Adaptare graduală la noua politică tarifară integrată transport de suprafață – subteran, în regiunea București – Ilfov
@ Controlorii vor desfășura acțiuni susținute de prevenție și de îndrumare a călătorilor
@ Noile contracte de delegare de gestiune a serviciului public de transport călători obligă operatorii la orar predictibil și transport civilizat. În caz contrar, vor exista sancțiuni!
@ Operatorii au obligația de a se asigura că toate vehiculele scoase pe trasee au GPS-ul funcțional, pentru a fi monitorizate.
Consiliul Județean Ilfov (CJI) a anunțat săptămâna trecută că ”primarii din Ilfov au semnat contractele de delegare de gestiune a serviciului public de transport călători cu cei patru operatori: Societatea de Transport București – STB SA, Serviciul Transport Voluntari – STV SA, Ecotrans STCM SRL și Regio Serv Transport SRL. Noile contracte au valabilitate 10 ani, de la 1 august 2021, și presupun mijloace de transport curate, orar predictibil și o politică tarifară avantajoasă”.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, nr. 560, ediția print
”Prin noile contracte, sub sancțiunea amenzilor aplicate de TPBI – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, operatorii și-au asumat anumite condiții de calitate a serviciului oferit călătorilor. Astfel, vehiculele vor fi igienizate permanent și iluminate corespunzător în salonul călătorilor, iar programul de circulație va fi respectat cu strictețe. Operatorii vor fi monitorizați cu atenție și vor fi sancționați în cazul în care vor fi constatate nereguli. De asemenea, instalațiile de climatizare ale vehiculelor care sunt dotate cu această utilitate trebuie să fie funcționale. Dacă instalația se defectează în timp ce vehiculul este pe traseu, conducătorul acestuia are obligația de a anunța imediat operatorul. Dacă se constată că aerul condiționat nu funcționează din alte motive decât defectarea pe traseu, operatorul căruia îi aparține vehiculul va fi sancționat. Pe de altă parte, operatorii vor avea obligația de a afișa în mijloacele de transport în comun atât indicativul vehiculului, cât și adresa de email și numărul de telefon unde călătorii să poată sesiza problemele apărute, pentru a fi soluționate cât mai operativ. Toți operatorii sunt obligați să investească în dezvoltarea serviciului cel puțin 1% din cheltuieli. În plus, o altă obligație a operatorilor ar fi ca peste 60% din cheltuielile cu formarea personalului să fie alocate pentru angajații care lucrează direct cu publicul. Totodată, prin noile prevederi contractuale, operatorii vor putea achiziționa doar autobuze prietenoase cu mediul (de exemplu, electrice, hibrid sau cu combustibili alternativi ori cu combustibili fosili, dar cu respectarea normei de poluare cea mai recentă, în prezent – Euro 6). Cele mai drastice sancțiuni pe care TPBI le poate aplica celor patru operatori de transport sunt stabilite pentru situația în care vehiculele nu ies în traseu cu sistem funcțional de monitorizare prin GPS. Operatorii au obligația de a se asigura că toate vehiculele scoase pe trasee au GPS-ul funcțional, pentru a fi monitorizate. TPBI încurajează publicul călător să semnaleze problemele observate în mijloacele de transport în comun și asigură că reclamațiile sunt luate în seama și se încearcă soluționarea acestora, inclusiv prin aplicarea de sancțiuni către operatori, în conformitate cu prevederile din noile contracte semnate”, au detaliat, la rândul lor, oficialii TBPI.
Mai multe avantaje
Amintim că, odată cu intrarea în vigoare a noilor contracte de delegare a gestiunii serviciului de transport public de călători, a intrat în vigoare, tot de la 1 august 2021, și noua politică tarifară pentru toată regiunea București – Ilfov. ”Nu vor mai exista diferențe de tarif între liniile urbane, regionale și cele expres, iar pasagerii pot călători atât la suprafață, cât și cu metroul, cu același bilet, într-un anumit interval de timp. TPBI (…) va implementa noua politică tarifară în mod gradual. Astfel, pentru a facilita adaptarea călătorilor, în toată luna august, pasagerii pot valida atât bilete de 1,30 lei (care permit doar o călătorie cu un singur vehicul), cât și bilete de 90 sau de 120 de minute (care permit mai multe călătorii, cu mai multe mijloace de transport, inclusiv cu metroul). Tot pentru acomodarea populației cu noile tarife, în luna august, controlorii vor desfășura acțiuni susținute de prevenție și de îndrumare pentru călători. Prin această măsură, cu același bilet, deplasarea locuitorilor din Ilfov cu autobuze ale vechilor linii regionale, care era restricționată la limita administrativă a Capitalei, va putea fi continuată până în centrul metropolei, în toată rețeaua de transport, cu o singură validare. Eliminarea diferențelor de tarif dintre zone îi va avantaja și pe locuitorii din București, care, de exemplu, vor dori să meargă la sfârșit de săptămână în zone de agrement din Ilfov. Totodată, în acest mod, vor fi corectate situațiile în care un călător era nevoit să valideze două călătorii pentru o cursă scurtă, deoarece tranzita un capăt de linie (de ex. Ministerul Transporturilor – Gara de Nord – Grădina Botanică). Prin noua politică tarifară, TPBI introduce pe scară largă în București și Ilfov un concept foarte răspândit în Europa, astfel încât, dacă un pasager optează pentru un bilet de 3 lei, îl poate utiliza pentru 90 de minute numai cu transportul de suprafață, iar pentru un bilet de 5 lei, poate utiliza timp de 120 de minute atât transportul de suprafață, cât și cel subteran (metroul). Biletul de 24 de ore rămâne la același tarif (8 lei). În plus, el va fi valabil chiar 24 de ore, nu doar de la ora emiterii și până la miezul nopții, cum era până la 1 august. La fel și biletul de 72 de ore. Dacă cineva dorește un bilet de 24 de ore cu care să poată călători și la suprafață, și cu metroul, tariful este de 14 lei. Pentru un bilet similar, dar pentru un interval de timp de 72 de ore, tariful este de 35 lei. Mai mult decât atât, dacă pasagerii optează pentru abonamente, avantajele sunt și mai mari: astfel, un abonament lunar pe toate liniile din regiunea București – Ilfov devine mai ieftin (80 lei, față de 125 lei), la fel ca și abonamentul lunar pe toate liniile din regiune plus un abonament de metrou (140 lei, față de 195 lei)”, anunță TPBI.
Abonamente pentru companii
O altă facilitate inedită, indrodusă de la 1 august 2021, este ”posibilitatea oferită companiilor de a le oferi angajaților abonamente, la un tarif cu 10% mai ieftin (în cazul achiziției a peste 30 de abonamente)”, anunță TBPI, primul organism, creat la nivel regional, care a fost constituit sub forma unei structuri de cooperare a celor 42 de autorități publice locale din regiunea București – Ilfov, primind mandat din partea acestora pentru înființarea, organizarea, reglementarea, exploatarea, monitorizarea și gestionarea serviciului de transport public de călători pe toată aria de competență, conform Regulamentului CE 1370/2007.