au întâmpinat cu zâmbetele lor inocente la Școala Nr. 2, din Jilava, unde, deși ne aflăm în plină vacanță de vară, totuși „se muncește”. Harnici, nevoie mare, prichindeii din ”Grupa Florilor” sunt aduși de părinți dimineața, începând cu ora 9.00, cu mult entuziasm, pentru că au avut șansa de a beneficia de educație preșcolară în cadrul grădiniței estivale. Unii dintre micuți mai vor să stea puțin cu mami sau tati, până se acomodează cu noul context. Timiditatea dispare însă rapid și preșcolarii se integrează perfect în colectiv, pentru că pedagogii reușesc cu multă pricepere să le capteze atenția și să îi implice în tot felul de activități minunate.
Articol apărut în nr. 360 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Prin joc și distracție, profesoara de desen Cristina Rădulescu Varga, împreună cu specialiști ai Organizației Salvați Copiii, coordonați de Cristina Tănase, managerul proiectului Grădința estivală, îi învață pe cei mici, timp de patru ore, zilnic, în timpul săptămânii, să cânte, să numere, să scrie sau să deseneze. Au acces toți copiii preșcolari aflați în dificultate, care nu au frecventat grădinița sau au parcurs clasa pregătitoare, dar nu s-au acomodat și există riscul să nu facă față rigorilor clasei întâi, ne-a spus Alina Barbu, reprezentant al Organizației Salvați Copiii. Grădinița estivală deschisă în Jilava se înscrie într-un proiect mai amplu prin care peste 600 de copii din comunităţi defavorizate din Bucureşti şi alte 20 de judeţe din România, cu acces vulnerabil la educație, beneficiază de educaţie preşcolară, în cadrul a 30 de grădiniţe estivale deschise de Organizaţia Salvaţi Copiii. Experiențele anterioare ale programului arată că participarea la două luni de grădiniță pe timpul verii a generat un impact pozitiv semnificativ pentru retenția în școală a copiilor din grupurile vulnerabile. Părinți au beneficiat, la rândul lor, de consiliere și suport material.
Integrarea în grădinițele estivale este o temelie fără de care acești copii ar rămâne în afara sistemului de educație, perpetuând, de fapt, vulnerabilitățile părinților lor. După câteva zile de grădiniță, acești copii, alături de părinții lor, vor face în continuare eforturi pentru a rămâne în școală. Educația are marea virtute de a rupe cercul vicios al excluziunii sociale al sărăciei. Cele 30 de grădinițe estivale funcționează, în afară de Jilava, în București, Dâmbovița, Constanța, Mangalia, Timiș, Hunedoara, Olt, Brașov, Călărași, Iași, Cluj, Mureș, Caraș Severin, Dolj, Vrancea, Neamț, Teleorman, Giurgiu. Integrarea copiilor în grupe educaționale, în special a celor de vârstă școlară (6-7 ani), este esențială pentru recuperarea socială a acestora, pe termen lung, spun specialiștii. Odată integrați în programul estival, acești copii reușesc să rămână în sistemul de învățământ.
Grădinița estivală funcționează în perioada 10 iulie – 2 septembrie, pentru a facilita creşterea accesului la școală, dar şi pentru a preveni abandonul şcolar pe termen lung al copiilor proveniţi din medii vulnerabile socio-economic. În programul grădinițelor estivale, la nivel național, primesc suport 600 de copii cu vârste cuprinse între 4 și 6/7 ani, care nu au mai fost înscriși în sistemul educațional sau care au avut o frecvență sporadică în anul școlar 2016-2017. „Cu cât mai devreme un copil este integrat în sistemul de educație, alături de cei de vârsta lui, cu atât integrarea socială și performanțele vor fi mai ușor de obținut. Un copil vulnerabilizat din cauze care privesc statutul socio-economic are îngrădit accesul la educație de calitate, iar acest fapt se convertește în sărăcia educațională care tinde să se perpetueze de la o generație la alta. Decalajele sociale sunt o realitate îngrijorătoare, mai ales atunci când vorbim despre copii, dar prin educație ele pot fi corectate și depășite”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.
Potrivit datelor Organizației Salvați Copiii, în prezent, puțin peste jumătate (51%) dintre copiii români frecventează grădinița, una dintre cauzele principale ale neparticipării fiind sărăcia, în condițiile în care impactul participării la învățământul preșcolar asupra rezultatelor ulterioare ale educației este crucial. Studiile mai arată că diferența medie de punctaj obținut de adolescenții care au frecventat grădinița și cei care nu au avut acces la învățământ preșcolar este de 53 de puncte, echivalentul a peste un an de școală.