Când vorbim despre piaţa hatchback-urilor de segment C, Honda Civic a avut mereu un cuvânt de spus, chiar dacă vocea sa, în Europa, nu s-a făcut extrem de bine auzită. Însă Civic este omniprezent este Ocean şi cine vinde în State, este cu adevărat un constructor de succes. Totuşi, să concurezi cu nume tari, care aproape stăpâ-nesc segmentul, nu e tocmai uşor. VW Golf, liderul incontestabil, Opel Astra, care se chinuie să-i ia locul, Ford Focus care vrea să aibă o felie din tort, Hyundai i30, Kia C’eed, Citroen C4, e mare aglomerație pe felia asta de piaţă, nu-i aşa? Şi totusi Honda a continuat saga Civic, ba mai mult, a oferit lumii întregi cea mai nouă interpreta-re a sa, Civic 2012.
MOTOR-TRANSMISIE-PERFORMANŢE
Honda Civic este oferit pe piaţa românească cu trei motorizări, un entry-level de 1,4 litri i VTEC, un 1,8 litri i VTEC, ambele pe benzină şi un diesel de 2,2 litri, i-DTEC. Astăzi vorbim despre 1,8 i-VTEC, cu transmisie manuală în şase trepte.
Motorul oferă 142 CP, cu 2 cai mai mult decât versiunea precedentă. Puterea maximă este disponibilă la 6.500 rpm, foarte sus şi aproape inuman de atins. Cuplul maxim este de numai 174 Nm și, din această cauză, deseori te vei întreba dacă ai citit bine specificaţiile din cartea tehnică, deoarece motorul se comportă mai degrabă ca unul de 1,4 litri. Consumul, declarat de producător, este de 7,6/5,2/6,1 l/100 km, în regim urban/extraurban/combinat, în timp ce emisiile de CO2 sunt de numai 145 g/km. Motorul se înscrie în normele Euro 5. În realitate, în cadrul testului efectuat, am realizat un consum de 6,5 l/100 km, în regim preponderent extraurban.
Transmisia manuală, se comportă decent, cu rapoarte suficient de lungi pentru a stoarce orice picătură de putere din motor şi a o transmite judicios către trenul de rulare, însă insuficient de scurte pentru vreo urmă de performanţă notabilă. Se poate spune că ansamblul motor-cutie de viteze a fost gândit, la fel ca restul maşinii, mai degrabă pentru confort şi consum civilizat de benzină, în detrimentul oricărei veleităţi sportive şi asta în pofida aspectului agresiv, sportiv și nonconformist al noului Ci-vic.
În plus, la bord se găsește un buton ECON, care aşa cum îi spune şi numele, eficientizează exploatarea maşinii. Odată apăsat, senzaţia oferită este aceea de maşi-nă cu admisia înfundată, iar din cei 142 de cai putere, vreo treime şi-au luat liber şi au trecut la odihnă în portbagaj. În afara cazului în care conduceţi într-un trafic aglomerat, apăsarea acelui buton ar trebui interzisă prin specificaţia directă a constructorului, altfel riscaţi un atac de panică, sau după caz, direct de cord.
PREŢ DE ACHIZIŢIE
Preţul de pornire al unui Honda Civic 2012 nivel de echipare Executive, porneşte de la 23.920 € cu TVA inclus. Adăugaţi la aceasta şi sumedenia de opţionale şi veţi ajunge la o sumă care depăşeşte uşor pragul de 26.000 €. La aceste cifre, nici nu mai are rost vreo comparaţie cu segmentul din care face parte, Civic devenind lider necontestat în ceea ce privește preţul. Mai mult, calitatea materialelor, nivelul de siguranţă, aspectul, recomandă noul Civic, însă nivelul de performanţe, în raport cu ce oferă piaţa momentului, îl declasează. Nu putem spune despre noul Civic decât că este, din nefericire, un produs destul de reuşit, dar care nu-şi justifică nici pe departe banii ceruţi de dealer.
DESIGN
Noul Civic este mai cuminte decât cel dinaintea lui. Din punctul de vedere al spectaculozităţii desenului caroseriei, al formelor blocurilor optice, al amplasării diferite-lor elemente, este lider detaşat. Este atât de departe de restul vehiculelor din segmentul său, încât aceasta poate deveni un impediment, deoarece prea mult noncon-formism duce în extrema cealaltă, fiind posibil ca mulţi cumpărători să nu avangardismul şi să prefere să rămână în pas cu moda, nu în galop cu ea.
Partea frontală aduce vag cu cea a CR-Z, ca mod de dispunere al elementelor din care este alcătuită. Un neajuns este discrepanţa formei maşinii faţă de posibilităţile ei tehnico-mecanice. Dacă la prima vedere te aştepţi la o maşină care scoate flăcări pe eşapament şi fum din anvelope, la a doua vedere, părerea-ţi va fi schimbată.
Dacă la exterior Civic seamănă cu CR-Z, interiorul devine dintr-o dată şi mai familiar. Panoul de comandă seamănă izbitor cu al hibridului cu cele mai slabe vânzări din istorie. În stanga şi dreapta cadranului principal au apărut două ceasuri secundare, însă forma, fondul luminos, sistemul de colorare în albastru-verde, comandat de stilul de condus şi performanţele economice ale maşinii sunt un déjà-vu.
Civic vine însă cu o banchetă spate cu adevarat funcţională, cu trei locuri pentru pasageri şi să nu uităm, în plus avem şi cele două portiere spate.
Nu trebuie omis nici portbagajul, care in ciuda aspectului mașinii, care nu promite prea mult spațiu de depozitare, ofera 467 de litri.